Skatteudvalget 2008-09
L 204 Bilag 1
Offentligt
J.nr. 2009-231-0024Dato: 22. april 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-dring af lov om afgift af spildevand og forskellige andre lo-ve (Forhøjelse af spildevandsafgiften og afgiften af HFC-gasser m.fl., nedsættelse af afgiften af emballage til vin ogspiritus m.m.)
Kristian Jensen/Lene Skov Henningsen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til .Organisationer
Brancheforeningenfor genanvendelseaf organiske rest-produkter til jord-brugsformål(BGORJ)Bemærkninger i høringssvar
Finder det positivt, at spildevandsaf-giften øges med henblik på bedrerensning og større genanvendelse afnæringsstoffer via spildevandsslam.Kommentar til bemærkninger
Ser gerne at genbrug bliver endnumere attraktivt at fremme genanven-delse af organiske restprodukter fremfor kunstgødning, f.eks. via en forhø-jelse af CO2-afgiften af produktion afkunstgødning, der er en energitungproces.Brancheforeningenfor flaskegenbrugMener, at nedsættelsen af emballage-afgiften med 50 pct. med et slag vil:Lukke hele flaskegenbrugsbranchen iDanmark med fyring af 200-250medarbejdere, da eneste mulighed forat opretholde konkurrenceevnen er atreducere indkøbspriserne, hvormedindsamling udenfor det kommunalesystem, hvor flest hele flasker ind-samles, vil ophøre.Lukke aftapning af vin og spiritus påflasker i Danmark.Kvaliteten af den indsamlede glaston-nage vil forringes, hvormed antalletaf flasker, der kan genbruges, reduce-res.Vil skabe væsentlige problemer medhåndtering af glas og skår i Danmark,da der ikke er afsætningskapacitet tiløgede mængder af skår i Danmarkeller Tyskland.Ødelægger et velfungerende og miljø-rigtigt genbrugssystem, der opfylderEU’s emballagekrav. Henviser desu-den til Miljøstyrelsens rapport fra2000 der viser, at det er langt bedre atskylle flaskerne end at omsmelte skå-rene – også når der tages hensyn tildrivhuseffekt, næringssaltbelastningog forsuring.
Et ton CO2forurener det sammeuanset, hvem der udleder det. Der-for skal afgiften også være densamme. CO2-afgiften er på 150 kr.pr. ton svarende til kvoteprisen.
Det er korrekt at antallet af arbejds-pladser i flaskeskyllerier mv. vilfalde. Til gengæld øges antallet afarbejdspladser i detailhandlen somfølge af hjemvendt grænsehandel.Hertil vil der stadig være arbejds-pladser i forbindelse med kommu-nal indsamling og sortering.Der henvises til ovenstående.
I så fald vil flaskerne blive genan-vendt ved omsmeltning.
Der vil fortsat være behov for fla-sker, så skårene vil fortsat blivegenbrugt.
Der er taget hensyn til dette undereksterne omkostninger i beregnin-gerne til lovforslaget. Miljøbelast-ning ved omsmeltning reguleresbl.a. ved CO2-, SO2- og NOx-afgifter.
Side 2
Brancheforeningenfor flaskegenbrug(fortsat)
Påfører de danske kommuner merom-kostninger til håndtering af glas ogskår, da flere flasker vil ende i dagre-novationen.Henstiller til, at forslaget enten ikkegennemføres, eller at der alternativtvedtages en ikrafttrædelse tidligst i2013, så branchen får mulighed for attilpasse sig de nye regler.
Det er korrekt, at kommunernesomkostninger til indsamling og re-novation øges, hvilket også fremgåraf (og er indregnet i) lovforslaget.Lovforslaget var oprindeligt tænkttil at træde i kraft 1. januar 2010,men efter anmodning fra brancheninden høringen, er ikrafttrædelsennu udskudt til 1. november 2010,hvormed branchen får i alt halvan-det år fra vedtagelsen til tilpasning.Kommunerne har til opgave athåndtere borgernes affald. For atholde renovationsomkostningernenede, vurderes det, at kommunernefortsat vil indsamle flaskerne sepa-rat.Ændringen giver en samfundsøko-nomiske gevinst, selv når de øgedesundhedsomkostninger indregnes.Da priserne falder, vil incitamentettil grænsehandel ligeledes falde,pga. mindre prisforskel. Prisfald pågrænsehandelsfølsomme varer vilaltid have en grænsehandelseffekt.
