Skatteudvalget 2008-09
L 202 Bilag 11
Offentligt
5. maj 2009JARA/KKo
Folketingets SkatteudvalgAtt.: Liza ChristensenChristiansborg1240 København K
Forårspakke 2.0 – L 195 - 207DI sendte d. 26. marts en række høringssvar til Skatteministeriet vedrørende lov-forslagene i skattereformen. DI er blevet imødekommet på en række punkter, menmener dog fortsat, at der er områder i de foreslåede lovforslag som bør ændres,fordi de har en stor negativ effektiv for erhvervslivet. På denne baggrund vil DIgerne fremkomme med yderligere politiske og tekniske bemærkninger til en rækkeaf de fremsatte lovforslag:
L 199MultimedieskatDet foreslås i lovforslaget at indføre en multimedieskat på 3000 kr., der skal læggestil den skattepligtige indkomst. Samtidig hermed vil man fjerne de eksisterenderegler om beskatning af fri telefon, hvilket blandt andet vil medføre, at man ikke vilkunne få stillet flere mobillinjer til rådighed på sin bopæl – men dog godt hvis manhar flere bopæle, sommerhuse, m.m.DI noterer, at man ændrer reglerne om flere mobillinjer fremadrettet, men DI erbekendt med, at der er virksomheder, der før skattereformen blev introduceret,havde indgået aftaler om, at medarbejderne i forbindelse med deres mobiltelefon-abonnement skulle have stillet ekstra linjer til rådighed, og at disse aftaler med te-lefonoperatørerne strækker sig ind i 2010 og er uopsigelige for virksomhederne.Hvis reglerne ikke bliver ændret vil medarbejderne i de pågældende firmaer såledesblive beskattet af de ekstra mobiltelefonlinjer i 2010.DI finder på baggrund af ovennævnte eksempel, at det er uheldigt, at medarbejder-ne bliver beskattet af disse ekstra linjer i 2010, og DI vil derfor foreslå, at der indfø-res en overgangsregel i lovforslaget, således at aftaler om ekstra mobiltelefonlinjer,der er aftalt inden lovforslagets fremsættelse skal kunne beholdes uden ekstrabe-skatning i 2010.
L 199 Overgangsordning for medarbejderaktierI høringssvaret til Skatteministeriet skrev DI vedrørende ophævelsen af medarbej-derobligationsordningen, at overgangsreglerne vedrørende disse var lidt uklart be-
skrevet, og at man kunne rette op på denne uklarhed ved at indføre en overgangs-regel, således at ordninger, der maksimalt havde en tidsmæssig udstrækning på 12måneder og som var tildelt før 22. april 2009, kunne fortsætte efter de hidtidigeregler. Skatteministeriet har i det fremsatte lovforslag imødekommet DI’s bemærk-ninger og har ændret i lovforslaget i overensstemmelse med DI’s forslag, dette vilDI gerne kvittere for.DI er efterfølgende blevet opmærksom på, at man kan rette den samme indsigelsemod overgangsreglerne for 15 pct. medarbejderaktieordningen efter § 7 H, somman kunne rette mod overgangsreglerne for medarbejderobligationer. På den bag-grund vil DI derfor gerne opfordre til, at man indfører en tilsvarende overgangs-ordning for medarbejderaktier efter 15 pct. reglen.
L 200 Indbetalinger på ratepensionerDI gjorde i høringssvaret til lovforslaget opmærksom på, at den foreslåede grænsepå 100.000 kr. for indbetalinger på ratepensioner stiller selvstændigt erhvervsdri-vende ringere end andre, da denne gruppe er kendetegnet ved at have meget svin-gende indkomstforhold. I det fremsatte lovforslag er DI’s synspunkt ikke imøde-kommet.DI vil derfor endnu en gang fremføre forslaget om, at de selvstændigt erhvervsdri-vende i gennemsnit skal have mulighed for at indbetale 100.000 kr. på en ratepen-sion pr. år.L 202Kapital- og venturefondeI den foreslåede affattelse af aktieavancebeskatningslovens § 17 A er der en defini-tion på kapital- og venturefonde, som indebærer, at man skal deltage i ledelsen afdisse fonde. DI mener, at det er uklart, hvad der forstås med ledelsen, og mener, atdette punkt bør præciseres nærmere.
