Skatteudvalget 2008-09
L 199 Bilag 38
Offentligt
685760_0001.png
685760_0002.png
685760_0003.png
J.nr. 2009-311-0028Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 199 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven og forskellige andrelove (Beskatning af personalegoder, befordringsfradrag, gavefradrag, dag-plejefradrag og rejsefradrag m.v.).Hermed sendes kommentar til henvendelse af 4. maj 2009 fra Centralfor-eningen for Stampersonel (L 199- bilag 22)..
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
Centralforeningen for Stampersonel påpeger, at multimediebeskatningen rammer en rækkeansatte i forsvaret, hvor telefon og fjernarbejdspladser er arbejdsredskaber. Forsvaret har istor udstrækning udleveret mobiltelefoner til en række medarbejdere i forsvaret for at sikreet højt og velfungerende beredskab. Tjenestetelefonerne må ikke anvendes privat og er ikkeomfattet af de gældende regler om fri telefon, men vil efter Centralforeningen for Stamper-sonel blive omfattet af multimediebeskatningen.Centralforeningen for Stampersonel finder også, at det nationale beredskab vil blive ramt afmultimediebeskatningen. Fast ansat personel i Hjemmeværnet er tilknyttet en tilkaldevagtordning, og får udleveret en vagttaske med multimedier på deres vagt, hvor multimedierneikke må anvendes privat. Hver enkelt vagttaske kan stå til rådighed for op til 10 forskelligemedarbejdere i forsvaret. Centralforeningen for Stampersonel finder det uheldigt, hvis detfastansatte personel i Hjemmeværnet i denne situation bliver pålagt multimediebeskatnin-gen.Endelig oplyser Centralforeningen for Stampersonel, at de har oprettet en række fjernar-bejdspladser som også anvendes af syge og sårede soldater for at sikre deres tilknytning tilforsvaret. Centralforeningen for Stampersonel finder det ikke rimeligt, at medarbejderemed fjernarbejdspladser pålægges multimediebeskatningen.Centralforeningen for Stampersonel opfordrer til, at forsvarets medarbejdere undtages formultimediebeskatningen i de skitserede situationer.
Hertil bemærkes, at det ikke står mig klart, om Centralforeningen for Stampersonel ved, atregeringen og Dansk Folkeparti efter høringen af lovforslaget har justeret multimediebe-skatningen på to punkter: Det skattepligtige beløb er nedsat fra 5.000 kr. til 3.000 kr., ogrådighedsbegrebet,der fastlægger, hvornår man er omfattet af multimediebeskatningen, er ble-vet præciseret. Med disse justeringer synes jeg, at vi er kommet frem til en meget rimelig ord-ning, som tager højde for kritikken af det oprindelige lovforslag.Der er i lovforslaget givet eksempler på, i hvilke tilfælde en arbejdstager ikke anses for athave privat rådighed over multimedier og dermed ikke er omfattet af multimediebeskatnin-gen.Et af eksemplerne på, at formodningen for privat rådighed over en telefon vil kunne afkræf-tes, selvom den tages med hjem på bopælen, og som er relevant i relation til Forsvarets tje-nestetelefoner, er de tilfælde, hvor brugen af telefonen er nødvendig for at kunne udføre ar-bejdet (tilkaldevagt), og der er indgået en tro og love erklæring mellem arbejdsgiver og ar-bejdstager om, at telefonen udelukkende må anvendes erhvervsmæssigt, og telefonen rentfaktisk udelukkende anvendes erhvervsmæssigt. Det er en forudsætning, at arbejdsgivernefører kontrol med, at telefonen kun anvendes erhvervsmæssigt. Denne mulighed for at af-kræfte formodningen for privat rådighed over en telefon gælder ikke tilsvarende for encomputer, der tages med hjem på bopælen eller internetadgang fra bopælen. Baggrunden erblandt andet, at for en telefon er det muligt at få specificerede lister over telefonopkald, derkan dokumentere, at telefonen udelukkende anvendes erhvervsmæssigt – dette er ikke mu-ligt på samme måde for så vidt angår computer eller internetadgang.Det i lovforslaget angivne ”tilkaldevagt” i parentes er her et eksempel på en situation, hvoren erhvervsmæssig telefon kan være nødvendig for at udføre arbejdet. Er der en arbejds-mæssig begrundelse for, at en arbejdstager får stillet en mobiltelefon til rådighed, fordi ar-bejdsgiveren, kunder m.v., skal kunne komme i kontakt med arbejdstageren i og uden foralmindelig arbejdstid, er betingelsen om nødvendighed opfyldt. Herudover skal de øvrigebetingelser selvfølgelig også være opfyldt.Side 2
