Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 190 Bilag 3
Offentligt
672823_0001.png
672823_0002.png
672823_0003.png

Råstofbranchens synspunkter på Miljøministerens lovforslag L 190 vedr. råstoffer.

Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere under Dansk Byggeri og Foreningen af Danske Grus-og Stenindustrier under DI har drøftet ovennævnte forslag til ændring af råstofloven.Repræsentanter for de 2 organisationer vil gerne deltage i en konstruktiv dialog om det fremsattelovforslag.Vi vil dog ikke undlade at fremføre nedennævnte forhold i lovforslaget som værende en alvorligtrussel mod fremtiden for den del af den danske råstofbranche, der indvinder råstoffer fra havet.En uændret vedtagelse vil indebære en risiko for, at flere af de nuværende aktører må indstillederes virksomhed. Det kan så medføre, at en betydelig del af de danske sømaterialer, der i dagbruges i betonindustrien, fremover vil blive erstattet af importerede brudmaterialer, hvilket vil væ-re i modstrid med lovforslagets erklærede hensigt.- Der lægges op til vederlag til staten svarende til branchens nuværende dækningsbidrag.- Branchen stilles alt for korte tilladelsesperioder i udsigt. De fornødne investeringer kan ikkeafskrives på en rimelig måde. Vore nabolandes tilsvarende brancher har betydelig længeretilladelsesperioder til deres råstofindvinding- Konkurrencen mellem landmaterialer og sømaterialer skævvrides til fordel for landindvindin-gen- Initiativretten skal tildeles branchen. I lovforslaget er initiativretten placeret hos råstofmyn-digheden. Der vil gå meget lang tid for myndigheden med at tilegne sig den viden, der ernødvendig for at løfte den opgave. Myndigheden kender ikke branchens vilkår. Man kenderheller ikke kravene til produkterne, CE mærkning, kundekrav, leveringstidsbegrebet ogprisleje m.v.- Timingen, det vil sige sammenfaldet med finanskrise, byggekrise, valutauro mm., medføreren forstærkning af de negative effekter af loven, herunder især de korte løbetider for tilladel-ser og de høje vederlag.- Der lægges op til en urimelig kort overgangsperiode, når væsentlige dele af loven herundervederlag for nogle områders vedkommende træder i kraft allerede fra 1. januar 2010.- Der er stor risiko for, at branchen ikke overlever, hvis der ikke tages hensyn til de efterføl-gende synspunkter:Vederlag:Under behandlingen af L 161 i 2007 angav den daværende Skov- og Naturstyrelse, nu By-og Landskabsstyrelsen, at der til staten skulle opkræves en afgift i forbindelse med indvin-ding af råstoffer fra havet på ca. 1.50 kr. pr m3alene til dækning af statens udgifter.Nu foreslås et vederlag på 6 kr. henholdsvis 8 kr. pr m3afhængig af, om råstofindvinderenhar eller ikke har foretaget en efterforskning. Med en gennemsnits salgspris på 85 kr. pr m3indvunden råstof, hvilket er højt sat, vil de foreslåede vederlag med det nuværende omfangaf råstofindvindingen på havet udgøre mindst 10 % af bruttoomsætningen.Tilladelsesperioder - fortrinsret:En normal afskrivningsperiode på investeringer i efterforskning, søpladser, landanlæg ogindvindingsfartøjer skal være mindst 10 år. Med lovforslagets bemærkninger om at en tilla-
delseshaver kun kan få en eneret til indvinding fra 2 til højest 5 år, vil en indvindingsvirk-somhed ikke på et rentabelt niveau kunne gennemføre efterforskningsaktiviteter. I Englandeksisterer der en fortrinsret på 30 år ved et normalt forløb, mens man i Tyskland kan få til-ladelsesperioder på op til 50 år.Lovforslagets intentioner om, at Danmark skal ligestilles med vore nabolande vedrørendehavindvinding, vil ikke blive til virkelighed på grund af den meget korte løbetid for tilladelsermed eneret til råstofindvindingen, som ifølge lovforslaget kan opnås i forlængelse af en af-sluttet