Det vil bedre kunne betale sig forkommunerne at afhænde skår direktetil skåroparbejdning og ikke til flaske-genbrug, hvormed flaskegenbrugs-virksomhederne lukker.
Stiller sig uforstående overfor, atøgede sundhedsomkostninger ansesfor acceptable.Mener ikke, at der er en gevinst vedlavere priser på vin og spiritus, ogmener desuden ikke, at et så lille pris-fald vil have nogen grænsehandelsef-fekt.Bryggeriforeningen Bryggerierne bør være fritaget forspildevandsafgift, da:Bryggeriernes spildevand snarere eret næringsstof til den biologiske spil-devandsrensning end affald.
Spildevandsafgiften er pålagt deforurenende stoffer kvælstof, fosforog organisk materiale i spildevandetog ikke selve vandmængden. For-målet er at give incitamenter til atrense spildevandet. I det omfang deforurenende stoffer bortrenses, fal-der afgiftsbetalingen.
Spildevandsafgiften betales også aføl, der eksporteres, og en forhøjelsevil samtidig ødelægge bryggerierneskonkurrencevilkår både i forhold tilimporterede produkter og konkurre-rende produkter der ikke er omfattetaf afgiften.Center for Kvaliteti Erhvervsregule-ring (CKR)Vurderer, at forslaget vil betyde om-stillingsomkostninger for de berørtevirksomheder.Bemærkningerne fra CKR vil frem-gå af lovforslaget under administra-tive konsekvenser for erhvervslivet.Side 3
CKR (fortsat)
Vurderer, at bestemmelserne vedr.lageropgørelse for godtgørelse af af-giftsdifferencen i forbindelse mednedsættelsen af emballageafgiften eraf frivillig karakter, og vurderes der-for kun i særlige tilfælde. CKR vurde-rer, at der muligvis er segmenter afvirksomheder, for hvem lovforslagetvil kunne medføre administrativeomkostninger.Lovforslaget falder for bagatelgræn-sen for, hvad der indgår i ministerier-nes AMVAB-undersøgelser.Vurderer, at der er barrierer for, at lo-ven kan forvaltes digitalt. Anbefaler,at Skatteministeriet tager initiativ forat sikre at loven kan forvaltes digitalt.
Dansk Komptence-center for Affald(DAKOFA)
Bemærker, at forhøjelsen af spilde-vandsafgiften kan have konsekvenserfor forbrændingsanlæg, der søger atøge energieffektiviteten gennem røg-gaskondensering, i det omfang om-kostningerne ved udledning af kon-densat øges væsentligt.
Spildevandsafgiften har ikke væretreguleret siden vedtagelsen i 1994,og er derfor blevet udhulet med ca.33 pct. Og udhulingen når at blivestørre inden ikrafttrædelsen af af-giftsforhøjelsen. En afgiftsforhøjel-se på 50 pct. indhenter dermed detreale fald, og sikrer mod udhuling ide kommende år.
Har ingen kommentarer til forhøjel-sen af afgiften af HFC-gasser mv.Finder, at forslaget om nedsættelsenaf emballageafgiften vil være et brudpå traditionen om, at afgiftspolitikkenfremmer adfærdsregulering mod demest miljøvenlige behandlingsformer.Mener ikke, at der vil komme mer-provenu fra emballageafgiften vedsalg i nye flasker, da de forventer atder fremover vil blive genanvendt li-ge så mange flasker som før. Dettefordi de skyllede flasker stadig vilvære konkurrencedygtige, da kom-munerne fremover vil betale for atkomme af med flaskerne, da de skalsikre affaldshåndteringen, og sorte-ringsvirksomhederne fremover vilsætte en højere pris for sorteringsop-gaven, og dermed opnå samme avan-ce fremover.Selvom lige så mange flasker gen-bruges fremover, vil prisen på vinstadig falde, hvilket vil føre til etmerforbrug, hovedsageligt i form afhjemvendt grænsehandlen. Derforvil der være en provenugevinst.
Side 4
DAKOFA (fortsat)
Flaskeskyllerierne vil lukke. I prak-sis vil flere af de flasker der genfyl-des i Danmark smeltes om.
