Skatteudvalget 2008-09
L 203 Bilag 10
Offentligt
678186_0001.png
678186_0002.png
678186_0003.png
678186_0004.png
SkatteministerietNicolai Eigtveds Gade 281402 København KDen 26. marts 2009
Vedrørende: Lovforslag om moms og lønsumsafgiftIndledningVi skal indledningsvis takke for muligheden for at kommentere udkastet til forslag til lovom ændring af merværdiafgiftsloven og lov om afgift af lønsum m.v. Grundet lovforslagetsindgribende karakter havde vi dog sat pris på , at høringsfristen havde været længere enden uge.Indførelse af moms på rejsebureauvirksomhed er en radikal ændring af mange års danskpraksis og kommer på et tidspunkt, hvor den generelle afmatning allerede har sat sinedybe spor i rejsebranchen i form af en markant nedgang i efterspørgslen efter ferierejser.Hertil kommer, at de rejsende og rejsebranchen fra 1. januar i år allerede er blevet pålagtet passagerspecifikt gebyr til retablering af Rejsegarantifondens formue. Yderligereomkostninger for de rejsende i form af indførelse af moms vil isoleret set ikke være ibranchens eller forbrugernes interesse.Vi er naturligvis klar over, at ophævelsen af momsfritagelsen for rejsebureauvirksomhedskal ses som en del af de mange skatte- og afgiftsændringer i Forårspakke 2.0.Den største bekymring i rejsebranchen i relation til indførelse af moms på rejsebureau-virksomhed er imidlertid de administrative og systemmæssige vanskeligheder, der erforbundet med beregning og opkrævning af moms på rejser.Det er ikke uden grund at andre europæiske lande administrerer margenmomsordningenvidt forskelligt. Sporene skræmmer.Nedenfor har vi opregnet en række af de administrative og praktiske implikationer,margenmomsordningen indebærer. De mange vanskeligheder, der i praksis vil være medintroduktionen og administrationen af margenmomsordningen, taler for en alternativmomsmodel. Denne vil vi anbefale sidst i redegørelsen.
C. F. Richs Vej 17, 2000 Frederiksberg, tlf 40 82 86 77, fax 45 74 45 01, mail: [email protected]
Praktiske, administrative og systemmæssige forholdBeregning af moms på den enkelte rejseLovforslaget lægger op til, at momsen beregnes for den enkelte rejse ved salgstidspunktet.Den måde rejsebranchens omkostninger ofte opgøres på umuliggør imidlertid en sådanberegning. På salgstidspunktet er eksempelvis hverken load factoren (belægningen påflyene), garantisengeudnyttelsen, flybrændstofpriser og lokale valutakurser m.v. kendt.Derfor kan man ikke på salgstidspunktet beregne den faktiske omkostning for den levering,der kommer den rejsende direkte til gode. Det vil typisk først være muligt eftergennemførelsen af en given flyserie eller efter afslutningen af en sæson.Momsangivelse på fakturaenDet fremgår tillige af lovforslaget, at der for afgiftspligtige personer og ikke-afgiftspligtige,juridiske personer stilles krav om, at momsen specificeres på fakturaen. Jf. ovenstående erberegning af fortjenstmargen salgstidspunktet ikke mulig.Vertikal integrationEn række større rejsearrangører indgår i internationale koncerner med egne luftfarts-selskaber, hotelselskaber og destinationsselskaber m.v. Det forhold, at der er fradrag forde faktiske omkostninger til bl.a. sådanne elementer i rejsen, kan teoretisk set giveanledning til spekulation omkring prisfastsættelsen mellem koncernforbundne selskaber.Der må sikres en momsmæssig neutralitet i forholdet mellem de store og små udbydere.Tidspunktet for momsafregningLovforslaget lægger op til, at moms skal afregnes på salgstidspunktet/betalingstidspunktet.Dette er en særdeles upraktisk opgørelsesmetode, som vil medføre store, administrativebyrder. Et stort antal rejser annulleres eller ændres efter købstidspunktet, hvilketmedfører, at samtlige sådanne ændringer skal reguleres i forbindelse med opgørelsen ogindberetning af forfalden moms.Selv ved rejsekøb uden efterfølgende ændringer vil betaling af depositum ved selve købetog slutbetaling nogen tid inden afrejse nødvendiggøre to indberetninger for sammerejsekunde. Det forekommer helt unødigt.I rejsebranchen er det fast praksis, at regnskaber, indbetalinger til Rejsegarantifondenm.v. opgøres på afrejsetidspunktet. Tilsvarende må gælde for opgørelse af moms.Direkte henførbare leveringerLovforslaget anfører – i overensstemmelse med momssystemdirektivet – at der vedberegning af rejsebureauets fortjenstmargen er fradrag for omkostninger for leveringer,der kommer den rejsende direkte til gode.