efterforskningsaktivitet.Når perioden for et område med fortrinsret er udløbet bør området overgå til fællesområderSkævvridning af konkurrencen mellem land og hav:Produktionsomkostningerne er i dag højere for sømaterialer end for landmaterialer. Prisenved at producere 1 m3råstof fra havet læsset på lastvogn som færdigvare er over dobbeltså stor som prisen ved at producere 1 m3råstof på land og læsset på lastvogn som færdig-vare. Dette viser sig også ved, at markedsandelen for kvalitetsmaterialer leveret fra havetkun udgør ca. 7 % af det samlede råstofforbrug i Danmark.Nu vil råstoffer indvundet på havet ifølge lovforslaget blive pålagt yderligere omkostninger iform af et vederlag til staten. Dette vil i endnu højere grad gøre sømaterialer ude af stand tilat konkurrere med landmaterialer og importeret granit og kan medføre en lukning af de ind-vindingsvirksomheder, der konkurrerer med virksomheder, der indvinder råstoffer på land.Initiativretten:Indvindingsvirksomheder skal have en initiativret i forbindelse med efterforskning og ud-lægning af nye områder. Ifølge lovforslaget er det kun staten, der kan foreslå en sådan ud-lægning af nye områder. Det er virksomhederne, der kender kundernes behov og ved, hvorforekomsterne til fremstilling af de forskellige efterspurgte produkter kan ligge.For at det bliver attraktivt for en virksomhed at tage et initiativ og tilkendegive en interesse iet konkret område, herunder gennemføre en efterforskning og miljøvurdering med fortrins-ret, skal virksomheden kunne tildeles en indvindingstilladelse for en periode med eneret imindst 10 år og med betaling af et reduceret vederlag.Det offentlige kan også udnytte en initiativret, når branchen ifølge myndigheden ikke får ef-terforsket og udlagt et tilstrækkeligt antal indvindingsområder. Imidlertid bør det være bran-chens initiativ, der går forud for statens initiativ.Statens initiativ skal kun kunne gøres gældende, hvis eller når myndigheden efter en forud-gående kontakt til og drøftelse med branchen fastholder, at der var behov for yderligere ud-læg, hvor udbudsmodellen så kan ibrugtages.Den del af et efterforskningsområde, der ikke bliver omfattet af en senere indvindingsind-vindingstilladelse til en initiativtager, kan staten ligeledes vælge at udbyde på grundlag af etvederlag pr. km2foruden en indbudt mængde og et vederlag pr m3.
2 af 3
Efterforsknings- og indvindingsområder bør også blive udbudt i mindre delområder, så derkan opnås en større konkurrence samt sikres en større inddragelse af mindre virksomhe-der, der med små skibe kan forsyne mindre havne og øsamfund.FællesområderBranchen ønsker alle begrænsninger fjernet med hensyn til supplering af fællesområdernemed nye områder. Alle tidligere overgangsområder skal uden begrænsning kunne inddra-ges som fællesområder. Ligeledes skal et fællesområde uden videre kunne ibrugtages,selvom det har været uudnyttet i mere end 3 på hinanden følgende år.Staten bør have adgang til at gennemføre en udlægning af nye fællesområder. De indvin-dere, der har gennemført eller senere gennemfører en efterforskning og miljøvurdering forat udvide indvindingsmængden i et benyttet fællesområde, bør kunne få en rabat på veder-laget.OvergangsordningerBranchen må fastholde, at alle udstedte indvindings- og efterforskningstilladelser forud for13. marts 2009 på grundlag af den gældende råstoflov skal forblive uændrede på de gæl-dende vilkår i 10 år regnet fra udstedelsesdatoen.Efter ophørsdatoen bør områderne overgå til at blive fællesområder jf. lovforslaget. Ene-retsområder bør ligeledes efter endt brug overgå til at blive fællesområder.17. april 2009Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere, Dansk ByggeriForeningen af Danske Grus- og Stenindustrier, DI
3 af 3