Skatteministeriet vurderer, athalvdelen af flaske-skylleriernevil lukke, men til gengæld øgesbeskæftigelsen i detailhandlensom følge af hjemvendt grænse-handel. Det er korrekt, at flere fla-sker vil blive genanvendt ved om-smeltning i stedet for at blivegenbrugt ved genopfyldning.Det vurderes, at genbruget af fla-sker ved genopfyldning vil blivehalveret. Til gengæld øges genan-vendelsen af flaskerne ved om-smeltning.Kommunerne har fortsat til opga-ve at varetage affaldshåndterin-gen, og vil fortsat skulle varetageindsamling af flaskerne.
Danmarks Naturfred-ningsforening
Mener at genbrug af flasker bliverkvalt med nedsættelsen af emballa-geafgiften, og at forslaget trodsergevinsterne ved genbrug.
Afgiften hjælper naturen, da flaskerafleveres i flaskecontainere og i bu-tikker.
Ønsker forslagets afsnit om embal-lageafgift taget ud.Finder, at udtalelsen om, at den for-slåede halvering af emballageafgif-ten ikke i videre omfang vurderes atpåvirke mængden af affald der smi-des i gader og i naturen, er ydersttvivlsom.Dansk ErhvervHar ingen bemærkninger til forhø-jelsen af spildevandsafgiften.Støtter forhøjelsen af afgiften afHFC-gasser mv.Da kommunerne, som nævnt, sta-dig har til opgave at indsamle fla-skerne, findes det rimeligt at an-tage, at mængden af affald, dersmides på gader og i naturen, ikkeøges.
Side 5
Dansk Erhverv(fortsat)
Er skeptiske overfor nedsættelsen afemballageafgiften, da:En halvering af afgiften vil betyde, atdet ikke længere kan betales sig forflaskeindsamlerne af dække detail-handlens omkostninger til håndteringaf flaskerne, hvormed færre hele fla-sker indsamles, og at detailhandlensomkostninger i ”flaskerummet” over-væltes på forbrugerne.Det danske indsamlingssystem er eneffektiv løsning på håndtering af fla-sker, og at dagligvarehandlens hånd-tering af flasker er mere skånsom endde kommunale indsamlingskuber,hvormed færre flasker går i stykkerog bliver til skår.Det vil sætte mængden af indsamledeflasker under pres.Foreslår, at tidspunktet for i krafttræ-den rykkes fra 1. januar til 15. januar,pga. lageropgørelse.Beder herudover om en præciseringaf lovens § 1, stk. 1, nr. 2 samt bila-get, således, at denne kun indeholderikke-kulsyreholdigt mineralvand, kil-devand og andet vand på flaske samtiste. Dette for at sikre, at smoothiesfortsat undtages for pantkrav, da dettegiver hygiejnemæssige problemer.I lovforslaget er der foreslået enikrafttrædelsesdato der hedder 1.november 2010.Skatteministeriet mener ikke, at derer behov for en præcisering, da dettydeligt fremgår at loven, at detnetop er mineralvand, vand, iste oglignende drikkevarer, der er umid-delbart drikkeklare og som er udenkulsyre, som er omfattet af loven §1, stk. 1, nr. 2, litra e. Det fremgårtydeligt af bilaget, at bestemmelsenikke omfatter frugt- og grøntsags-safter eller most og drikkevarer påbasis af mælk, eller kakao og mælk.Skatteministeriet finder ikke, atsmoothies kan defineres som andetend frugt- eller grøntsagssaft. Des-uden er der slet ikke pant påsmoothies.Muligvis vil der blive indsamletfærre flasker igennem detailhand-len, men da kommunerne fortsat hartil opgave at håndtere affaldet, vilflaskerne fortsat blive indsamlet.Muligvis vil flere flasker blive ind-samlet som skår, og dermed ikkeblive genbrugt ved genpåfyldning,men ved omsmeltning.
Side 6
DANVA
Ikrafttrædelsen d. 1. januar 2011 lig-ger 1 år efter ikrafttrædelsen af lovom vandsektorens organisering ogøkonomiske forhold. Loven om vand-sektorens organisering mv. sætter sik-rer gennemskuelighed af prisfastsæt-telsen på vand, og der er lagt tilgrund, at et prisloft sikrer forbrugernemod, at vandpriserne stiger mere endunder den nuværende regulering.Nærværende lovforslag vil medførehøjere priser for forbrugerne således,at den har en modsatrettet virkning aflov om vandsektorens organisering ogøkonomiske forhold.Gør opmærksom på at landbruget erden største udleder af kvælstof. Me-ner at alle sektorer bør betale for de-res udledning af kvælstof.Øget rensning af spildevand er mereenergikrævende (i form af elforbrug),hvilket har en negativ konsekvens iform af øget udledningen af CO2.
