Skatteudvalget 2008-09
L 207 Bilag 7
Offentligt
Lyren 1DK-6330 Padborg
Telefon: +45 74 67 12 33Telefax: +45 74 67 43 17Internet: www.itd.dke-mail: [email protected]
Deres ref.:
Vor ref.:
Dok. nr.: D-210409-2867
Dato: 21-04-2009
Hørringssvar vedr. forslag til ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love
ITD – International Transport Danmark har ved mail d. 20. april 2009 modtaget ovennævntelovforslag om ændringer af afgifter i høring.ITD takker for muligheden for at komme med bemærkninger og ønsker at fremføre følgende:Danske transportvirksomheder er særligt sårbare for øgede omkostninger. Udenlandske lastbilerovertager en stadig større del af transporterne. Ifølge ITD’s seneste grænsetælling er danskelastbilers andel af transporterne ud og ind af landet faldet fra godt 48% i 2003 til i dag kun atudgøre 20,9%. Derfor vil nye afgiftsstigninger, som de foreslåede, forrykke konkurrenceevnenyderligere, og endnu flere transporter vil blive overtaget af udlændinge. Dette skal også ses i lysetaf, at flere af vores nærmeste konkurrentlande vælger at give transporterhvervet tilskud i stedet forat pålægge nye afgifter – for eksempel kan de med den nye tyske deMinimis-ordning opnås tilskudpå op til 250.000 kr. pr. virksomhed.Afgift på smøreolie:
Smøreolie bruges i stort omfang i transportvirksomhederne. Afgiften er en genindførelse af dentidligere afgift. Satsen er 60 kr. pr. GJ, hvilket svarer til 2,3o kr. pr. liter. Det samlede provenuvurderes til ca. 150 mio. kr. Denne afgift indebærer dermed en øget omkostningsbelastning afblandt andet danske transportvirksomheder.Afgiften på bl.a. smøreolier blev i øvrigt afskaffet i 2002 som følge af, at smøreolieafgiften blevfundet EU-stridig. Som konsekvens heraf blev der efterfølgende rejst et antal sager omtilbagebetaling af den ulovligt opkrævede afgift.Videreførelse af indekseringen af energiafgifterne efter 2015 (let diesel):
Lovforslaget er en videreførelse af aftalenLavere skat på arbejdefra 2007. ITD skal gentage voresbemærkninger fra dengang fra vort fælles høringssvar med det daværende HTS.Øgede dieselafgifter skader erhvervslivets og i særdeleshed transporterhvervets konkurrenceevne iforhold til udlandet. Desuden sætter stadig spørgsmålstegn ved størrelsen af det forventedestatslige merprovenu af afgiftsstigningen, idet en stigning i dieselafgifterne formentlig vil blive spistop af ændringer i danske og udenlandske transportvirksomheders tankningsmønstre.
2…
2.
En stærk og konkurrencedygtig transportsektor er en afgørende forudsætning for at bringe landetbare nogenlunde helskindet ud af den aktuelle økonomiske krise. Derfor fraråder vi meget stærktde foreslåede afgiftsstigninger.
Med venlig hilsenInternational Transport DanmarkLone Niebuhr