Skatteudvalget 2008-09
L 201 Bilag 8
Offentligt
Beskrivelse af Scandinavian MedHelps problem i relation til L201 i
anledning af foretræde for Skatteudvalget den 6. maj 2009 kl. 10.00.
Scandinavian MedHelp beskæftiger sig med rekruttering af udenlandske (primært skandinaviske)læger til de offentlige danske sygehuse, og har siden 2003 bl.a. rekrutteret mere end 300 svenskespecial- og overlæger inden for en bred vifte af specialer, herunder 20 højtkvalificerede kræftlægersamt 30 børne- og voksenpsykiatere. Disse svenske læger har i alle tilfælde løst et akut problemmed manglende bemanding og kompetencer inden for de pågældende lægers specifikkefagområde.Der er tale om special- og overlæger med kompetencer på forskerniveau, men altså ikke egentligeforskere i betydningen ”forskere”.Den måde, ansættelsesforholdene typisk har fungeret på, har i meget stort omfang været, at desvenske læger først har ønsket at ”teste” job- og arbejdsforholdene i Danmark. Dette har de typiskgjort via en tidsbegrænset orlovsperiode fra hjemmesygehuset i Sverige. Efter endt orlovsperiodehar lægen en kontraktuel forpligtigelse til at rejse tilbage til Sverige for, på bedste vis, at afslutteansættelsesforholdet i Sverige. Dette er en absolut nødvendighed for efterfølgende at vendetilbage til Danmark.
Men ændringen i Kildeskattelovens §§48E-F juni 2008, kan dette nu ikke længere lade sig gøre,eftersom man som tidligere skattepligtig under §§48E-F nu ikke har muligheden for at vendetilbage til et tidligere ansættelsessted. Den konkrete ændring blev især indført for at undgå ogforebygge misbrug fra virksomheder og danskere, der proforma flyttede til udlandet for derefter attage ”nyt” job på sin ”gamle” arbejdsplads.Ændringen ramte dog – utilsigtet - en række udenlandske forskere og nøglemedarbejdere, somellers er stærkt efterspurgte i landet, herunder bl.a. universitetsforskere, men i højere grad ogstørre omfang, svenske special- og overlæger.På grund af massiv kritik fra universiteterne har Skatteministeriet forsøgt at lave en regeljustering idet aktuelle lovforslag L201, hvor man tilføjer et mindre appendiks til en i øvrigt lang rækkeændringer af forskellige skattelove som en direkte følge af forårspakken.Den pågældende justering af Kildeskattelovens §§48E-F er således kun en mindre detalje, der ikkevedrører resten af L201.Løsningen i lovforslaget omfatter kun egentlige forskere, som bl.a. skal opnå en særliggodkendelse fra et udpeget forskningsråd, men i lovforslaget har man desværre glemt at tagehøjde for den fremtidige lægerekruttering.Som en direkte og målbar konsekvens af denne forglemmelse finder vi det i dag praktisk taltumuligt at rekruttere de svenske special- og overlæger, som de danske offentlige sygehuse sådesperat efterspørger. Derfor er der stor risiko for, at denne tilsyneladende lille forglemmelse i detforeliggende lovforslag vil få store – og utilsigtede – konsekvenser for det danske sundhedsvæsen.
Scandinavian MedHelp mener imidlertid, at det vil være forholdsvis enkelt at løse problemet.Dette kunne f.eks. ske ved at;1) Man helt fjerner kravet om at arbejdstager ikke tidligere må have været skattepligtig på detpågældende arbejdssted.2) Man åbner for en supplerende undtagelse fra kravet om, at man ikke tidligere måtte haveværet skattepligtig på det pågældende ansættelsessted.3) Man udvider ordlyden i den foreslåede dispensation til universitetsforskere, såledesdispensationen også omfatter læger.4) Man indfører et krav om, at et dansk sygehus skulle kunne bekræfte, at den pågældendelæges kompetencer er højt efterspurgt på sygehuset. Det kunne i den forbindelse tilføjes til§§48E-F stk. 2, at undtagelsen også gælder, hvis der ”foreligger en erklæring fra et dansksygehus hvoraf det fremgår, at der eksisterer et konkret behov for de kvalifikationer, som denpågældende besidder.”