L 202 Lagerbeskatning indgangsværdierDI gjorde i sit høringssvar til Skatteministeriet opmærksom på, at det virker urime-ligt, at indgangsværdien for børsnoterede porteføljeaktier, der har været ejet i mereend 3 år, bliver sat til værdien pr. 1. januar 2010, da man dermed risikerer, at ind-gangsværdien er lavere end den oprindelige salgspris, og at ejeren dermed fremad-rettet vil blive beskattet af en fortjeneste, som vedkommende ikke har haft, når ak-tierne stiger til en værdi over indgangsværdien (men under den oprindelige købs-pris).Skatteministeriet skriver i kommentaren til DI’s høringssvar, at selskaber, der harejet aktier i mere end 3 år heller ikke i dag har fradrag for tab, og at man med denforeslåede regel desuden har parallelitet, da man heller ikke beskatter gevinster påaktier, der har været ejet i mere end 3 år. Til disse argumenter vil DI gerne knytteden bemærkning, at Skatteministeriet glemmer, at man med den nuværende regelhar mulighed for at beholde aktierne og sælge dem den dag, hvor kurserne er ste-
get. Med den i lovforslaget foreslåede regel fastlåser man derimod et tab for ejeren- endda på et tidspunkt hvor aktiemarkedet er faldet meget.DI vil derfor endnu en gang henstille, at denne regel bliver genovervejet, således atselskaber ikke bliver beskattet af fortjenester, de aldrig har haft.
L 202 Vækstpakke initiativerDI gjorde i høringssvaret opmærksom på, at det er et uheldigt signal at sende, atdet nuværende fradrag for markedsundersøgelser fjernes, da man med fradraget formarkedsundersøgelser har et væsentligt redskab til at sikre og øge eksporten. Medden nuværende situation, hvor danske virksomheder oplever, at afsætningsmulig-hederne i udlandet er skrumpet væsentligt ind, er der behov for at styrke incita-menterne for at finde nye markeder og ikke for at begrænse dem, og derfor vil DIanmode om, at man genovervejer betimeligheden i at fjerne fradraget for markeds-undersøgelserne.L 206 Friholdelse af sukkerfri slik/konfektureprodukterDI har noteret sig, at et af formålene med at hæve sukkerafgiften er at reduceredanskernes forbrug af sukker. På denne baggrund finder DI det uforståeligt, at derikke sker en friholdelse af de sukkerfri slik/konfektureprodukter i forbindelse medforhøjelsen af sukkervareafgiften.På nuværende tidspunkt er der intet incitament til at udvikle sukkerfri produkter,nærmest tværtimod. Dette skyldes, at sukkerfri produkter pålægges den samme af-gift som sukkerholdige produkter, men råvarerne til de sukkerfri produkter er dyre-re end sukkerholdige råvarer. Af samme årsag er udbuddet af sukkerfri produkterstærkt begrænset og udgør under 1 promille af det samlede marked. Det lille udbudgør også, at de provenumæssige konsekvenser ved at friholde sukkerfrislik/konfektureprodukter er stærkt begrænsede.Ved at fastholde den eksisterende afgiftsstruktur er der derfor ingen sammenhængmellem formålet, nemlig at reducere sukkerindtaget, og det konkrete forslag.L 207 Gældende afgiftssatserDI skal bede om at få bekræftet, at de afgiftssatser, som er nævnt i lovforslaget, erbaseret på EU-godkendelse af lov nr. 528 af 17. juni 2008 og således er de satser,der bliver gældende med vedtagelsen af loven.DI forstår det således, at vedtagelsen af nærværende lovforslag samtidig betyderEU-godkendelse af lov nr. 528 af 17. juni 2008. Deraf må DI udlede, at afgiftssat-serne i dette lovforslag tager udgangspunkt i de satser, som ville gælde, såfremt lovnr. 528 var godkendt i EU og implementeret. Samtidig udestår fortsat implemente-ringen af lov nr. 464 af 9. juni 2004, som DI må anmode om at få løst samtidig.
