Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 190 Bilag 16
Offentligt
689785_0001.png
689785_0002.png
689785_0003.png
689785_0004.png
689785_0005.png
689785_0006.png
689785_0007.png
689785_0008.png
689785_0009.png
689785_0010.png
689785_0011.png
689785_0012.png
Til lovforslag nr.L 190
Folketinget 2008-09
Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 20. maj 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om råstoffer(Ophævelse af fartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser påhavet m.v.)[af miljøministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagMiljøministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 1. april 2009 og var til 1. behandling den 28. april 2009. Lovforsla-get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendteden 17. marts 2009 dette udkast til udvalget, jf. MPU alm. del – bilag 434. Den 1. april 2009 sendtemiljøministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Dansk Byggeri,Foreningen af Danske Grus- og Stenindustrier,Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere ogRohde Nielsen A/S.Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:Foreningen af Danske Grus- og Stenindustrier,Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere ogRohde Nielsen A/S.
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 68 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret bortset fra et, som forventes besvaret inden 2. behandling af lovforslaget.3. Tilkendegivelse fra miljøministerenMiljøministeren har i forbindelse med udvalgsarbejdet tilkendegivet følgende over for udvalget:Ad fællesområderBranchen har samlet givet udtryk for, at de har behov for flere fællesområder. For det første vilsamtlige overgangsområder overgå til fællesområder. Og i stedet for at afvente, at konverteringsom-råderne løbende udtømmes, vil overgangsområderne blive udlagt i bekendtgørelse, efterhånden somde bliver miljøvurderet.Når der er tildelt eneret i et auktionsområde, vil for det andet den resterende del af efterforsk-ningsområdet desuden overgå til fællesområde i takt med, at de råstofmæssige og miljømæssigeundersøgelser bliver gennemført. For det tredje vil hele auktionsområdet efter endt eneret overgå tilfællesområde, når der er foretaget de nødvendige vurderinger og undersøgelser.Som udgangspunkt vil det være sådan, at når den resterende del af et auktionsområde overgår tilfællesområde, vil der være tale om et område, hvor der ikke tidligere har været indvundet råstoffer.Når der påbegyndes råstofindvinding i et område, skal der forud være foretaget undersøgelser, derredegør for de natur- og miljømæssige konsekvenser, der igen forudsætter kendskab til råstoffore-komstens udstrækning, mængde, kvalitet og sammensætning. En fyldestgørende miljøvurdering vilderfor normalt bygge på en efterforskning af området. I det omfang der ikke er foretaget en sådanefterforskning, vil oplysningerne skulle tilvejebringes som et led i miljøvurderingen. De resterendedele af et auktionsområde vil derfor blive udlagt, når en eller flere ansøgere har gennemført detailef-terforskning og de nødvendige miljøundersøgelser og har fået indvindingstilladelse. Efterfølgendeindvindingstilladelser til fællesområderne kan meddeles på baggrund af en kortfattet ansøgninguden dokumentation for gennemførte undersøgelser.Ad overgangsordningFor at afbøde virkningen af et faldende råstofforbrug på grund af finanskrisen stiller jeg ændrings-forslag, der modificerer overgangsordningen ved, at de indvindingstilladelser, der bliver givet påbaggrund af efterforskningstilladelser fra før loven blev sendt i høring, vil kunne forlænges yderli-gere, så de i alt kan løbe indtil udgangen af 2013 i stedet for 2011.Ad miljøbeskyttelsenDer er intet, der tyder på, at det vil medføre øget miljøbelastning, når der åbnes op for de størreskibe. Endvidere gør de store skibe det muligt at indvinde på dybere havområder, hvor der helt ge-nerelt er mindre miljørisiko. Det har indtil nu ikke været muligt. Fordi loven har begrænset skibs-størrelserne, har indvindingen nødvendigvis fundet sted på lavere vanddybde.Udvalget har modtaget Dansk Hydraulisk Instituts rapport fra november 2007, som dokumenterer,at indvinding med et større indvindingsfartøj ikke ændrer miljøpåvirkningerne i forhold til mindrefartøjer. Jeg vil over for udvalget redegøre nærmere for, hvordan rapportens konklusioner også vilvære dækkende for større skibe end 6.000 m3.
