Skatteudvalget 2008-09
L 197 Bilag 7
Offentligt
684844_0001.png
684844_0002.png
684844_0003.png
684844_0004.png
684844_0005.png
Til lovforslag nr.L 197
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2009
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven og forskellige andre love(Forenkling af reglerne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag og konsekvensændringer somfølge af Forårspakke 2.0 m.v.)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 22. april 2009 og var til 1. behandling den 29. april 2009. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendteden 20. marts 2009 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 221. Den 3. april og 22. april2009 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besva-ret.]3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]
2
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 51)Nr. 5udgår.[Ophævelse af dobbeltregulering af samme bestemmelse]Ny paragraf2)Efter § 17 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom (ejendomsavancebeskatningslo-ven), jf. lovbekendtgørelse nr. 891 af 17. august 2006, som ændret ved § 4 i lov nr. 335 af 7. maj2008, foretages følgende ændring:1.I§ 5 A, stk. 1,indsættes efter »fra anskaffelsesåret«: »til indkomståret 2009 ganget med æn-dringen fra indkomståret 2010«.«[Regulering af anskaffelsessummer efter § 5 A, stk. 1]Til § 283)I§ 28indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk. 4.For indkomstårene 2009 og 2010 modregner told- og skatteforvaltningen overskydendearbejdsmarkedsbidrag i uforfalden restskat med den virkning, at beregningsgrundlaget og dermedrestskattetillægget reduceres med det godskrevne bidrag. Det sker dog kun for overskydende bidrag,som kunne være indbetalt til told- og skatteforvaltningen inden fristen i kildeskattelovens § 59. Be-stemmelsen i 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for overskydende bidrag, som er konstateretfor indkomstårene 2006-2008.«[Reduktion af restskattetillægget ved modregning af overskydende arbejdsmarkedsbidrag i restskat]4)I§ 28, stk. 5,indsættes efter »§§ 13-17,«: »§ 01,«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
BemærkningerTil nr. 1I § 1, nr. 44, i lovforslag L 199 – Forslag til Lov om ændring af ligningsloven og forskellige andrelove (Beskatning af personalegoder, befordringsfradrag, gavefradrag, dagplejefradrag og rejsefra-drag m.v.) foreslås en nyaffattelse af ligningslovens § 9 C, stk. 4, om gradvis forhøjelse af det sær-
3
lige tillæg på 25 pct. til befordringsfradraget, som er fastsat i § 9 C, stk. 4, for personer med laveindkomster.Af den foreslåede bestemmelses 20. pkt. sammenholdt med ikrafttrædelses- og overgangsbe-stemmelsen i dette lovforslags § 5, stk. 8, ses det, at der ved nyaffattelsen af bestemmelsen også ertaget højde for indførelsen af den nye arbejdsmarkedsbidragslov fra indkomståret 2011.§ 5, nr. 5, i nærværende lovforslag går tilsvarende ud på at justere ligningslovens § 9 C, stk. 4,men alene i lyset af indførelsen af den nye arbejdsmarkedsbidragslov fra indkomståret 2011.Det foreslås på den baggrund, at forslaget i § 5, nr. 5, i L 197 udgår.Til nr. 2 og 4Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget til ændring af personskattelovens § 20, stk. 3,hvorefter reguleringstallet med virkning fra 2010 udgør 100,0 for indkomstårene 2009 og 2010, jf. §1, nr. 30, i forslag til lov om ændring af personskatteloven og forskellige andre love (Forårspakke2.0 – Vækst, klima, lavere skat) (L 195). Denne bestemmelse sigter mod tilfælde, hvor beløb regu-leres med stigningen/ændringen i reguleringstallet fra år til år, og sikrer, dels at der ikke skal regule-res fra 2009 til 2010, dels overgangen fra det gældende reguleringstal på 182,7 i 2009 til det nyenulstillede reguleringstal i 2010 på 100,0.Med ændringsforslaget præciseres det, at reguleringen efter personskattelovens § 20 af anskaffel-sessummer efter ejendomsavancebeskatningslovens § 5 A, stk. 1, udgør den procentvise ændring ireguleringstallet fra anskaffelsesåret til 2009 ganget med den procentvise ændring fra 2010 til afstå-elsesåret.Eksempel:En ejendom er anskaffet i 2006 og afstås i 2012. Hvis det