Skatteudvalget 2008-09
L 202 Bilag 65
Offentligt
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg1240 København K
København, den 26. maj 2009
Investeringsforeninger og L202Vi skrev den 27. april 2009 til Folketingets Skatteudvalg (bilag 4) og Skatteministeren har påopfordring fra udvalget kommenteret vores brev den 13. maj 2009 (bilag 29).I den mellemliggende periode har vi haft positive og konstruktive drøftelser med Skattemini-steriet. Som det fremgår af ministerens svar har denne dialog dog ikke medført at L202 erblevet ændret i retning af vores ønsker. Ministeren skriver til Skatteudvalget: ”Derer såledesbehov for yderligere analyser af problemstillingen. Skatteministeriet vil derfor arbejde videremed spørgsmålet i samspil med IFR, idet der sigtes mod at gennemføre eventuelle justeringeri næste folketingssamling – i løbet af efteråret – hvis konklusionen er, at der er behov for enlovændring”.Vi er glade for Skatteministeriets konstruktive tilgang. Vi antager, at dette også skyldes, atministeriet har erkendt, at investeringsforeningernes egenart medfører en uheldig og helt util-sigtet forværring af flere end 500.000 investorers forhold. Private investorer har 4 ud af 10værdipapirkroner placeret i investeringsbeviser.
Opfordring til hurtigt arbejdeMed dette brev appellerer vi om, at Skatteudvalget støtter vores opfordring til Skatteministe-ren om at afskaffe den uheldige ”sidemandsudlodning” hurtigst muligt (jf. nedenfor). Der måikke gå sommerferiestemning og metaltræthed i processen. For når reglerne ikke kan rettes opallerede i forbindelse med vedtagelse af L202, så haster det med vedtagelsen af en ændrings-lov i næste samling.Skatteministeriet skriver, at reglerne først har virkning for foreningerne fra 1. januar 2010.Det er rigtigt, og det betyder, at foreningerne allerede fra den 1. januar 2010 begynder med atfastlægge og fastlåse størrelsen på udlodningen 2010. Alle systemer skal derfor på plads inden1. januar 2010.Der er altså ikke god tid. Hverken for Skatteministeriet, der skal foretage analyserne, Folke-tinget, der skal vedtage ændringerne eller for de mange foreninger, der skal have regnskabssy-stemerne tilpasset.Amaliegade 31DK 1256 København k,Tlf. +45 3332 2981E-mail:[email protected]www.ifr.dk
Side 1 af 3
Sidemandsudlodning – hvad er problemet?Som vi skrev i vores henvendelse til udvalget og i vores høringssvar til L202 så Investerings-ForeningsRådet helst, at Skatteministeren havde fulgt Skattekommissionens rapport fuldt udpå vores område. Det ville have medført en ligestilling af danske investeringsforeninger medkonkurrerende fonde fra udlandet. Dette ønske synes dog udenfor rækkevidde givet det fore-liggende forlig mellem DF og Regeringspartierne.Derfor er vores mål nu i første række at få fjernet ulemperne ved den såkaldte sidemandsud-lodning. Vi har beskrevet problemstillingen både i vores høringssvar og i henvendelsen fraapril. Vi vil dog her kort ridse op, hvorfor reformen rammer de aktiebaserede foreninger såhårdt.Sidemandsudlodningen opstår, fordi investeringsforeninger omfattet af lov om investerings-foreninger og specialforeninger1har pligt til at indløse enhver investor, der vil ud af sin inve-stering, med midler fra den fælles værdipapirbeholdning. Denne regel har til formål at beskyt-te investorerne, som kan gå til foreningen i stedet for at lede efter en køber til deres investe-ringsbeviser.En investeringsforening skal som udgangspunkt have hele sin formue anbragt i værdipapirer(efter bestemmelser i love og vedtægter) og derfor skal foreningen sælge værdipapirer for atfå penge til den indløsende investor.Den indløsende investor beskattes af kursgevinsten på sit investeringsbevis. Men alligevelmedfører foreningens netop nævnte salg af værdipapirer - pga. uhensigtsmæssige skattereglerfor udlodning (ligningslovens § 16 C) - at der genereres en skattepligtig sidemandsudlodningtil samtlige andre investorer i foreningen.Sidemandsudlodningen forøger den skattepligtige udlodning markant for afdelingens investo-rer, og samtidig medfører den et kurstab på beviset. Dette tab er skattemæssigt kildearts-begrænset, så investorerne kan ikke være sikre på at de kan udnytte deres fradrag.Indløsningspligten har altid eksisteret for investeringsforeninger. Dermed har ligningslovens §16C også kunnet forårsage sidemandsudlodning tidligere. Det har dog frem til skattereformenværet muligt for foreningerne at skaffe likviditet til indløsningerne ved at sælge aktier, der harværet ejet mere end tre år, da avancer på sådanne aktier ikke udløser udlodning. Derfor harproblemstillingen været til at leve med indtil nu.
InvesteringsForeningsRådets modelInvesteringsForeningsRådet har i dialogen med ministeriet fremlagt en model, som kan elimi-nere sidemandsudlodning. Den er konstrueret som en justering af den allerede i dag eksiste-rende udlodningsregulering. Det vil føre for vidt at komme ind på de tekniske detaljer i dennemekanisme, men vi står naturligvis til rådighed for uddybning, hvis udvalget eller enkeltemedlemmer kunne ønske sig en gennemgang af modellen.
1
Baseret på UCITS-direktivet og administreres af Finanstilsynet
Side 2 af 3
Vi har forstået, at Ministeriet sådan set er enige i, at vores model fjerner sidemandsudlodnin-gen uden at generere for lidt skat for de enkelte investorer. Vi forstår dermed også på ministe-riet, at arbejdet henover sommeren skal bruges til at blive sikker på, at modellen ikke kanmisbruges til omgåelse.Dette har vi stor forståelse for og vi ser frem til samarbejdet med Skatteministeriet. Vi bederblot om, at den periode, hvor eksisterende og potentielle investorer skal holdes som gidsler iprocessen, gøres kortest mulig.
Med venlig hilsenInvesteringsForeningsRådet
Jens Jørgen Holm Møller
Karen Leth Jensen
Side 3 af 3