3
Med de danske besejlingsforhold i sejlrender og havne – både i de indre danske farvande og påvestkysten – er det forventningen, at det også fremover vil være de mindre skibsstørrelser, der erdominerende i danske farvande.Både land- og havmaterialer transporteres på lastbil frem til anvendelsesstedet. En øget efter-spørgsel efter havindvundne råstoffer vil medføre en øget transport fra havnene til anvendelsesste-det, men denne transport vil erstatte transporten fra grusgravene. En øget tilførsel af havmaterialertil havne beliggende spredt i landet kan føre til en mindskelse af den samlede transport på bil.Resultaterne af de intensive undersøgelser og overvågninger, der er udført i forbindelse med destørre anlægsprojekter (bl.a. Storebælts- og Øresundsforbindelserne samt Århus Havn), viser enty-digt, at betydende miljøeffekter kun kan registreres i selve indvindingsområdet og i et områdeumiddelbart rundtom. Når indvindingen ophører, sker der en naturlig retablering af området.Et egentligt obligatorisk overvågningsprogram forventes ikke at kunne bidrage med ny viden, somvil stå mål med de omkostninger, der vil være forbundet hermed, hvorimod der fortsat efter en kon-kret vurdering vil blive stillet vilkår om overvågning i de enkelte indvindingstilladelser.Der findes imidlertid ikke samme omfattende viden om eventuelle akkumulerede miljøkonse-kvenser af den samlede råstofindvinding.Jeg vil derfor som led i de miljøundersøgelser, der skal gennemføres i forbindelse med den gene-relle kortlægning, der skal foretages efter lovforslaget, også stille krav om gennemførelse af under-søgelser, der afdækker den mulige akkumulerede effekt af råstofindvinding i større farvandsområ-der.Udgifterne hertil vil blive afholdt inden for rammen af lovforslagets beregnede statslige merudgif-ter.Ad vederlagets betydning for forholdet mellem hav- og landbaserede råstofferEt af formålene med lovforslaget er at skabe konkurrence mellem virksomheder, der kan indvindepå havet, dels konkurrence om muligheden for at indvinde materialer og dels konkurrence på afsæt-ningsmarkedet. Denne konkurrence vil alt andet lige føre i retning af faldende produktionsomkost-ninger for materialer fra havbunden og faldende priser på afsætningsmarkedet. Det skønnes såledesikke, at vederlaget vil medføre øget import af granit.De faldende priser på materialerne fra havet vil naturligvis blive reduceret af vederlaget til staten,der vil virke i modsat retning, men auktionsordningen er et væsentligt element i forsøget på at vita-lisere konkurrencen.Ad fritagelse af offentlige anlæg for vederlagHavbaserede råstoffer, som indgår i kystbeskyttelsesarbejder, der er godkendt af Kystdirektoratet,samt offentlige anlægsarbejder på søterritoriet og på kontinentalsoklen, der er vedtaget ved lov, erefter lovforslaget fritaget for vederlag.Langt den overvejende del af de råstoffer, som anvendes ved offentlige anlægsarbejder på land,bruges til veje, broer og jernbaner. Materialerne anvendes til opfyldninger under veje, jernbaner ogbroer eller indgår i vejenes konstruktion. Desuden kan materialerne indgå ved udbygning og etable-ring af diger. Hertil kommer mindre mængder, som indgår i den beton, som anvendes i anlæggene.Det er imidlertid i dag kun i begrænset omfang, de havbaserede råstoffer anvendes i offentlige ve-je og jernbaner på land.
