Skatteudvalget 2008-09
L 202 Bilag 46
Offentligt
687983_0001.png
687983_0002.png
687983_0003.png
J.nr. 2009-511-0038Dato: 19. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 202 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven ogforskellige andre love (Harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebe-skatning m.v.).Hermed sendes svar på henvendelse af 15. maj 2009 fra Finansrådet (L202 – bilag 42).
Kristian Jensen/ Lise Bo Nielsen

Finansrådet

kritiserer den foreslåede ændring af udlodningspligten for aktiebaserede inve-steringsforeninger, den foreslåede ændring af beskatningstidspunktet for aktionærer m.v. iinvesteringsselskaber m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, indførelse af la-gerbeskatning af porteføljeaktier og obligationer samt overgangsreglerne om indgangsvær-dier for porteføljeaktier. Endvidere ønskes en ændring af reglerne om aktiebaserede finan-sielle kontrakter, der udløber uudnyttede.

Kommentar:

Udlodningspligt i investeringsforeningerne

Finansrådet mener at kravet om, at investeringsforeningerne fremover også skal udloddeaktieavancer, der realiseres efter en ejertid på 3 år eller mere, er helt unødvendigt. Det harafgørende betydning, at der er i dag er mulighed for at akkumulere disse aktieavancer.Derudover peger Finansrådet på, at der efter lovforslaget ikke længere vil være mulighedfor at fremføre uudnyttede aktietab til modregning i fremtidige aktiegevinster ved opgørelseaf udlodningsforpligtelsen.For så vidt angår det anførte om kravet om udlodning af alle realiserede aktieavancer, kanjeg henvise til min kommentar til InvesteringsForeningsRådets henvendelse af 27. april2009 (L 202 – bilag 29).Det har ikke været tilsigtet, at afskaffe denne modregningsadgang vedr. uudnyttede aktie-tab. Der er fremsat et ændringsforslag til 2. behandlingen, jf. bilag 43, hvorved ligningslo-vens § 16 C, stk. 3, nr. 6, foreslås ændret, således at der bliver hjemmel til modregning afbåde uudnyttede aktietab fra før indkomståret 2010 og fremtidige uudnyttede aktietab.

Overgangsordninger til ny skærpet beskatning

Finansrådet anbefaler, at overgangen for porteføljeaktier gøres så enkel som mulig ved atselskaberne får valgfrihed mellem at anvende den skattemæssige anskaffelsessum og kurs-værdien ved overgangen – uanset aktiernes ejertid. Endvidere kritiseres de foreslåede over-gangsregler for at føre til beskatning af ikke eksisterende avancer.Jeg henviser i den forbindelse til svarene på spørgsmål 1 og 35 og min kommentar til hen-vendelsen fra Novo (L 202 – bilag 15).

Lagerbeskatning i selskaber

Finansrådet anfører, at aktiemarkedet er kendetegnet ved stor volatilitet, og at lagerbeskat-ningen derfor vil medføre, at selskaberne kommer til at betale skat af urealiserede gevin-ster, som de ikke hverken har eller får. På den baggrund vil investorerne i mange tilfældekomme til at tænke meget kortsigtet, idet det kan blive nødvendigt at sælge aktier med ge-vinst så hurtigt som muligt for at afdække skattebetalingen.Finansrådet anfører endvidere, ataktier, der handles via en multilateral handelsfacilitet, ikke nødvendigvis har en kursdannelse,der kan danne grundlag for den ifølge lovforslaget obligatoriske lagerbeskatning.Hertil bemærkes, at lagerbeskatningen medvirker til at fjerne forvridningen mellem forskel-lige former for investeringer, og fjerner den indlåsningseffekt, der findes ved realisations-beskatning. Lagerbeskatningen skal endvidere ses i sammenhæng med, at der løbende givesSide 2
fradrag for udgifterne til erhvervelsen af indkomsten – f.eks. fradrag for renteudgifter. Nårudgifter fradrages løbende, bør likvide indtægter som afkast af børsnoterede aktier ligeledesmedregnes løbende.Endeligt bemærkes, at de lagerbeskattede aktier er forholdsvis let omsættelige, idet de eroptaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet. Lagerbeskat-ningen – herunder værdiansættelsen - burde derfor ikke være et stort problem.

Specielt om fonde

Finansrådet finder, at indførelse af lagerbeskatning på obligationer kan give et likviditets-mæssigt problem for almenvelgørende fonde og familiefonde i de år, hvor fonden har væ-sentlige urealiserede kursgevinster.Jeg finder ikke anledning til at ændre lovforslaget på dette punkt. Obligationsmarkedet erklart mindre volatilt end aktiemarkedet. Derudover kan bemærkes, at fonde har mulighedfor at fradrage hensættelser til almennyttige og almenvelgørende formål, og på den mådeneutralisere lagerbeskatningen. Fondslovens § 9, stk. 2, indeholder endvidere en særlig mu-lighed for - uden fondsmyndighedens samtykke - at mindske kursgevinstbeskatningen vedat uddele beløb svarende til årets nettokursgevinster af fondens bundne aktiver.

Investeringsselskaber og fremrykket beskatning

Finansrådet er af den opfattelse, at det grundlæggende er i strid med intentionerne i dengældende lovgivning vedr. lagerbeskatning af aktionærer i investeringsselskaber, at ophævereglen om den forskudte indtægtsførelse.Det er korrekt, at den oprindelige begrundelse for reglen om den forskudte indtægtsførelsevar, at man ønskede at tage højde for, at der kan ske skift af status fra investeringsselskabtil udloddende investeringsforening. De nuværende erfaringer er, at sådanne skift ikke fore-kommer, men at den forskudte indtægtsførelse hvert år skaber store problemer for de berør-te aktionærer m.v. Reglerne foreslås ændret, således at de passer til de tilfælde, som noto-risk forekommer hvert år. At det sker på bekostning af tilfælde, som pt. ikke er set, og somsandsynligvis også fremover vil være sjældent forekommende, vurderes at være en hen-sigtsmæssig indretning af lovgivningen. Man kan godt ændre fokus, når den oprindeligehensigt viser sig at bero på en opfattelse af tingene, som egentlig ikke var særlig relevant.

Aktiebaserede finansielle kontrakter

Finansrådet gentager sit tidligere høringssvar, for så vidt angår forslaget om, at man bør til-passe de utilsigtede regler om finansielle kontrakter, der udløber uudnyttede – de behandlesefter gældende praksis efter statsskatteloven – således at de i stedet behandles efter kursge-vinstloven.Da der ikke er fremført nye elementer i forhold til kernen i problemstillingen, skal jeg tilla-de mig, at henvise til den kommentar til dette forslag, der er indeholdt i høringsskemaet (L202 - bilag 2).
Side 3