Skatteudvalget 2008-09
L 207 Bilag 7
Offentligt
679382_0001.png
679382_0002.png
679382_0003.png
J.nr. 2009-231-0022Dato: 6. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringssvar fra Inter-national Transport Danmark og kommentar hertil vedrø-rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektri-citet og forskellige andre love (Forhøjelse af energiafgifter-ne, afgift på erhvervenes energiforbrug, afgiftsmæssig lige-stilling af central og decentral kraftvarme, afgift på smøre-olie m.v. og forhøjelse af affaldsafgiften). Høringssvaret ermodtaget, efter at det samlede høringsskema er oversendttil udvalget.
Kristian Jensen/Lene Skov Henningsen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil
International TransportDanmark

Høringssvar

Danske Transportvirksomhe-der er særligt sårbare for øge-de omkostninger. Udenland-ske lastbiler overtager en sta-dig større del af transporter-ne. Nye afgifter på erhvervetvil forrykke konkurrenceev-nen væsentligt.

Kommentar

Efter lovforslaget fritagesmetallurgiske processer forafgifter i overensstemmelsemed energibeskatningsdirek-tivet. Det er Skatteministeri-ets vurdering, at forslagetsafgrænsning af fritagelsen errimelig og forsvarlig.For virksomheders processer,som ikke omfattes af en fri-tagelse, er det i lyset af dennuværende økonomiske situ-ation besluttet at indfase af-gifterne, således at virksom-hederne først fra 2013 skalbetale de fulde afgifter.I aftalen omForårspakke 2.0indgår endvidere, at konkur-rencesituationen i de energi-intensive virksomheder skalundersøges i 2012 med hen-blik på at vurdere, om der erbehov for at tage særlige hen-syn til disse virksomheder idet omfang, der er tale om enenergiintensiv proces
Smøreolieafgiften indebæreren øget omkostningsbelast-ning af blandt andet dansketransportvirksomheder.
Indførelse af en afgift kanhave forskellige virkninger,men traditionelt vil fordyrelseaf brugen af en vare føre til,at man bruger mindre af den.Se i øvrigt kommentarenovenfor.
Der sker en videreførelse afindekseringen af energiafgif-terne efter 2015 (let diesel).Øgede dieselafgifter skadererhvervslivets og i særdeles-hed transporterhvervets kon-kurrenceevne i forhold til ud-landet. Desuden sættes stadigspørgsmålstegn ved størrelsenaf det forventede statsligemerprovenu af afgiftsstignin-gen, idet en stigning i diesel-
Vedrørende spørgsmålet omindeksering af energiafgifter-ne kan det oplyses, at udvik-lingen i nettoprisindekset vilfinde anvendelse efter 2015.Er denne udvikling mindreend 1,8 pct. bliver forhøjelsemindre end 1,8 pct. og om-vendt. Der vil således væretale om at afgifterne forhøjesmed den faktiske udvikling iSide 2
afgifterne formentlig vil blivespist op af ændringer i danskeog udenlandske transportvirk-somheders tankningsmønstre.
nettoprisindekset.Provenuet fra afgiften påsmøreolier indgår som en delaf den samlede finansieringvedForårspakke 2.0.Detfølger af lovforslaget omenergiafgifterne, at der i for-bindelse med de foreslåedeændringer i energiafgifterneer taget højde for adfærdsef-fekterne. Der henvises i øv-rigt til kommentarerne oven-for.
Side 3