En forhøjelse af en afgift må liggeudenfor den pågældende reguleringi den nye lov om vandsektorens or-ganisering og økonomiske forhold,og det er antaget, at afgiften for såvidt angår ejendomme der er til-knyttet et kommunalt renseanlægovervæltes på forbrugeren.
Muligheden for at regulere udled-ningerne af kvælstof fra landbru-get behandles i regi af GrønVækst.
CO2-udledningen ved el-produktioner allerede reguleret via kvotesy-stemet. Øget elforbrug indenforkvotesektoren fører dermed ikke tiløget CO2-udledning.Ønsker afklaringen af betydningen af Formuleringen i bestemmelsen sø-formuleringen ”…hvis disse mængder ges tydeliggjort.er større end summen af mængderneifølge udstedte fakturer, herunderslutafregning, for leverancerne til for-brugerne vedrørende forbrugsperio-den § 4 nr. 1. stk. 3.Gør opmærksom på fejl i ikrafttræ-delsesbestemmelsen § 5 stk. 10., hvorder er henvist til § 4 nr. 3, men detburde have været til § 4 nr. 5.De SamvirkendeKøbmænd (DSK)DSK er skeptiske overfor forslaget,da det vil give anledning til et fald iindsamlingen af flasker, der umiddel-bart kan rengøres og genanvendes. Ibutikkers flaskeautomater behandlesflaskerne mere skånsomt, og langt defleste flasker kan genbruges, hvor-imod de ofte gå i stykker i kommu-nernes indsamlingskuber.Dette vil blive rettet inden fremsæt-telsen af lovforslaget.
Det er korrekt, at flere flaskerfremover vil blive genanvendt vedomsmeltning frem for genpåfyld-ning. Det er dog vurderingen, at fla-skerne fortsat vil blive indsamlet.
Side 7
De SamvirkendeKøbmænd (DSK)(fortsat)
En halvering af afgiften vil betyde, atdet ikke længere kan betales sig forflaskeindsamlerne af dække detail-handlens omkostninger til håndteringaf flaskerne, hvormed færre hele fla-sker indsamles, og at detailhandlensomkostninger i ”flaskerummet” over-væltes på forbrugerne.Foreslår, at tidspunktet for i krafttræ-den rykkes fra 1. januar til 15. januar,pga. lageropgørelse.Beder om en præcisering af lovens §1, stk. 1, nr. 2 samt bilaget, således atdet denne kun indeholder ikke-kulsy-reholdigt mineralvand, kildevand ogandet vand på flaske samt iste. Dettefor at sikre, at smoothies fortsat und-tages for pantkrav, da dette giver hy-giejnemæssige problemer.
Der henvises til kommentaren tilhøringssvaret fra Dansk Erhverv.
I lovforslaget er der foreslået ikraft-trædelse pr. 1. november 2010, ogikke 1. januar 2010.Der henvises til bemærkning til hø-ringssvar fra Dansk Erhverv.
DI
Anser forhøjelsen af spildevandsaf-giften som endnu en forhøjet drifts-udgift for danske produktionsvirk-somheder.
Det er korrekt, at forhøjelsen afspildevandsafgiften forøger drifts-udgiften for danske produktions-virksomheder i det omfang der ud-ledes forurenende stoffer i spilde-vand – til gengæld nedsættes skat-ten på arbejde.Det er korrekt, at nogle virksomhe-der rammes relativt hårdt af afgifts-forhøjelsen, men de pågældendevirksomheder tilgodeses af storegodtgørelser på 70-80 pct. af afgif-ten.
Finder en merbelastning for spilde-vandsafgift for de hårdest ramte indu-strier med 1000 kr. pr. ansat som ensignifikant stigning, der påvirkerbrancher, der i forvejen ligger i hårdinternational konkurrence, og derforikke kan overvælte omkostningerne.Finder ikke, at bundgrænsen for atopnå særlig godtgørelsen for spilde-vandsafgift bør hæves fra 20.000 til30.000 kr.Finder det med bemærkningernegodtgjort, at reduktionen af emballa-geafgiften vil få væsentlige konse-kvenser for flaskegenbrugsbranchen,og finder derfor, at en lang over-gangsordning vil være rimelig, såbranchen kan nå at tilpasse sig.
