Skatteudvalget 2008-09
L 201
Offentligt
683629_0001.png
683629_0002.png
J.nr. 2009-711-0030Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 201 – Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, skat-tekontrolloven, kildeskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love.(Enkel og effektiv kontrol samt mindre skatteplanlægning.)Hermed sendes svar på spørgsmål 2 af 6. maj 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen

Spørgsmål 2:

Har Skatteministeriet kendskab til i hvilke andre lande man har ordninger, der ligner for-skerskatteordningen, og hvad det nærmere indhold af disse landes ordninger er?

Svar:

Med International Bureau of Fiscal Documentation som kilde kan jeg oplyse, at der i andreeuropæiske lande ikke findes ret mange ordninger, der minder om den danske forskerskat-teordning. Visse lande anser indstationerede medarbejdere for fortsat at være hjemmehø-rende i deres oprindelige hjemland, ligesom visse lande tillader skattefrie udbetalinger fraarbejdsgiveren til dækning af flytte- og etableringsomkostninger, skattefrihed for vissefrynsegoder og lignende.Følgende lande har ordninger, der som den danske forskerskatteordning giver mulighed foren lavere beskatning af tilflytterens almindelige løn:Cypern giver et særligt fradrag på 20 pct. af lønindkomsten, dog højst et beløb svarende tilca. 8.500 € (ca. 64.000 kr.). Fradraget gives i en periode på tre år regnet fra den 1. januar iåret efter tilflytningen.Finland har en ordning med bruttobeskatning på 35 pct. Tilflytteren skal enten være lærerpå en akademisk institution, være forsker (dog ikke i privat virksomhed) eller være højtløn-net specialist. Lønkravet er 5.800 € (ca. 43.500 kr.) om måneden. Den pågældende må ikkevære finsk statsborger eller på noget tidspunkt inden for fem år før tilflytningen have væretbosiddende i Finland. Ordningen kan anvendes i fire år. Ansættelsesforholdet må ikke af-brydes undervejs.Holland har en ordning med 30 pct. bruttobeskatning af tilflyttere. Ordningen kan anvendesaf personer, hvis kvalifikationer det er vanskeligt at skaffe på det hollandske arbejdsmar-ked. Der er opstillet forskellige kriterier for afgørelsen heraf, men der synes ikke som i dendanske ordning udelukkende at være tale om rent objektive kriterier. Ordningen kan anven-des i 10 år, hvilket kan opdeles i flere ansættelsesforhold. Hvis de særlige kvalifikationer,der ligger til grund for anvendelsen af den særlige ordning, senere skulle blive til rådighedpå det hollandske arbejdsmarked, vil den pågældende kunne udelukkes fra ordningen igen,dog tidligst efter fem år.Sveriges ordning går ud på, at kun 75 pct. af tilflytterens løn beskattes. Ordningen kan an-vendes i tre år af personer, som besidder særlig ekspertise inden for bl.a. forskning og ud-vikling eller virksomhedsledelse, når arbejdskraft med sådanne kvalifikationer vanskeligtlader sig skaffe i Sverige. Tilflytteren må ikke være svensk statsborger og ikke have væretbosiddende i Sverige inden for fem år forud for sin tiltræden, ligesom den pågældendesforventede ophold i Sverige ikke må overstige fem år. I visse tilfælde fritages arbejdsgive-ren tillige for betaling af svenske sociale afgifter af den del af lønnen, der er omfattet afskattefritagelsen.
Side 2