Med hensyn til Hjemmeværnets såkaldte vagttasker med multimedier vil jeg bemærke, athvis vagttaskerne ikke tages med hjem på bopælen, men udelukkende anvendes på arbejdet,vil det fastansatte personel ikke være omfattet af multimediebeskatningen.Herudover vil jeg henvise til to eksempler i lovforslaget, som kan være relevante i relationtil de ansatte i Hjemmeværnet, som får udleveret vagttasker. Begge eksempler vedrører si-tuationer, hvor multimedier tages med hjem på bopælen, men alligevel ikke anses for atvære stillet til privat rådighed. Hvis de ansatte i Hjemmeværnet, der får udleveret vagtta-sker, er i tilsvarende situation(er), er de ikke omfattet af multimediebeskatningen. Men omdet faktisk konkret forholder sig sådan, hverken må eller kan jeg tage stilling til.Det første eksempel vedrører den situation, hvor en person er på tjenesterejse og har et ar-bejdsbetinget behov for at få stillet et eller flere multimedier – eksempelvis en computer -til rådighed, som kun må anvendes erhvervsmæssigt og faktisk kun anvendes erhvervsmæs-sigt, og hvor vedkommende ikke uden unødig besvær har mulighed for at aflevere multi-mediet på arbejdspladsen. I et sådan tilfælde er vedkommende ikke omfattet af multimedie-beskatningen.Det andet eksempel har baggrund i en konkret henvendelse fra IT-vejlederforeningen tilundervisningsministeren og illustrerer, at multimediebeskatningen forudsætter, at de på-gældende goder direkte er til rådighed for arbejdstagerens private anvendelse. Der kan væresituationer, hvor eksempelvis en skoles lærere har mulighed for at låne en af skolens com-putere med hjem med særligt programmel til brug for forberedelse og efterbehandling afundervisning på lige fod med lærebøger og andet undervisningsmateriale. Der er tale om enren erhvervsmæssig anvendelse af et gode, som ikke direkte er stillet til rådighed for denansatte, men som kan lånes med hjem i ny og næ, når der er et arbejdsmæssigt behov. Så-danne tilfælde er ikke omfattet af den foreslåede multimediebeskatning under forudsætningaf, at der samtidig er støtte for, at computeren udelukkende må og faktisk kun anvendes er-hvervsmæssigt, og der kun er et begrænset antal computere til rådighed for hjemlån.Hvis en sådan computer ofte befinder sig på en lærers bopæl, peger det i retning af, at com-puteren reelt er stillet til rådighed for privat benyttelse, og vedkommende vil være omfattetaf multimediebeskatningen. Baggrunden er, at selvom et sådant gode er stillet til rådighedtil brug for arbejdet, kan der også være mulighed for at anvende det privat, hvis det placerespå lærerens bopæl.Med hensyn til forsvarets fjernarbejdspladser fremgår det ikke klart, hvilke goder, der erstillet til rådighed for medarbejderne. Hvis der er tale om, at medarbejdere i forsvaret fårinstalleret internet og computer på bopælen, vil de pågældende medarbejdere - også dem,der eventuelt er syge eller sårede - ligesom alle andre arbejdstagere med privat rådighedover multimedier, blive omfattet af multimediebeskatningen. Med nedsættelsen af det skat-tepligtige beløb til 3.000 kr. betyder det, at de fleste vil skulle betale ca. 1.225 kr. i skat omåret eller ca. 102 kr. om måneden for at have computer og internetadgang til privat rådig-hed. For topskatteydere er skatten knap 1.700 kr. Det synes jeg er en meget rimelig beskat-ning, der for de flestes vedkommende ligger pænt under, hvad det vil koste selv at skullekøbe et eller flere multimedier.Jeg vil endelig bemærke, at hjælpemidler til personer med handicap, herunder multimedier,som stilles til rådighed af de sociale myndigheder efter sociallovgivningens regler, ikke eromfattet af multimediebeskatningen
Side 3