beregningsteknisk antages, at § 20-reguleringen sker med 3 pct. i 2011 og i 2012, vil den samlede regulering fra 2006 til 2012 udgøre15,6 pct. (ændringen fra 2006 til 2009: 182,7/167,7 = 8,9445 pct. ganget med ændringen fra 2010 til2012: 106,1/100,0 = 6,1 pct.).Det foreslås, at ændringsforslaget vedrørende ejendomsavancebeskatningslovens § 5 A tillæggesvirkning fra indkomståret 2010.Til nr. 3Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger i afsnit 3.3.1., har Landsskatteretten i en offent-liggjort kendelse fra august 2006 (Skm2006.679.LSR) fastslået, at det er i strid med arbejdsmar-kedsfondsloven og kildeskatteloven, at SKAT automatisk modregner overskydende arbejdsmar-kedsbidrag i restskat med den virkning, at den bidragspligtige ikke får beregnet restskattetillæg afden del af restskatten, der svarer til det godskrevne bidrag.Trods Landsskatterettens afgørelse i sagen er praksis blevet opretholdt, navnlig under hensyn til,at praksis var begunstigende for borgerne, samt at en ændring ville forudsætte omkostningskræven-de ændringer af systemteknisk art.Modregningen blev indført for at servicere borgerne, således at de undgår at skulle huske på –som en frivillig indbetaling efter kildeskattelovens § 59 – at indbetale et beløb svarende til det over-skydende bidrag til udligning af restskatten inden 1. juli for at undgå restskattetillægget på 7 pct.Efter det foreliggende lovforslag vil der fra og med indkomståret 2011 automatisk ske modreg-ning af overskydende arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med slutopgørelsen. I lovforslagets al-
4
mindelige bemærkninger bebudes samtidig et ændringsforslag til nærværende lovforslag, hvorefterder søges tilvejebragt hjemmel for, at modregning med den virkning, at rentetillægget reduceres,også kan ske for indkomståret 2009 og 2010 og tidligere år.Dette ændringsforslag følger op herpå.Forslaget går ud på at indføre hjemmel for SKAT til fra og med indkomståret 2006 til indkomst-året 2010 at foretage modregning af overskydende arbejdsmarkedsbidrag i uforfalden restskat medden virkning, at den bidragspligtige ikke får beregnet restskattetillæg af den del af restskatten, dersvarer til det godskrevne bidrag. Dette sker dog kun for overskydende bidrag, som kunne være ind-betalt inden fristen i kildeskattelovens § 59.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)Thomas Jensen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 197Bilagsnr.12345TitelHøringsskema, fra skatteministerenMeddelelse vedrørende høringssvarMeddelelse om, at der åbnes for spørgsmål på lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af forslaget1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 197Spm.nr.1TitelSpm. om ministeren mener, at det er i overensstemmelse med rege-ringens løfte om ikke at forringe hjemmeserviceordningen, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor store skattelettelser, det ville udløse, hvis det generellepersonfradrag også var gældende for arbejdsmarkedsbidraget, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor ville skattelettelsen være for den enkelte skatte-yder, hvis det generelle personfradrag også var gældende for arbejds-markedsbidraget, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange skatteydere der i dag betaler arbejdsmarkeds-bidrag, men på grund af personfradraget ikke indkomstskat i øvrigt, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at reglerne er som beskrevet, og atman skattemæssigt har modregning af underskud af virksomhed i løn-indkomst, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvis ministeren er enig i beskrivelsen i spørgsmål 5, vil hanså forklare hvorfor man ikke harmoniserer reglerne så skat og ar-bejdsmarkedsbidrag behandles ens, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at deltagelse i skattearrangementer(10-mandsprojekter, forældrelejligheder o.lign.), hvor der er under-skud i personlig indkomst, der fratrækkes øvrig personlig indkomst(løn, virksomhedsoverskud), giver en større skattebesparelse for dendeltager, der driver selvstændig virksomhed, frem for den skatteyderder er lønmodtager, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7