4
Der kan flere steder i landet konstateres en stigende mangel på forskellige landbaserede råstofty-per. Som led i lovforslagets bestræbelser på at skabe rammerne for en øget tilførsel af havmaterialertil land stiller jeg derfor ændringsforslag om inden for visse fastlagte rammer også at undtage of-fentlige anlægsprojekter på land for vederlag.Jeg vil 2 år efter lovens ikrafttræden over for udvalget redegøre for lovens virkninger.4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed destillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretalletvil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmeraf udvalget udtrykker stor utilfredshed med processen om ændring af råstofloven, som er forløbet»on and off« i mere end 2 år. Ministeren har haft meget lang tid til at udarbejde et lovforslag, derbåde er i overensstemmelse med EU-reglerne, og som ville kunne samle et flertal i Folketinget.Bl.a. på den baggrund ønsker mindretallet at udtrykke sin utilfredshed med, at der forud for frem-sættelse af lovforslaget kun var afsat 1 uge til høringen, hvilket ikke er rimelige vilkår for brancheneller andre, som ønsker at blive hørt.Partierne undrer sig endvidere over, at miljøministerens administrative praksis vedrørende fartøjs-godkendelse siden den 3. juli 2007 er sket uden klar dansk lovhjemmel og alene med henvisning tilEU-retten som fortolket af Europa-Kommissionen.Partierne finder det generelt utilfredsstillende og kritisabelt, at branchen ikke i højere grad er ble-vet hørt og inddraget i udarbejdelsen af lovforslaget og herunder haft mulighed for at bidrage mednyttige erfaringer. Ligeledes undrer det mindretallet, at ministeren på den ene side og branchen påden anden har meget forskellige opfattelser af, hvor meget kontakt og dialog der har været parterneimellem. Partierne konstaterer, at Justitsministeriet i sin vejledning om lovkvalitet fra juni 2005skriver: »Det er også et selvstændigt mål at sikre, at de berørte parter inddrages i udarbejdelsen aflovgivning, som vedrører deres forhold.«Liberal Alliance, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfmiljøministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):Til § 11)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 6 a, stk. 7,der bliver stk. 8, ændres »stk. 1-6« til: »stk. 1-7«.«[Konsekvensrettelse]
5
2)I den undernr. 13foreslåede affattelse af§ 21indsættes somstk. 4:»Stk. 4.I indvindingstilladelser efter § 20, stk. 2, nr. 3, til offentlige bygherrer til brug for udbyg-ning eller nyanlæg af veje, broer, jernbaner og diger stilles der ikke vilkår om vederlag.«[Vederlagsfritagelse for offentlige anlægsarbejder]3)Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 26 a, stk. 2,og§ 41, stk. 4,udgår », stk. 1,«.«[Konsekvensrettelser]Til § 24)Istk. 4indsættes som2. pkt.:»Hvis særlige forhold gør sig gældende, kan tilladelserne forlænges med 1 år ad gangen i op til 2år.«[Forlængelse af overgangsordning]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at der indsættes et nyt stykke i bestemmelsen.Til nr. 2Efter lovforslagets § 20, stk. 2, nr. 3, kan tilladelse til efterforskning eller indvinding af sand tilstørre opfyldningsopgaver og til kystbeskyttelse efter ansøgning meddeles til bygherren.Ændringsforslaget supplerer bestemmelsen således, at offentlige bygherrer, f.eks. Vejdirektoratetog Banedanmark, kan få indvindingstilladelse efter § 20, stk. 2, nr. 3, til materialer fra havbunden,der anvendes som f.eks. stabilt grus, bundsikringsmateriale eller opfyldningssand ved udbygning ognyanlæg af veje, broer, jernbaner og diger, og at der ikke skal svares vederlag til staten for dissematerialer.Ordningen vil indebære et incitament til generelt at fremme anvendelsen af sømaterialer ved storeoffentlige anlægsprojekter og dermed sikre en forbedret samfundsmæssig råstofforsyning.De nærmere regler om afgrænsning og administration af ordningen fastsættes i forbindelse medbekendtgørelse om tilladelsesordningen efter § 20 a, stk. 5.Til nr. 3Der er tale om konsekvensrettelser som følge af, at tilladelserne efter lovforslaget ikke kun givesmed hjemmel i § 20, stk. 1.Til nr. 4Der er efter den gældende lov givet en række efterforskningstilladelser med oplysning om, at deefterfølgende indvindingstilladelser gives frem til udgangen af 2011. Disse tilladelser gives efter
6
bestemmelsen uden vederlag, fordi efterforskningstilladelserne er givet efter den gældende lov, førlovforslaget er sendt i høring, og således før den nye tilladelsesordning har været kendt.For at tage højde for eventuelle særlige forhold gives der med ændringsforslaget mulighed for, attilladelserne kan forlænges 1 år ad gangen indtil udgangen af 2013. Bestemmelsen kan bl.a. givemulighed for at sikre virksomhedernes afskrivning af de afholdte efterforskningsudgifter, såfremt etfaldende råstofforbrug og en heraf følgende omsætningsnedgang medfører, at investeringen ikke harkunnet afskrives over den i efterforskningstilladelsen forudsatte 2-årige indvindingsperiode.