Det synes rimeligt, bundgrænsenfor særlig godtgørelse reguleressammen med afgiften.
Af hensyn til, at de pågældendevirksomheder skal have mulighedfor at tilpasse sig, er ikrafttrædel-sestidspunktet allerede rykket fra 1.januar til 1. november 2010.
Side 8
Foreningen afStatsautoriserederevisorer (FSR)
Anfører, at det pga. den korte hø-ringsfrist er sandsynligt, at der efter-følgende vil findes forhold der burdehave været kommenteret - hørings-svaret omfatter alene bemærkningertil nedsættelsen af emballageafgiften.Finder det positivt, at virksomhederder på ikrafttrædelsesdagen har et la-ger af påfyldte og tomme emballagerkan få afgiftsdifferencen godtgjort.Mener dog, at en frist på 8 dage fra i-krafttrædelse til indsendelse af ansøg-ning er for kort – anbefaler en måned.Påpeger uoverensstemmelser i lov-forslaget forhold til ikrafttrædelse.
Af hensyn til den videre proces, hardet desværre været nødvendigt meden meget kort høringsfrist.
En frist på 8 dage er begrundet ikontrolhensyn, da det ved kontrolskal kunne sandsynliggøres, at va-ren rent faktisk er på lager på ikraft-trædelsestidspunktet..
Dette vil blive rettet inden fremsæt-telsen.Både prisen på vin i nye og i brugteflasker vil falde. Grunden til, atbrugte flasker er billigere end nyeflasker er, at tapperne vil betalemindre for brugte flasker, fordi derer ekstra omkostninger forbundetmed at anvende disse.Dermed vil prisen samlet set falde,og incitamentet til grænsehandel vilfalde, pga. mindre prisforskel. Pris-fald på grænsehandelsfølsomme va-rer vil altid have en effekt.
Krogs Flaskegen-brug A/S
Mener ikke, at prisen på en flaske vinvil falde, da nye flasker er dyrere endskyllede flasker, og dermed vil derikke være nogen effekt på grænse-handlen.
Mener at påstanden om, at eksport-godtgørelsen er hovedindtægt er fejl-agtig, og at 95 pct. af de skyllede fla-sker sælges til danske tapperier.
Ifølge Skatteministeriets opgørelserover udbetalte eksportgodtgørelsertil flaskegenbrugsbranchen skergenanvendelse af flaskerne forbranchen som helhed hovedsageligti udlandet. Der udbetales ca. 215mio. kr. i eksportgodtgørelse til fla-skegenbrugsbranchen, svarende tilca. 135 mio. almindelige vinflasker.Kommunerne har til opgave athåndtere borgernes affald. For atholde renovationsomkostningernenede, vurderes det, at kommunernefortsat vil indsamle flaskerne sepa-rat. Det er korrekt, at kommunernesomkostninger til indsamling og re-novation øges, hvilket også fremgåraf lovforslagets bemærkninger.
Mener, at eneste måde, hvorpå incita-mentet til genanvendelse af flaskerneopretholdes, er at kommunerne beta-ler for at aflevere flaskerne, med enmerudgift på 70-80 mio. til følge, dadet fremover vil være dem og ikkeflaske-genbrugsbranchen, der skal fi-nansiere indsamlingen. Ser afgiftensom støtte til indsamling og ikke tilskyllerierne.
Side 9
Krogs Flaskegen-brug A/S (fortsat)
Anfører, at hvis indsamlingsprocen-ten forringes, vil der opstå problemeri forhold til EU-krav.Anfører, at der vil forsvinde mangearbejdsplader, som følge af afledteeffekter til andre brancher end flaske-genbrugsbranchen, herunder i DanskeTapperier – kan ikke se, at dette erindregnet i lovforslaget.
