Skatteudvalget 2008-09
L 203 Bilag 24
Offentligt
J.nr. 2009-211-0009Dato: 19. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 203 - Forslag til Lov om ændring af merværdiafgift og lov om afgift aflønsum m.v. (Ophævelse af visse momsfritagelser og øget lønsumsafgiftfor den finansielle sektor m.v.).Hermed sendes kommentar til henvendelse fra Domea af 17. maj 2009 iforbindelse med foretræde for Skatteudvalget den 18. maj 2009 (L 203 bi-lag 22).
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen
Domea
har henvendt sig til Skatteudvalget og ønsker i den forbindelse, at momsfritagelsenfor ejendomsadministration bibeholdes.Domea
påpeger to argumenter for at bibeholdemomsfritagelsen. For det første, at der kommer en forskelsbehandling mellem de lejere, derbenytter ekstern administrator og de lejere, der benytter intern administrator. For det andetat der kommer en urimelig konkurrenceforvridning mellem leverandører af ejendomsadmi-nistrationsydelser.Kommentar:
Jeg skal indledningsvis henvise til min kommentar til bilag 6, som er en henvendelse fraBoligselskabernes Landsforening, samt mine besvarelser af spørgsmål 5, 6, 7, 8 og 15. Heriredegøres for detaljerne i Skatteministeriets beregning af de økonomiske konsekvenser forsåvel staten, som lejerne.For lige kort at summere op, så medfører forslaget om ophævelse af momsfritagelsen påejendomsadministration en gennemsnitlig huslejestigning på ca. 450 kr. om året per lejlig-hed før korrektion for øget boligstøtte. Når der tages højde for øget boligstøtte udgør belø-bet ca. 250 kr. om året/20 kr. om måneden i gennemsnit.Det er korrekt, at de nævnte tal er gennemsnitstal, således at en lejer, der ikke er berettigettil boligstøtte eller en lejer, der allerede opnår maksimum støtte, vil opleve en huslejestig-ning på ca. 450 kr. om året.For så vidt angår argumentet om forskelsbehandling skal jeg gøre opmærksom på, at samti-dig med ophævelsen af momsfritagelsen på ejendomsadministration, ophæves lønsumsaf-giften på de samme ydelser. Det vil sige, at der ikke skal betales lønsumsafgift per 1. januar2011 uanset om, der er tale om ekstern eller intern ejendomsadministration.For så vidt angår argumentet om konkurrenceforvridning, følger det af de almindeligemomsregler, at der som udgangspunkt kun er moms på økonomisk virksomhed eller medandre ord leverancer mod vederlag. Intern administration og interne viceværtydelser, derleveres af eget ansat/lønnet personale, anses ikke for at være sådanne leveringer mod veder-lag. Benytter en virksomhed f.eks. et eksternt revisionsfirma, vil der være moms på regnin-gen, når revisionsfirmaet leverer revisionsydelser til virksomheden. Denne moms kan enmomspligtig virksomhed fratrække i sit momsregnskab. Virksomheden kan dog i stedetvælge at ansætte en revisor og betale denne løn, og den skal i så fald ikke betale moms,men har så naturligvis heller ikke noget moms at fratrække.Det er med andre ord virksomhedens valg om den vil in- eller outsource de pågældendeydelser, og dermed om den vil benytte intern eller ekstern leverandør. Det samme gælderejere i ejerforeninger, andelshavere i andelsboligforeninger og lejere hos almene og privateudlejere. Idet disse er endelige forbrugere ender momsbetalingen hos dem, idet det forud-sættes, at momsbelastningen i tidligere led overvæltes.Med ophævelsen af momsfritagelsen kommer Danmark fremover til at følge de almindeligemomsregler, som disse er fastsat i EU’s momssystemdirektiv, og dermed harmoniseres dedanske regler per 1. januar 2011 med de øvrige EU-landes regler.Derudover bidrager forslaget også til finansieringen af skattelettelserne. Huslejestigninger-ne er ikke regnet med i de familietypeberegninger, som hidtil er offentliggjort, men som detfremgår af tabel 1 i Finansministerens besvarelse af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 255 af 4.marts 2009 på alm. del, overstiger gevinsterne ved skattereformen langt den huslejestig-ning, som nogle beboere vil få som følge af forslaget om ophævelse af momsfritagelsen forejendomsadministration.
Side 2