Peter Juel Jensen (V)nfmd.Eyvind Vesselbo (V) Erling Bonnesen (V) Birgitte Josefsen (V)Hans Christian Thoning (V) Jørn Dohrmann (DF) Liselott Blixt (DF)Per Ørum Jørgensen (KF) Knud Kristensen (KF) Torben Hansen (S) Mette Gjerskov (S)Flemming Møller Mortensen (S) Trine Mach (SF) Steen Gade (SF)fmd.Johs. Poulsen (RV)Per Clausen (EL) Juliane Henningsen (IA)Liberal Alliance, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
7

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 190Bilagsnr.123456789101112131415TitelHøringsnotat og høringssvar, fra miljøministerenHenvendelse af 17/4-09 fra Rohde Nielsen A/SHenvendelse af 22/4-09 fra Foreningen af Danske Ral- og Sandsugereog Foreningen af Danske Grus- og StenindustrierMateriale til brug for Rohde Nielsen A/S’ foretræde for udvalget29/4-09Henvendelse af 23/4-09 fra Foreningen af Danske Ral- og SandsugereInvitation til møde om drøftelse af lovforslaget, fra miljøministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 1/5-09 fra Rohde Nielsen A/SNotat fra Dansk Hydraulisk Institut, fra miljøministerenOpfølgende notat fra foretræde 6/5-09 fra Foreningen af Danske Ral-og SandsugereHenvendelse af 15/5-09 fra Rohde Nielsen A/SHenvendelse af 19/5-09 fra Dansk ByggeriÆndringsforslag samt tilkendegivelse fra miljøministerenHenvendelse af 19/5-09 fra Foreningen af Dansk Ral- og Sandsugereog Foreningen af Danske Grus- og Stenindustrier1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 190Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 17/4-09 fra Rohde NielsenA/S, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser det i givet fald vil have at udskydelovforslaget til næste folketingssamling, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/4-09 fra Foreningen afDanske Ral- og Sandsugere og Foreningen af Danske Grus- og Sten-industrier, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til materiale fra Rohde Nielsen A/S, til miljømi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 23/4-09 fra Foreningen afDanske Ral- og Sandsugere, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, ministeren i skematisk form vil opstille ændringerne i L190 (om ændring af råstofloven) i forhold til L 161 (Ophævelse affartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvin-dingstilladelser på havet m.v.), som blev fremsat i folketingsåret
3
45
6
8
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2006-07, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det nu fremsatte lovforslag i forhold til det i 2007fremsatte lovforslag bygger på en mere vidtgående tildeling af eneret-tigheder, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for de konsekvensberegninger og analyser,der er foretaget til støtte for forslaget om, at indvinding af råstoffer frahavbunden skal baseres på eneretsrettigheder, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke faktuelle undersøgelser der er foretaget som grund-lag for det fremsatte lovforslag, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan forsyningssikkerheden på sigt vil blive sikret tilsamfundsbegrundede opgaver, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm., om Europa-Kommissionen og Konkurrencerådet har godkendtet tilladelsessystem, der bygger på enerettigheder, jf. Europa-Kommissionens åbningsskrivelse og Konkurrencerådets henstillingom dette, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren, eventuelt efter indhentet udtalelse fra Konkur-rencestyrelsen, vil redegøre for, hvorfor miljørestriktionen ved en2.000-m3-tonnagegrænse anses for konkurrencestridig, når der findesen væsentlig europæisk flåde af fartøjer, der opfylder kravet, til mil-jøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke forhandlinger der har været ført med Europa-Kommissionen med henblik på at fastholde miljørestriktionen ved en2.000-m3-tonnagegrænse, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor 2.000-m3-tonnagegrænsen i 1996 blev anset for enhensigtsmæssig miljørestriktion, men nu menes at kunne fjernes, udenat dette har konsekvenser for miljøet, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren over for Europa-Kommissionen har forklaretkonkurrenceværnet af de tildelte indvindingstilladelser, der blev ind-ført ved at give et 10-årigt opsigelsesvarsel for at kunne beskytte virk-somhedernes investeringer i materiel, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren har drøftet behovet for en rimelig opsigelsespe-riode med Europa-Kommissionen, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om det er vurderet, i hvilket omfang indførelse af de foreslåedevederlag vil forrykke levering af materialer indvundet på søterritoriettil materialer indvundet på landjorden, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om det er beregnet, hvilken miljø- og trafikal belastning dersker, når materialer indvindes på landjorden og transporteres medlastbil, frem for at materialer indvindes og transporteres til søs, til
