Skatteudvalget 2008-09
L 200 Bilag 8
Offentligt
681358_0001.png
681358_0002.png
Folketingets SkatteudvalgMail:[email protected]

L 200 - loft for indbetalinger til ratepensioner

Forsikring & Pension havde foretræde for Skatteudvalget den 6. maj 2009, hvorvi påpegede en urimelig forskelsbehandling af pensionskunderne afhængig af,om de er medlemmer af en overenskomstaftalt eller en virksomhedsaftalt obli-gatorisk pensionsordning. Årsagen hertil er lovforslagets forskellige ikrafttrædenfor de to typer ordninger, der på alle måder fremtræder ens for det enkeltemedlem.På baggrund af skatteministerens besvarelse (dateret den 5. maj 2009) af For-sikring & Pensions skriftlige henvendelse til Skatteudvalget (L 200 – bilag 4) serForsikring & Pension behov for at præcisere en række forhold.Skatteministeren fremfører, at den senere ikrafttræden af loftet for overens-komstaftalte pensionsordninger skyldes,1. at den enkelte lønmodtager har en meget begrænset rådighed over pensi-onsvilkårene, når pensionsordningen er overenskomstaftalt,2. at de kollektive overenskomster har betydning for langt hovedparten af ar-bejdsmarkedet,3. at grundlaget for firmaaftalte pensionsordninger i de allerfleste tilfælde er enaftale mellem den enkelte arbejdsgiver og de enkelte arbejdstagere – og atarbejdsgiveren og de ansatte direkte kan ændre aftalen,4. at hvor det ikke er muligt at nå at få en endelig aftale på plads inden ikraft-træden, kan en midlertidig aftale indgås, hvorefter en mere permanent afta-le efterfølgende kan indgås,5. at i visse tilfælde kan firmaaftalte pensionsordninger være omfattet af densenere ikrafttræden.Forsikring & Pension finder Skatteministerens beskrivelse af aftalegrundlaget forde firmaaftalte pensionsordninger misvisende, jf. også

vedlagte

uddrag af MadsBryde Andersen og Jens Kristiansens bog "Arbejdsmarkedspension", DJØF 2009.De firmaaftalte pensionsordninger bygger som de overenskomstbaserede ord-ninger på et trepartsforhold, hvor der både tages kollektive og individuelle be-slutninger. For den enkelte ansatte i en virksomhed er den overordnede pensi-onsoverenskomst, der er etableret mellem virksomheden og pensionsinstituttet,
11.05.2009
Forsikring & PensionAmaliegade 101256 København KTlf.Fax33 43 55 0033 43 55 01
[email protected]www.forsikringogpension.dk
Anne SeiersenUnderdirektørDir.33 43 56 03
[email protected]
Vores ref.Sagsnr.
ASE/siGES-2008-04012
Erhvervsorganisationfor forsikringsselskaberog pensionskasser
givet. Det er som den altovervejende hovedregel ikke til individuel forhandling,hvor stort pensionsbidraget skal være. Det følger af virksomhedens generelleløn- og ansættelsesvilkår, der bl.a. fastlægges ved forhandling i samarbejdsud-valg m.v. Det er således ikke korrekt, at den enkelte lønmodtager, der omfattesaf 100.000 kr.'s loftet blot kan nedsætte sit pensionsbidrag efter aftale med ar-bejdsgiveren. Det kræver dels genforhandling af den overordnede pensionsover-enskomst, der er indgået mellem virksomhed og pensionsinstitut, dels ændringaf de individuelle ansættelseskontrakter og endelig ændring af den individuelleaftale indgået mellem pensionsinstitut og lønmodtager.Skatteministeren giver desuden en upræcis fremstilling af problemets omfang,jf. pkt. 2, ovenfor. Ud af de ca. 3,5 mio. pensionsaftaler, der er etableret somled i et ansættelsesforhold, er mellem 1/3 og ½ baseret på en firmaaftale.Og selv om kun ca. 100.000 mennesker indbetaler mere end 100.000 kr. til ra-tepensioner, vil det være en omfattende proces, der skal gennemføres. Førstskal en lang række overordnede pensionsoverenskomster genforhandles. Deref-ter gennemføres individuelle rådgivningssamtaler med henblik på fastlæggelseaf den fremtidige sammensætning af pensionsordningen for den enkelte, der bli-ver berørt eller som kan forudse at ville blive berørt inden for kort tid.Forsikring & Pension finder desuden ikke Skatteministerens "løsningsforslag"gengivet under pkt. 4 og 5 ovenfor befordrende for det forestående arbejde ipensionsinstitutterne. For det første vil den administrative byrde væsentligt for-øges, hvis der først skal indgås midlertidige aftaler og derefter permanente. Fordet andet åbnes der for, at pensionsinstitutterne skal ind i en fortolkning af,hvilke firmaaftalte pensionsordninger, der "kan" være omfattet af den senereikrafttræden.Forsikring & Pension skal derfor gentage sit forslag om, at der laves en generelikrafttræden den 1. januar 2011 – senere ikrafttræden er mulig, hvis overens-komstfornyelse for de overenskomstbaserede ordninger først finder sted i 2011.Dermed sikres den fornødne tid til at genforhandle de overordnede pensions-overenskomster, der er styrende for de firmaaftalte pensionsordninger. Dervedopnås det også, at parterne har kendskab til konsekvenserne af udligningsskat-ten, når aftalerne for de fremtidige pensionsindbetalinger indgås.Det skal afslutningsvis bemærkes, at der hermed ikke åbnes for spekulations-muligheder, idet det alene er obligatoriske bidrag, der er omfattet af den senereikrafttræden. Yderligere sikkerhed for, at der ikke gives spekulationsmulighedkan opnås ved at indføje i loven, at den senere ikrafttræden alene vedrører obli-gatoriske bidrag på det niveau (i pct. af lønnen), der var aftalt ved lovforslagetsfremsættelse.
Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.
ASE/siGES-2008-04012
Med venlig hilsen
Anne Seiersen
Side 2