Skatteudvalget 2008-09
L 206 Bilag 8
Offentligt
678715_0001.png
678715_0002.png
678715_0003.png
J.nr. 2009-231-0021Dato: 5. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 206 - Forslag til lov om ændring af afgift af chokolade- og sukkervarerm.m., lov om afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvand m.v., lovom tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (Afgiftsfor-højelser på chokolade, is, sukkerholdige sodavand og tobak samt afgifts-nedsættelse på sukkerfri sodavand)Hermed sendes svar på henvendelse fra De Samvirkende Købmænd af 1.maj 2009, L 206 – Bilag 6.
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

De Samvirkende Købmænd

anfører, at nødder og mandler skal ses som det sunde alterna-tiv, da disse produkter har et højt indhold af sunde, umættede fedtsyrer, samt forebyggerhjertekarsygdomme. Ved at hæve afgiften på nødder mv. flyttes forbrugernes valg ikke tildet sunde alternativ.

Kommentar:

Chokoladeafgiftsloven består af en stykafgift, en råstofafgift og en dæk-ningsafgift. Mandler, nødder og kerner kan være omfattet af alle tre afgifter, afhængig af,hvordan de er forarbejdet. Jeg forstår henvendelsen således, at det er de uforarbejdede nød-der og mandler, som ønskes fritaget for afgiftsforhøjelse. Disse er omfattet af råstofafgiften.Baggrunden for, at afgiften på mandler, nødder og kerner hæves på linie med de øvrige af-gifter i chokoladeafgiftsloven er, at det efter Skatteministeriets opfattelse kan være i stridmed EU-rettens forbud mod diskriminerende interne afgifter at opkræve en lavere råstofaf-gift i forhold til styk- og dækningsafgiften. Hvor råstofafgiften typisk pålægges varer, sombliver forarbejdet i Danmark, pålægges styk- og dækningsafgiften typisk forarbejdede va-rer, som importeres fra udlandet.

De Samvirkende Købmænd

anfører endvidere at de støtter en provenuneutral omlægningaf mineralvandsafgiften, men at omlægningen er for beskeden til adfærdsændringer. Detfindes ærgerligt, at sukkerreducerede produkter kommer i ”skammekrogen” med sukker-holdige produkter. De Samvirkende Købmænd anbefaler en provenuneutral omlægningmed større forskel i afgiften på sukkerholdige og sukkerfrie mineralvand.

Kommentar:

Erfaringerne med sodavandsafgiften i relation til grænsehandelen og den il-legale handel viser, at man skal være meget varsom med at lave store forhøjelser. I hø-ringsudkastet var satsen for sukkerholdige sodavand derfor sat til 1,15 kr. per liter, hvilketsvarer til den sats, der lå forud for den seneste nedsættelse af sodavandsafgiften til de gæl-dende 0,91 kr. per liter. Herved var det vurderingen, at forslaget ville have en omtrent neu-tral effekt på grænsehandelen, hvilket fortsat er vurderingen.Skal der opnås en væsentlig større differentiering og provenuneutral omlægning vil satsenfor de sukkerholdige sodavand skulle op over de 1,15 kr. per liter, hvilket vurderes at væreforbundet med en stor risiko for en væsentlig stigning i grænsehandelen og den illegalehandel med sodavand.Det har med afgiftsdifferentieringen været hensigten at tilgodese sukkerfrie produkter. Der-for er produkter med et reduceret sukkerindhold ikke omfattet af den lave afgift.

De Samvirkende Købmænd

foreslår endelig en højere indgangspris for cigaretter, idetspændet mellem de dyre og de billige cigaretter – også efter omlægningen - er markantstørre end i landene omkring os. En ryger kan således skifte fra et dyrt til et billigt mærkeog komme gennem afgiftsforhøjelserne med en besparelse. Ved L 206 vil de billige cigaret-ters andel af markedet blive ved med at stige. Det foreslås således, at prisforskellen mellemde dyre og de billige cigaretter indsnævres.

Kommentar:

Med L 206 tilstræbes det, at alle cigaretmærker stiger med ca. 3 kr. pr. 20stk. pakke, samtidig med at konkurrencen i markedet øges som følge af det større værdi-element. Den foreslåede minimumsafgift sikrer, at også de helt billige cigaretter stiger med3 kr. per 20 stk. pakke. Derved sker der som udgangspunkt ikke forskydninger i de absolut-te prisforskelle mellem de forskellige priskategorier. Herved vil besparelsen ved at skiftepriskategori være omtrent uændret.Hvis de billige cigaretter skal have en større absolut prisstigning end de dyrere cigaretter, erdet ikke sandsynligt, at man vil opnå et fald i avancerne som følge af det større værdiele-ment. Det forventede provenu vil herved vil blive tabt, jf. i øvrigt Skatteministeriets be-mærkninger til Tobaksindustriens høringssvar i høringsskemaet, L 206 – bilag 2.Side 2
De billige prismærker er herudover et alternativ til såvel hjemmerulning som grænsehandel,og en forøgelse af disse priskategorier udover den gennemsnitlige stigning må derfor for-ventes at medføre en væsentlig forøgelse i såvel hjemmerulning som grænsehandelen, hvil-ket vil reducere provenuet.
Side 3