9
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke miljørisici der vil være forbundet med, at skibe medtungere brændselsolie foretager råstofindvinding tæt på danske kyster,til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil oplyse antallet af efterforsknings- og indvin-dingsansøgninger, der har været og er til behandling i By- og Land-skabsstyrelsen fra 1/1-05 og til dags dato, til miljøministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren vil oplyse arealet af de samlede indvindingsom-råder, der er udlagt i perioden 2005 til og med 2008 sammenholdtmed arealet af de områder, der er ansøgt om at blive udlagt, til miljø-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren på denne baggrund vil kommentere, om ministe-ren fastholder, at indvindingsvirksomhedernes manglende indgivelseaf indvindingsansøgninger er en af årsagerne til lovforslaget, til mil-jøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for, i hvilket omfang ministeren harinddraget indvindingsbranchen og dens erfaringer ved forberedelse aflovforslaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange § 19-tilladelser med et 10-årigt opsigelsesvar-sel der er udstedt i 2006, 2007 og 2008, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, i hvor mange tilfælde der er udstedt indvindingstilladelse tilskibe på mere end 2.000 m3, siden ministeren 3/7-07 ophævede dennegrænse i visse tilfælde, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om tonnagegrænsen på ca. 25.000 m3for den samlede indvin-dingsflåde i dag er overskredet, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorfor lovforslaget blev sendt i høring med et varsel på 1uge og fremsat den sidste mulige dag i indeværende folketingsår, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget, der forudsætter oprettelse af en række yderli-gere årsværk (15 mio. kr. pr. år) og indførelse af en vederlagsbetalingfra branchen, opfylder regeringens »afbureaukratiseringsplan« for deterhvervsrettede område fra marts 2009, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvor ofte et arbejde om levering af sand udbydes med kravom, at sandleverandøren selv skal sørge for, at de fornødne licenserforeligger, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken overgangsregel der gælder for indvindingsansøg-ninger, som er indgivet senest 13/3-09, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvilke seks indvindingstilladelser der omfattes af over-gangsbestemmelsen i § 2, stk. 5, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke indtægter staten årligt oppebærer ved olie- og gas-
10
33
34
35
36
37
38
3940
41
42
43
4445
46
produktion i Nordsøen sammenholdt med de ca. 25 mio. kr., som mi-nisteren forventer oppebåret som indtægt i henhold til råstofloven, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er korrekt, at By- og Landskabsstyrelsen og Naturkla-genævnet har anlagt en praksis, hvorefter en konkurrerende virksom-hed ikke er klageberettiget, når klagen sker af konkurrencemæssigegrunde, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren – såfremt ministeren er enig i ovenstående – viloplyse, hvorfor et andet udsagn gives i lovbemærkningerne, til mil-jøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der ved indførelsen af den såkaldte »konverteringsord-ning«, jf. notat af 23/8-05, var forudsat, at denne skulle være en over-gangsordning, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er korrekt, at der ved konverteringsordningens indførel-se i august 2005 allerede på det tidspunkt skulle foreligge et lovfor-slag, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der ikke i lovbemærkningerne refereres til, at Euro-pa-Kommissionen har gjort indsigelse mod tildeling af enerettighederi henhold til råstoflovens § 20, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om baggrunden for, hvorfor forholdene om længden vedrørendeenerettigheder ikke afklares, før lovforslaget vedtages, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om Europa-Kommissionen skal involveres i drøftelsen, til mil-jøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke dele af den gældende administrative praksis der ikkehar »hjemmel i gældende lov« og ikke »kan administreres såledesuden Folketingets accept«, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm., om der ifølge lovforslaget vil kunne gælde tilfælde, hvor derikke skal betales vederlag for materialer, der leveres til politisk be-sluttede projekter, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der kan