Skatteudvalget 2008-09
L 199 Bilag 14
Offentligt
Ml ERNSTÅYOUNG
Ernst & YoungStatsautoriseret RevisionsaktieselskabTagensvej 862200 København NDenmarkTel: +45 35 87 22 22Fax: +45 35 87 22 00ey.copenhagen(i?dk.ey.comwww.ey.com/dkCVR nr: 73317428
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg Slotsplads 11240 København K
4. maj 2009
L 199 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love (beskatning af perso-nalegoder, befordringsfradrag, gavefradrag, dagplejefradrag og rejsefradrag m.v.)Ad forslag om ophævelse af 15%-reglen for aktieoptioner omfattet af ligningslovens § 7 HVedlagt fremsendes et fælles brev fra DSV A/S, Rockwool International A/S og Novozymes A/S tilFolketingets Skatteudvalg.Med venlig hilsenErnst & Young
Henrik Louvtax partner
A member firm of Ernst & Young Global Limited
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg Slotsplads 11240 København K4. maj 2009
L 199 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love (beskatning af perso-nalegoder, befordringsfradrag, gavefradrag, dagplejefradrag og rejsefradrag m.v.)Ad forslag om ophævelse af 15%-reglen for aktieoptioner omfattet af ligningslovens § 7 HVi tillader os at rette henvendelse til Folketingets Skatteudvalg for at gøre opmærksom på, at vi ikkestøtter forslaget om at begrænse adgangen til at tildele aktieoptioner til medarbejderne, ligesom vifinder det særdeles uheldigt, at lovforslaget vil gribe ind i allerede indgåede aftaler.15%-reglen i ligningslovens § 7 H bør bibeholdesSom udgangspunkt beskattes medarbejdernes gevinst på aktieoptioner på samme måde som almin-delig løn - dvs. med ca. 56% ifølge oplægget til skattereform. Hvis virksomheden og medarbejderenhar indgået fælles aftale om anvendelse af beskatningsreglen i ligningslovens § 7 H, beskattes ge-vinsten hos medarbejderen som aktieindkomst, dvs. med op til 42% ifølge oplægget til skattereform.Ved anvendelse af ligningslovens § 7 H mister selskabet fradragsretten. Dette indebærer, at densamlede beskatning efter ligningslovens § 7 H (selskabsskatten plus aktieindkomstskatten) udgør56,5%.Beskatningen efter ligningslovens § 7 H (i alt 56,5%) ligger således på niveau med lønbeskatningen(56%), når selskabets manglende fradragsret tages i betragtning. Fordelen ved ligningslovens § 7 Her ikke en lavere skat, men at skatten ikke skal betales, når optionerne udnyttes, men først når akti-erne sælges. Ligningslovens § 7 H giver således en likviditetslettelse, der bidrager til at opretholdeincitamentet for medarbejderen til at beholde aktierne, således at den økonomiske interesse i virk-somheden bevares.Bestemmelsen i § 7H blev indført i 2002 (L67) som led i regeringens konkurrenceevnepakke, derhavde som mål at gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark, at forbedre virksomhederneskonkurrenceevne og skabe grundlag for øget vækst og beskæftigelse. Lovforslaget blev fremsat forat forbedre vilkårene for udbredelsen af aktier samt købe- og tegningsretter som aflønningsform.Der ses ikke at være sket ændringer, som begrunder en ophævelse af 15%-reglen. Vi skal henstilletil, at reglen bevares.Lovforslaget rammer allerede indgåede aftalerIfølge lovforslaget ophæves 15%-reglen med virkning for aktieoptioner, der retserhverves den 1.januar 2010 eller senere, jf. ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 5, stk. 6. Det er særdeles uheldigt, atophævelsen dermed kommer til at ramme mange optionsaftaler, som er indgået for flere år siden.
At allerede indgåede aftaler rammes af lovforslaget skyldes, at der i de programmer, som voresvirksomheder har etableret, er fastsat en sædvanlig betingelse om fortsat ansættelse, for at medar-bejderne har ret til at udnytte optionerne. For ledende medarbejdere, der ikke er funktionærer, be-tyder et sådant krav om fortsat ansættelse, at optionerne ikke anses for retserhvervet ved tildelin-gen, men først når det viser sig, at ansættelsesbetingelsen er opfyldt. For funktionærer, som omfat-tes af aktieoptionsloven, er det i skattemæssig henseende uklart, om optionerne anses for retser-hvervet ved tildelingen, eller om ansættelsesbetingelsen udskyder retserhvervelsen.Vores virksomheder har hver især årligt tildelt optioner til flere hundrede medarbejdere, hvor ud-nyttelsen er betinget af fortsat ansættelse. Der er indgået aftaler mellem virksomheden og den en-kelte ansatte om beskatning efter ligningsloven § 7 H, ligesom der helt i overensstemmelse medreglerne er indgivet revisorerklæring om, at betingelserne for anvendelse af ligningslovens § 7 H eropfyldt. Det er særdeles uheldigt, hvis der med lovforslaget skabes usikkerhed om, hvorvidt den af-talte § 7 H-beskatning kan opretholdes - en usikkerhed, som vil føre til skattesager og retssager ifremtiden. Da optionerne sædvanligvis har en løbetid på mindst tre år, vil der være usikkerhed omden skattemæssige behandling af optioner, der er tildelt i 2009, 2008, 2007 og til dels i 2006, idetdisse optioner først kan udnyttes i 2010 eller senere.Hvis retserhvervelsen må anses for udskudt til udnyttelsen, vil lovforslaget med sin nuværendeikrafttrædelsesbestemmelse føre til, at medarbejderens skat af gevinsten på optionerne stiger fraaktieavanceskat (42%) til lønskat (56%), ligesom skatten allerede skal betales ved udnyttelse af opti-onerne og ikke først ved salg af aktierne. Tilmed fører lovforslaget til, at virksomheden vil opnå ethelt utilsigtet fradrag for optionsudgiften.Vi finder det særdeles uheldigt, at man herved griber ind i aftaler, der er indgået i tillid til gældenderegler, og herved ændrer de økonomiske forhold mellem parterne.Hvis det fastholdes at ophæve 15%-reglen, anbefales det at gå tilbage til den ikrafttrædelsesbe-stemmelse, som blev foreslået i det oprindelige udkast til lovforslag, hvorefter ophævelsen af 15%-reglen i ligningslovens § 7 H skulle ske for tildelinger den 1. januar 2010 eller senere. Hermed viloptionsaftaler og aftaler om anvendelse af ligningslovens § 7 H, som er indgået i 2009 eller tidlige-re, ikke blive berørt af ændringerne.Med venlig hilsen
~
»Rockwool International A/Sv/Jakob Sørensen
DSV A/Sv/Carsten Sveding
Novozymesv/ Lars Hauerslev