Skatteudvalget 2008-09
L 199 Bilag 35
Offentligt
685582_0001.png
685582_0002.png
685582_0003.png
685582_0004.png
685582_0005.png
J.nr. 2009-311-0028Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 199 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven og forskellige andrelove (beskatning af personalegoder, befordringsfradrag, gavefradrag, dag-plejefradrag og rejsefradrag m.v.).Hermed sendes kommentar til henvendelse af 8. maj 2009 fra Foreningenaf Statsautoriserede Revisorer (L 199 – bilag 21).
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
Foreninger af Statsautoriserede Revisorer (FSR) kritiserer lovforslagets § 5, stk. 6 –ikrafttrædelsen af ændringer vedrørende købe- og tegningsretter, hvorefter 15 pct.’s reglen iligningslovens § 7 H ophæves med virkning for aktieoptioner, der retserhverves efter den 1.januar 2010.Ikrafttrædelsesbestemmelsen vil ifølge FSR påvirke både fremtidige tildelinger af aktieop-tioner, og aktieoptioner, der er tildelt over de sidste 2-3 år eller mere, og efter FSR’s opfat-telse betyde, at danske medarbejdere vil blive beskattet væsentligt hårdere end tilfældet var,da de indgik aftalerne med deres arbejdsgiver.FSR anfører, at anvendelse af 15 pct.’s reglen har været let for virksomhederne at admini-strere. En lovændring, der påvirker den skattemæssige behandling af aftaler indgået flere årtilbage i tid, må anses for at være uhensigtsmæssig af flere forskellige årsager. Den vil på-føre såvel virksomheder som skattemyndigheder uforholdsmæssigt store administrativeomkostninger, og den vil ændre i måden, hvorpå de pågældende medarbejdere beskattes seti forhold til, hvad retsstillingen var, da aftalen om anvendelse af bestemmelsen blev indgå-et.Med henvisning til de nævnte problemstillinger foreslår FSR, at ikrafttrædelsesbestemmel-sen ændres, således at aftaler om valg af ligningslovens 7 H indgået før fremsættelse af lov-forslaget ikke påvirkes af lovændringen.Endvidere anmoder FSR om at få bekræftet, at bærbare computere på arbejdspladsen ikkeudløser multimediebeskatning, og at arbejdsgiveren ikke skal kontrollere at arbejdstagernetager computeren med hjem, eller i modsat fald at få beskrevet, hvordan arbejdsgiveren iden konkrete situation skal føre kontrol hermed.
Hertil bemærkes:Ad afskaffelse af 15 pct.´s reglen:Henvendelsen giver mig ikke grundlag for at ændre den foreslåede ikrafttræden. Jeg kan idet hele henvise til kommentaren til henvendelsen fra Plesner (L 199 – bilag 11).FSR stiller herefter 6 konkrete spørgsmål, som ønskes besvaret:

1.

Er det meningen, at ophævelsen af ligningslovens § 7 H, stk. 2, nr. 2, litra a, skal havevirkning for tildelinger, der er sket flere år tilbage i tiden, hvor parterne har aftalt, at veder-laget skal være omfattet af ligningslovens § 7 H, stk. 2, nr. 2, litra a?Såfremt svaret er ja, bør følgende spørgsmål afklares:

2.

Kan optionsudsteder (arbejdsgiverselskabet eller et selskab forbundet med dette) ændrepå de betingelser, der er fastsat i nugældende aftaler, og som udskyder retserhvervelsen, så-ledes at retserhvervelsestidspunktet fremrykkes til før den 1. januar 2010 uden, at dette an-ses for at være skattemæssige afståelser?
Side 2

3.

Skal der indgås nye aftaler og laves nye attestationer (jf. ligningslovens § 7 H, stk. 7) forat 10 pct.’s grænsen kan anvendes på de aftaler, der er indgået før ikrafttrædelsen, menhvor retserhvervelsen først sker efter ikrafttrædelsesdatoen, uanset at der for disse aftalerallerede er indsendt kopi af aftalerne med tilhørende revisorattest til skattemyndighederneefter 15 pct.’s grænsen?

4.

For aftaler, som nævnt ovenfor under spørgsmål 3, kan det da bekræftes, at det, uanset atdet er forbundet med betydelige omkostninger, er nødvendigt at foretage en værdiansættel-se af de tildelte aktieoptioner, for at 10 pct.’s grænsen eventuelt kan anvendes?

5.

Vil der blive udstedt klare retningslinjer for, hvornår retserhvervelsestidspunktet anses atforeligge i aftaler, der udelukkende er betinget af fortsat ansættelse, eller skal dette søgesafklaret særskilt for hver enkelt virksomhed via en anmodning om bindende svar?

6.