indføres regler, hvorved der kan udlægges rumme-lige indvindingsmængder i geografisk spredte områder, som står tilrådighed for »beredskabsmængder« til mindre havneudvidelser, dige-byggeri, mindre kystfodringsopgaver og lignende projekter, til miljø-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af åbningsskrivelse nr. 2006/4593 dateret18/10-06, som er ministerens grundlag for lovforslaget, til miljømini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 1/5-09 fra Rohde NielsenA/S, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår ministeren blev bekendt med, at der kunne udtagesen stævning mod Danmark, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm., om der har været lovhjemmel til at administrere fartøjsgodken-
11
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
delsesordningen, som ministeriet har gjort de sidste knap 2 år, til mil-jøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om den nuværende danske havnelogistik (oplagring, havnedyb-de m.m.) vil kunne håndtere skibe med større tonnage end de nuvæ-rende 2000 m3, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange danske havne der kan modtage skibe med dennuværende 2.000-m3-tonnagegrænse, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor mange danske havne der kan modtage skibe med entonnagegrænse på eksempelvis 10.000 m3eller 25.000 m3, til miljø-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange ansøgninger om efterforsknings- og indvin-dingstilladelser By- og Landskabsstyrelsen har modtaget i henholds-vis 2007, 2008 og 2009, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil dokumentere de analyser, der ligger til grundfor antagelsen om, at lovforslaget vil øge forsyningssikkerheden, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil dokumentere de analyser, der ligger til grundfor antagelsen om, at lovforslaget vil føre til øget konkurrence, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil dokumentere de udenlandske undersøgelser,der ligger til grund for antagelsen om, at afskaffelse af 2.000-m3-tonnagegrænsen for skibene ikke vil føre til øget miljøbelastning, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for den miljømæssige betydning afden forventede mertransport på land som følge af lovforslaget, til mil-jøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange danske arbejdspladser ministeren forventer vilgå tabt som følge af lovforslaget, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan ministeren er kommet frem til, at tonnagegrænsenpå 2000 m3er konkurrenceforvridende, når der findes en stor flåde iEU med skibe under denne grænse, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om 2000 m3tonnagegrænsen er indgået som miljøparameter inogle af de VVM-redegørelser vedrørende indvinding, havnebyggerim.m., der er udarbejdet siden 2001, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke undersøgelser og analyser ministeren har foretaget,siden L 161 ikke blev vedtaget i 2007, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke undersøgelser og analyser ministeren har foretagetom konkurrenceforholdene i Danmark og i udlandet, til miljøministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om enerettigheder ifølge ministeren vil føre til øget konkurren-ce, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
12
6162
6364
65
6667
68
Spm., om det 10-årige opsigelsesvarsel vedrørende tilladelser fortsatvil være gældende, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til opfølgningsnotat i forbindelse med foretræde6/5-09 fra Foreningen af Danske Ral- og Sandsugere og Foreningenaf Danske Grus- og Stenindustrier, til miljøministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 15/5-09 fra Rohde NielsenA/S, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er korrekt, at modelberegningerne i den af ministerenanvendte rapport fra DHI vedrørende miljøpåvirkninger ved råstofud-vinding er foretaget på baggrund af en skibsstørrelse på maks. 6.000m3, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at man uden fornyede beregninger ogundersøgelser dermed kan lægge DHI-rapporten til grund, til miljø-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 19/5-09 fra Dansk Byggeri,til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 19/5-09 fra Foreningen afDansk Ral- og Sandsugere og Foreningen af Danske Grus- og Stenin-dustrier, til miljøministeren, og dennes svar herpåSpm., om ministeren i detaljeret og skematisk form vil oplyse, præcishvornår og hvor mange møder og kontakter der har været mellembranchen og henholdsvis miljøministeren og Miljøministeriet sidenbegyndelsen af det lovforberedende arbejde vedrørende L 161 frafolketingsåret 2006-07 og frem til i dag, til miljøministeren