Da kommunerne fortsat har til op-gave at håndtere affaldet, vil fla-skerne fortsat blive indsamlet.Det er korrekt, at der vil forsvindearbejdspladser i flaskegenbrugs-branchen mv. Der vil dog stadigvære arbejdspladser i forbindelsemed indsamling af flaskerne. Dertilvil der blive skabt nye arbejdsplad-ser i detailhandlen som følge afhjemvendt grænsehandel. Dettefremgår af lovforslaget.Ændringen giver en samfundsøko-nomisk gevinst, selv når de øgedesundhedsomkostninger indregnes.Da hovedparten af flaskerne med denuværende regler overordnet seteksporteres, vil transporten medtomme flasker spares.Dette er korrekt, og det er der tagethensyn til i lovforslaget. Derudoverskal det bemærkes, at skylning mv.typisk sker i Danmark og omsmelt-ning typisk sker i udlandet, menunder alle omstændigheder er destørste miljøproblemer ved om-smeltning NOx, SO2og CO2, ogudslip af dette er reguleret på andenvis, f.x. er energi til omsmeltningenaf skår omfattet af CO2-kvotesys-temet, hvormed CO2-udslippet ikkeøges samlet set.Der vil fortsat være behov for fla-sker, så skårene vil fortsat blivegenbrugt.Dette er der taget hensyn til i be-regningerne til lovforslaget.
Kan ikke forstå, at folkesundhed prio-riteres lavere end penge i statskassen.
Mener ikke, at argumentet om, at fær-re flasker skal transporteres langt hol-der, da nye flasker i stedet transporte-res, da disse importeres fra udlandet.Mener, at undersøgelser viser, at deter mere miljøbelastende at omsmelteskår, end at skylle flasker, også selv-om de skal transporteres langt. Der-udover bruges der langt mindre energived skylning end ved produktion afen ny flaske.
Mener ikke, at der er aftagere af skå-rene i Nordeuropa, at Nordeuropaflyder med skår.Henviser til Miljøstyrelsens rapportfra 2000 der viser, at det er langt bed-re at skylle flaskerne end at omsmelteskårene – også når der tages hensyntil drivhuseffekt, næringssaltbelast-ning og forsuring.
Side 10
Krogs Flaskegen-brug A/S (fortsat)
Mener, at mange både private og ho-teller og restauranter vil putte flasker-ne i dagrenovationen, og undrer sigderfor over, at det i lovforslaget vur-deres ikke at have det store effekt forde mængder affald der føres til for-brænding og deponi.
Det vurderes, at kommunerne fort-sat vil indsamle flaskerne separatfor at holde renovationsomkostnin-gerne nede, jf. ovenstående. Derforvurderes lovforslaget ikke at med-føre den store effekt for de affalds-mængder, der føres til forbrændingog deponi.Efter Skatteministeriets vurderinggiver nedsættelsen af emballageaf-giften en samfundsøkonomisk ge-vinst på ca. 125 mio. kr.Af hensyn til den videre proces, hardet desværre været nødvendigt meden kort høringsfrist.
Er sikre på, at nedsættelsen af embal-lageafgiften vil betyde en kæmpe eks-traomkostning samlet set.
KL
Finder ikke, at en høringsfrist på 6dage levner acceptable arbejdsvilkårog mulighed for seriøs behandling afforslaget.Anbefaler (sammen med RenoSam)at afgiften fastholdes på et niveau,hvor det fortsat er rentabelt at genpå-fylde vinflasker. Samtidig opfordresder til, at der udarbejdes en redegørel-se der viser, hvad afgiften kan ned-sættes til, uden at det forringer inci-tamentet til at genbruge vinflaskerne.Ønsker en redegørelse for, hvordanforslaget stemmer overens med rege-ringens affaldspolitik, da en miljø-vurdering har vist, at omsmeltningtrods lang transport ikke opvejer demiljømæssige fordele der er ved skyl-ning.Ønsker en uddybning af ændringenssammenhæng med den tidligere em-ballageafgift, der skulle medvirke tilat nedbringe affaldsmængderne.
Nedsættelsen af afgiften sker, fordidet giver en samfundsmæssig ge-vinst, når alle fordele og ulemperregnes med.
Som nævnt er miljøomkostningerneindregnet i forslaget, og forslagetmedfører alligevel en betydeligsamfundsøkonomisk gevinst.
Regeringens politik er, at mest mu-ligt affald genanvendes. Flaskernevil fortsat blive indsamlet, da kom-munerne fortsat har til opgave athåndtere borgernes affald, og vur-deringen er, at de fortsat til indsam-le flaskerne separat for at holde re-novationsomkostningerne nede.Dermed vil flaskerne fortsat blivegenanvendt, dog ved omsmeltning istedet for ved genpåfyldning.