L 207 Analyse af energiintensive virksomhederDet er ikke tilfredsstillende, at analysen af de energiintensive virksomheders kon-kurrencesituation først påtænkes undersøgt i 2012. DI vil opfordre til, at analysenpåbegyndes med det samme og senest foreligger i 2012, således at der bliver reelmulighed for at gennemføre nødvendige lovændringer, som følge af analysens re-sultater.DI skal i den forbindelse bemærke, at DI gerne stiller sine ressourcer til rådighed iforbindelse med analysearbejdet, ligesom DI gerne deltager i arbejdet omkring ana-lysen.L 207 Afgrænsning af fritagelsenDI er uenig i, at lovforslagets afgrænsning af fritagelsen af visse fremstillingspro-cesser er rimelig og forsvarlig. Det er ikke klart, hvad der menes med mineralogiskeprocesser mv. og der er risiko for forskelsbehandling af processer, fordi fritagelsenbetinges af, om den pågældende proces er optaget på listen over tunge processer iCO2-afgiftsloven. Samtidig henvises der i høringsskemaet til, at definitionerne ilovforslaget ligger meget tæt på de svenske bestemmelser herom.DI vil gerne gøre opmærksom på, at som DI læser den svenske punktafgiftsvejled-ning, så er der i den svenske vejledning tale om væsentligt anderledes afgrænsnin-ger, som tilgodeser stort set den samlede energianvendelse forbundet med disseenergiintensive fremstillingsprocesser.DI vil derfor anmode om nærmere redegørelse fra Skatteministeriet om sammen-hængen mellem afgrænsningerne i lovforslaget og de gældende fritagelsesbestem-melser, herunder afgrænsninger af mineralogiske processer mv., i Sverige.L 207 Energiafgift på elDI skal bemærke, at den foreslåede forhøjelse af energiafgiften på el – målt pr.energienhed –er i alt ca. tre gange så stor som den forhøjelse af energiafgiften påfossile brændsler, der følger af lovforslaget. Forslaget vil derfor yderligere skævvri-de afgiftsstrukturen, idet energiafgiften på el i forvejen er uforholdsmæssigt højereend på fossile brændsler, også når der tages højde for energitabet ved elfremstillin-gen (især idet overskudsvarmen efterfølgende beskattes som fjernvarme).Forhøjelsen vil derfor alt andet lige føre til et skift væk fra el over mod fossilebrændsler, som – modsat el – ikke er omfattet af EU’s kvotesystem. Da el i stadighøjere grad kommer fra vedvarende energikilder (VE), vil forhøjelsen derfor mod-arbejde såvel opfyldelsen af Danmarks forpligtelser under Kyoto-protokollen, såvelsom målsætningen om at øge andelen af VE. Endvidere vil forslaget øge brutto-energiforbruget, idet den foreslåede forhøjelse af elvarmeafgiften (Elafgiftslovens §6, stk. 1) forlænger tilbagebetalingstiden for investeringer i energibesparende (el-drevne) varmepumper på bekostning af olie- og naturgasfyr.
L 207 Farligt affald – analyseDI har noteret sig, at afgiften på farligt affald foreslås indfaset over 3 år, og at denfulde afgiftsforhøjelse først vil træde i kraft i 2013. DI finder det fortsat uheldigt atindføre en afgift på farligt affald baseret på det nuværende vidensgrundlag. Delsrammer afgiften enkelte virksomheder uforholdsmæssigt hårdt, og dels er det usik-kert, hvordan afgiften vil påvirke miljøtilstanden generelt. Af samme årsag finderDI ikke, at der er et tilstrækkeligt oplyst grundlag til at udsætte erhvervet for denfulde afgift i 2013.DI skal på denne baggrund anmode om, at der senest i 2012 udarbejdes en analyseaf de konsekvenser, som affaldsafgiften har på håndteringen af farligt affald.En sådan analyse bør efter DI’s opfattelse dels se på konkurrencesituationen for devirksomheder, der producerer henholdsvis håndterer farligt affald, ligesom analy-sen bør se på de miljømæssige konsekvenser som sortering, genanvendelse, nyttig-gørelse, transport etc. Analysen bør også inddrage de særlige håndteringsomkost-ninger, som der er vedrørende farligt affald i forhold til almindeligt affald.
L 207 Afgift på Farligt affald - udmøntningDI har forstået, at den konkrete udmøntning vil ske i form af et ændringsforslag,der fremsendes til Folketinget senest den 18. maj 2009, og at dette forslag baserespå L 126, der på nuværende tidspunkt er under behandling.DI skal i den anledning henstille til, at der gives erhvervslivet tid til at kommenterepå dette ændringsforslag, og skal anmode om, at ændringsforslaget offentliggøressamtidig med oversendelsen til Folketinget.DI vil naturligvis være behjælpelig med uddybende kommentarer.
Med venlig hilsen
Tine RoedDirektør
Kristian KoktvedgaardChefkonsulent, Skat og Regnskab