Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 190 Bilag 9
Offentligt
NaturJ.nr. BLS-700-00006Ref. penDen 6. maj 2009
Notat vedrørende forholdene omkring havnebetjening og transport af råstoffer på land
Ophævelse af fartøjsgodkendelsesordningen forventes at føre til øget konkurrence om indvindings-opgaverne særligt i forbindelse med store anlægsarbejder, hvor materialerne anvendes tæt på ud-losningsstedet.Med de danske besejlingsforhold i sejlrender og havne - både i de indre danske farvande og påvestkysten - er det forventningen, at det også fremover vil være de mindre skibsstørrelser, der erdominerende i danske farvande.Både landmaterialer og sømaterialer transporteres på lastbil frem til anvendelsesstedet. En øgetefterspørgsel efter sømaterialer vil naturligt føre til en øget transport fra havnene til anvendelses-stedet. Denne transport vil erstatte transporten fra grusgravene. En øget tilførsel af havmaterialer tilhavne beliggende spredt i landet kan føre til en mindskelse af den samlede transport på bil.Hvis der er tale om sammenlignelige råstoffer, vil det ofte være prisen på råstoffet leveret fra hav-nen eller grusgraven plus de efterfølgende samlede transportomkostninger, der vil afgøre, hvilkematerialer kunden vælger. For at reducere transportbehovet og dermed prisen er det derfor en for-del, at landingspladser for sømaterialer ligger så tæt på aftagerne som muligt.