Skatteudvalget 2008-09
L 207
Offentligt
686039_0001.png
686039_0002.png
J.nr. 2009-231-0022Dato: 15. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 207 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og for-skellige andre love (Forhøjelse af energiafgifterne, afgift på erhvervenesenergiforbrug, afgiftsmæssig ligestilling af central og decentral kraftvar-me, afgift på smøreolier mv. og forhøjelse af affaldsafgiften).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 11. maj 2009. Spørgsmålet er stil-let efter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

Der ønskes en nærmere redegørelse for begreberne ”Provenu på konti i alt”, ”Provenu inkl.virkning på andre konti”, ”Provenu efter tilbageløb (finansieringsbidrag)” og ”Provenu ef-ter tilbageløb og adfærd”, der anvendes i flere af provenuskønnene.

Svar:

Spørgsmålet lader sig bedst besvare ved et eksempel. Der tages her udgangspunkt i afgiftpå køling, jf. svar på spm. 11.I 2010 skønnes en afgift på køling at medføre et merprovenu på ca. 158 mio. kr. (afrundet160 mio. kr.) i 2009-niveau i faktorpriser dvs. uden moms. Det er udtryk for det beløb, somgår ind på finanslovskontoen på § 38. Det vil bl.a. dreje sig om indtægter på elafgiften ogmineralolieafgiften. Provenutabellen benævnes dette ”Provenu på konti”.Da der også skal betales moms, vil der som udgangspunkt indgå en ekstra indtægt påmomskontoen, svarende til 25 pct. af virkningen under ”Provenu på konti”. Det udtrykkesved ”Provenu inkl. virkning på andre konti”. De 158 mio. kr. tillagt moms er ca. 197 mio.kr. (afrundet 195 mio. kr.).Afgifter, der pålægges forbrugerne vil betyde, at de har færre penge til andre afgiftspligtigevarer. Højere afgift på køling vil således betyde færre indtægter fra afgift på bl.a. spiritus,sodavand mv. samt færre momsindtægter fra andre varer end køling. Der anvendes normalten såkaldt tilbageløbsprocent på 24,5 pct.Afgiften vil også påvirke erhvervene. Det betyder øgede omkostninger og dermed færreindtægter til staten fra selskabsskat og udbytteskat. For erhverv regnes med en tilbageløbs-procent på 40 pct.I tilfældet med afgift på køling er det antaget, at ca. en tredjedel af forbruget kommer fraerhverv, mens to tredjedele kommer fra forbrugerne. Tilbageløbet reducerer således prove-nuvirkningen til ca. 138 mio. kr. I forhold til lettelse af personskatterne skal der divideresmed (1-0,245), for at være sammenlignelig med en nedsættelse af personskatterne. Det gi-ver en provenuvirkning på 184 mio. kr. (afrundet 185 mio. kr.).Ud over disse direkte afledte virkninger vil en afgift også have en adfærdseffekt. Højere af-gifter vil således bl.a. betyde, at forbruget falder, og at der anvendes fx mere vedvarendeenergi frem for fossile brændsler. Disse adfærdsvirkninger er indregnet under ”Provenu ef-ter tilbageløb og adfærd”.
Side 2