Hverken lovforslaget eller bemærkningerne til lovforslaget angiver imidlertid, hvilkeleveringer der er omfattet af formuleringen. Udover fly, hotel og destinationsdrift talermeget for at også andre omkostningsarter, som kommer den enkelte rejse til gode eromfattet af ordningen. For at reducere en potentiel retsusikkerhed er der behov for, atskattemyndighederne også på dette område udarbejder klare retningsliner for lovensanvendelse.Periodeudligning udelukketDet er hyppigt forekommende, at rejsebranchen uden for højsæsonen sælger rejser medlille eller negativ fortjenstmargen. Lovforslaget giver imidlertid ikke mulighed for atforetage en sæsonbestemt periodeudligning, da opgørelsen skal ske på den enkelte rejse.Det forekommer ikke rimeligt, at positiv fortjenstmargen momspålægges uden at negativfortjenstmargen kan fradrages. Det ville være rimeligt, hvis opgørelse kunne ske periodevisfor at reducere de nævnte urimeligheder.KonstateringSom det fremgår af ovenstående, vil indførelse af en margenrelateret ordning stille kravom betydelige ændringer af rejsebureauernes administrative rutiner og it-systemer.Det skønnes helt urimeligt og unødigt. Der er behov for en ordning, som uden indførelse afunødige administrative byrder kan tilvejebringe det ønskede provenu.AnbefalingRID opfordrer til, at der indføres en ordning, som er let at forstå og administrere for bådede rejsende og rejsebranchen, og som fortsat kan indbringe staten det ønskede provenu på160 mio. kr.RID anbefaler, at der indføres en omsætningbestemt momsordning, hvor beregnings-grundlaget er en fast procentsats af rejsens pris.En sådan ordning har været anvendt i en årrække i Sverige. I Sverige udgør momssatsen2,6% af rejsens pris. Det er en enkel og let administrerbar ordning.Hvorvidt satsen skal være den samme i Danmark må bero på en beregning af, hvilken satsaf branchens samlede omsætning, der kan skabe et samlet momsprovenu på 160 mio. kr.Bestemmelserne i 6. momsdirektiv og momssystemdirektivet er i forvejen en særordningfra hovedreglen om, at der skal beregnes moms af hele rejsens pris. Derfor ser vi ikkenoget til hindrer for, at Danmark tiltræder en eksisterende og velfungerende særordningsom den svenske.
Vi håber herved at have redegjort for branchens synspunkter, og står selvsagt til rådighed,såfremt Skatteministeriet nu eller på et senere tidspunkt måtte ønske yderligere kom-mentarer eller medvirken fra vor side.
Med venlig hilsenREJSEARRANGØRER I DANMARK
Henrik SpechtGeneralsekretær

Fakta:

RID repræsenterer rejsearrangørerne: MyTravel, StarTour, Apollo Rejser, Bravo Tours,Atlantis Rejser, Travel Booking/Ung Rejs, Århus Charter, Falk-Lauritsen Rejser, Club LaSanta og Folkeferie.dk.Disse arrangører sendte i 2008 ca. 1.070.000 personer på ferie med fly ud af Danmark, ogrepræsenterer således ca. 90% af samtlige danske charterrejser.