Hvis allerede tildelte optioner, som beskrevet i spørgsmål 3, ikke fuldt ud kan omfattesaf beskatning efter reglerne i § 7 H, fordi 10 pct.’s grænsen overskrides, kan man da antage,at de optioner, som medarbejderen udnytter først, er optionerne omfattet af § 7 H, mens deoptioner, der udnyttes tidsmæssigt senest, er optioner omfattet af ligningslovens § 28?Hertil bemærkes:Ad spørgsmål 1:Svaret er ja. Der er meningen med lovforslaget, at ophævelsen af 15 pct.’s reglen har virk-ning for retserhvervelser af købe- og tegningsretter, der sker den 1. januar 2010 eller sene-re. Der henvises til kommentaren til henvendelsen fra Plesner (L 199 – bilag 11).Ad spørgsmål 2:Svaret er nej. Det skyldes, at der hermed sker en væsentlig ændring af aftalen. Ved en æn-dring af aftalen, hvor der sker en fremrykning af retserhvervelsen til 2009, vil der kunneske en væsentlig ændring af aftalen, der kan påvirke rettens værdi. I disse tilfælde vil afta-len efter praksis blive anset for at være afstået og en ny for at være indgået.Ad spørgsmål 3:Hvis parterne uden specifikation på 10 pct.’s reglen henholdsvis 15 pct.’s reglen har valgt,at ligningslovens 7 H skal anvendes på købe- og tegninsgretter til den ansatte, er der for såvidt ikke behov for, at den ansatte og selskabet skal indgå en ny aftale. Har selskabets revi-sor eller advokat indsendt attestenførretserhvervelsestidspunktet (idet attesten efter lig-ningslovens § 7 H skal indsendessenestsamtidig med indgivelse af selskabets regnskab fordet år, hvor den ansatte erhverver ubetinget ret til de modtagne aktier m.v.) med attestationaf, at 15 pct.’s betingelsen er opfyldt, skal der indsendes en ny attest, hvor det attesteres, atbetingelserne i ligningslovens § 7 H, herunder 10 pct.’s reglen, er opfyldt.Hvis aftalen derimod specifikt går ud på, at det er 15 pct.’s reglen, der skal anvendes påkøbe- og tegningsretterne, bør selskabet og den ansatte for god ordens skyld indgå et tillægtil den oprindelige aftale, hvis hensigten er, at 10 pct.’s betingelsen i ligningslovens § 7 H istedet ønskes anvendt. Tillægget til den oprindelige aftale skal indsendes sammen med enSide 3
eventuel ny attest fra revisoren eller advokaten senest samtidig med indgivelse af selskabetsregnskab for det år, hvor den ansatte erhverver ubetinget ret til de modtagne aktier m.v. Daen række af betingelserne i ligningslovens § 7 H først skal vurderes på retserhvervel-sestidspunktet, jf. ligningslovens § 7 H, stk. 1, sidste pkt., kan attesten først indsendes pådette tidspunkt, jf. ligningslovens § 7 H, stk. 7.Ad spørgsmål 4:Der skal som udgangspunkt foretages en værdiansættelse, idet det i forbindelse med erklæ-ringen fra selskabets revisor eller advokat skal attesteres, at 10 pct.’s betingelsen er opfyldt.Selvom 10 pct.’s betingelsen overskrides, indebærer dette ikke, at ligningslovens § 7 H afdenne grund ikke kan anvendes på aftalen. Hvis 10 pct.’s betingelsen overskrides, er kon-sekvensen, at det kun er de købe- og tegningsretter, hvor værdien udgør 10 pct. af årsløn-nen, der omfattes af ligningslovens § 7 H. I forbindelse med revisorens eller advokatens at-test vil en værdiansættelse foretaget efter Skatterådets formel (unoterede aktier) eller Black& Scholes formel normalt blive anerkendt.Ad spørgsmål 5:SKAT vil udsende retningslinier og praktiske eksempler på fortolkningen af overgangsreg-len, herunder for tilfælde, hvor udnyttelsen alene er betinget af fortsat ansættelse.Imidlertid kan generelle retningslinier ikke dække alle tænkelige situationer. Der kan derfori forbindelse med afskaffelsen af 15 pct.’s reglen - ligesom hidtil under den løbende anven-delse af reglerne - i virksomhedernes konkrete medarbejderaktieordninger opstå spørgsmålom retserhvervelsestidspunktet for en købe- eller tegningsret, som selskaberne kan anmodeSKAT om bindende svar på.Ad spørgsmål 6:Dette spørgsmål vedrører ikke specifikt afskaffelsen af 15 pct.’s reglen i ligningslovens § 7H og vil således også kunne stilles til gældende regler.Der er ikke fastsat lovregler på området, og der foreligger ingen offentliggjort praksis omspørgsmålet.Der er Skatteministeriets opfattelse, at i fraværet af en egentlig lovregel kan der opstilles enformodning om, at de først udnyttede køberetter omfattes af ligningslovens 7 H indtil 10pct.’s grænsen er nået. Princippet om en sådan formodningsregel kan også finde støtte ibemærkningerne i lovforslag L 67 om forbedring af vilkårene for medarbejderaktieordnin-ger, Folketinget 2002-03, hvoraf fremgår, at hvis betingelsen vedrørende grænsen på de 10pct. overskrides, er konsekvensen, at tildelte aktier m.v. op til de 10 pct. omfattes af lig-ningslovens § 7 H, medens den overskydende del bliver omfattet af reglen om beskatningpå retserhvervelsestidspunktet (det fremsatte lovforslag L 67 indeholdt en afskaffelse afligningslovens § 28). Den ansatte vil dog kunne kræve en anden fordeling end den, der føl-ger af det ovenfor anførte, således at formodningsreglen ikke skal anvendes, hvis det kandokumenteres, i hvilken rækkefølge køberetterne er udnyttet efter de respektive bestemmel-ser i ligningslovens 7 H og 28.Side 4
Ad multimediebeskatningen:Som det fremgår af lovforslaget udløser det forhold, at en arbejdstager har en bærbar com-puter på arbejdspladsen og dermed de facto har mulighed for at tage computeren med hjem,ikke i sig selv beskatning. Men hvis computeren tages med hjem, er der en stærk formod-ning for, at der er privat rådighed over computeren. Arbejdsgiveren har pligt til at sikre sig,at de oplysninger, der indberettes til SKAT, er korrekte. Hvor meget kontrol, der på denenkelte virksomhed er nødvendig, for at arbejdsgiveren har tiltro til, at medarbejderens op-lysning om, at virksomhedens bærbare computer ikke tages med hjem på medarbejdernesbopæl, er korrekt, finder jeg, at virksomheden er nærmest til at vurdere i den konkrete si-tuation.
Side 5