Side 11
KL (fortsat)
Anfører, at Brancheforeningen forflaskegenbrug oplyser, at 95 pct. af deskyllede flasker afsættes til dansketapperier.
Ifølge Skatteministeriets opgørelserover udbetalte eksportgodtgørelsertil flaskegenbrugsbranchen skergenanvendelse af flaskerne forbranchen som helhed hovedsageligti udlandet.Det er korrekt, at der importeresflere flasker end der eksporteres, ogdet er indregnet i de samlede øko-nomiske konsekvenser. Der opnåsimidlertid stadig en betydelig pro-venu- og samfundsøkonomisk ge-vinst.
Mener, at antallet af flasker, der im-porteres, er langt højere end flaskerder eksporteres, hvormed staten vil fået stort provenutab ved nedsættelsenaf emballageafgiften.
Vurderer, at forslaget vil medføreDette fremgår også af lovforslaget.merudgifter for kommunerne, der skaldækkes via renovationsgebyrerne.Stiller spørgsmålstegn ved, om deroverhovedet er et genanvendelses-marked for skår.KøbenhavnsKommuneOplyser, at der tilføres regnvandsop-blandet spildevand direkte til reci-pient (bypass) – især i forbindelsemed store nedbørsmængder. Finder atdet bør sikres, at dette bypass indgårmed fuld vægt i opgørelserne over deudledte spildevandsmængder.Finder en 50 pct. forhøjelse af spilde-vandsafgiften voldsom, hvilket derikke er givet kompensation for andet-steds.Der vil fortsat være behov for fla-sker, så skårene vil fortsat blivegenbrugt.Det er korrekt, at det er svært atmåle overløb af spildevand i for-bindelse med store regnskyl. Detteer dog et generelt problem, hvisrensningsanlæggene ikke har stornok kapacitet.
Landbrugsraadetog Dansk Land-brug
Spildevandsafgiften er en stykaf-gift, og har ikke været reguleret si-den vedtagelsen tilbage i 1994. Af-giften er derfor blevet udhulet med33 pct. En afgiftsforhøjelse med 50pct. indhenter det reale fald og sikremod udhuling i de kommende år.Forhøjelse træder derudover ikke ikraft før 2011, hvormed udhulingennår at blive endnu større indenikrafttrædelsen.Provenuet fra forhøjelsen af spilde-vandsafgiften bruges til at sænkeskatten på arbejde.
Finder at forhøjelsen bør ske gradvistover nogle år.Finder også, at forhøjelsen af bund-grænsen for, hvornår der kan opnåsgodtgørelse, bør ske over en årrække.
Dette er det bevidst valgt ikke atgøre.Dette er det bevidst valgt ikke atgøre.Side 12
RenoSam
Finder at nedsættelsen af emballage-afgiften strider mod intentionerne ogformålet bag emballageafgiften, og atder er tale om en markant brud på re-geringens mangeårige politik om atfremme genanvendelsen.Finder, at nedsættelsen vil betyde, atdet reelt set ikke længere er rentabeltfor kommuner og affaldsselskaber atindsamle hele flasker til genpåfyld-ning.Mener, at afgiftsnedsættelsen givermeromkostninger for kommunerne.Opfordrer til, at der udarbejdes en re-degørelse der viser, hvad afgiften kannedsættes til, uden af det forringer in-citamentet til at genbruge vinflasker-ne ved skylning og genpåfyldning.Henviser til Miljøstyrelsen projekt nr.556 fra 2000 vedr. genbrug af vinfla-sker, der viser, at det eksisterende sy-stem er langt mere miljøvenligt end atomsmelte flaskerne.Anbefaler, at afgiften fastholde på etniveau, så det stadig er rentabelt atgenbruge vinflasker.
Der henvises til bemærkninger tilhøringssvar fra KL.
VSOD
Skeptiske i forhold til nedsættelsen afemballageafgiften.
Der henvises til bemærkningerne tilhøringssvaret fra Dansk Erhverv.
Nedsættelse vil medføre at indsam-lingen af flasker vil falde, da det ikkelængere kan betale sig for flaskeind-samlere at dække omkostninger tilhåndtering.Herudover har Advokatrådet, DA, Danske Advokater, Foreningen Danske Revisorer, Kommuner-nes Revision, Konkurrencestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, SKAT og Skatterevisorforeningen med-delt, at de ikke har nogen bemærkninger.
Side 13