Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 190 Bilag 10
Offentligt
Foretræde for Miljø- og Planlægningsudvalget 6.5.2009 vedr. lovforslag L 190(råstofloven)
Repræsentation:Foreningen af danske ral- og sandsugere var repræsenteret af:Næstformand Victor JensenErhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, Torben LiboriusForeningen af danske grus- og stenindustrier var repræsenteret af:Formand Steen M. KroghChefkonsulent i DI, Jens NørgaardHerudover deltog geolog Hans Chr. Abildtrup som særlig sagkyndig på ”Havom-rådet”.
Svar på Udvalgets spørgsmål:For at supplere vore mundtlige svar på de af udvalget stillede spørgsmål på fore-træde gav vi følgende yderligere oplysninger.
Branchen vil meget gerne så hurtigt som muligt indgå i konstruktive drøftel-ser med Miljøministeriet vedrørende indholdet i lovforslagetHvis myndighederne ikke har mulighed herfor, finder vi, at den nuværendelov fortsat kan fungere, indtil et nyt lovforslag kan fremsættes i den kom-mende folketingssamling. Dette kræver imidlertid følgende ændringer til dennuværende lov:oooEn implementering af EU’s MineaffaldsdirektivEn ophævelse af den nuværende lovs § 19 vedr. tonnagelofterEn fjernelse af bemærkningen til den nuværende lovs § 20omhandlende enighed i branchen
For så vidt angår anvendelsen af større skibe til råstofindvinding, dvs. skibeover 2000 m3, har branchen intet imod at ophæve den nuværende lovs § 19,idet besejlingsmæssige og logistiske forhold giver en naturlig begrænsning påskibsstørrelsen ved levering af sømaterialer til danske havneVedrørende tilladelsesperiodernes længder er der ifølge en udtalelse fra pro-fessori EU-konkurrenceret, dr. Jur. Jens Fejø, hverken i den danske konkurren-celov eller i EU-konkurrenceretten, regler, der kræver de korte tilladelseslæng-der, som er angivet i lovforslaget. Branchen ønsker således tilladelsesperioder påmindst 10 årVedrørende tilladelsesperiodernes længder er der ifølge en udtalelse fra professori EU-konkurrenceret, dr. Jur. Jens Fejø hverken i den danske konkurrencelov el-1/3
ler i EU-konkurrenceretten regler, der kræver de korte tilladelseslængder, somer angivet i lovforslaget. Branchen ønsker således tilladelsesperioder på mindst10 årI øvrigt vil vi for uddybning af vore svar referere til allerede fremsendte dokumentertil Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Præsentationen ved foretræde:Ved førstebehandling af lovforslaget i Folketinget tog Miljøministeren udgangs-punkt i fremlæggelsen for 2 år siden.Det er korrekt, at elementer fra dette tidspunkt er indpasset i lovforslaget menikke de væsentligste.Ministeren udtaler i Folketinget: ”at branchen stritter til alle sider”. Her vil vigerne gøre opmærksom på, at nærværende 2 brancheforeninger repræsentereralle virksomheder, der producerer sømaterialer på havnepladser i Danmark.Et enkelt rederi, der i nogen tilfælde fungerer som underleverandør til havne-pladser, står uden for brancheforeningerne og har nogle særstandpunkter, men vimener, at virksomhederne, der håndterer produktion og salg fra havnene ogdermed direkte føler konkurrencen fra landbaserede materialer, først og frem-mest bør tillægges afgørende betydning. ”Den, der har skoen på, ved, hvor dentrykker”.Intentionen i lovforslaget om øget konkurrence:Med en gennemsnitlig salgspris på kr. 85,00 pr. m3, en produktionspris på søma-terialer på kr. 75,00 pr. m3 – mod en pris i grusgraven på kr. 30,00 pr. m3 –hvordan kan man forbedre denne konkurrence ved at pålægge sømaterialernevederlag?Forventer Ministeren, at store udenlandske skibe kan udligne en forskel på kr.45,00 pr. m3 + vederlag?Vi har i øvrigt i Styrelsen fået oplyst, at de afgifter, der foreslås, hviler på et skøn– hvorfor på et skøn? Der har overhovedet ikke været en dialog med branchen. I2007 var der enighed om, at en afgift alene skulle dække Statens udgifter. På dettidspunkt ca. kr. 1,50 pr. m3.Endeligt blev der i 2007 lagt vægt på det miljømæssige aspekt med store skibe,der kræver store centrale havnepladser med øgede lange landevejstransporter tilfølge. De små øsamfund og havne får også problemer, hvis den nuværende struk-tur ødelægges.Styrelsen har ikke i perioden siden 2007 formået at afklare løbetiden for tilladel-ser med Konkurrencestyrelsen. Branchen har fremsendt et notat fra professor dr.jur. Jens Fejø, der godtgør, at der ikke i forhold til EU-lovgivningen er problemermed minimum 10 års løbetid. Løbetiden er et så væsentligt element pga. afskriv-
3/2
ning af skibe og produktionsmateriel og de investeringer i efterforskning, der på-lægges branchen.For så vidt angår overgangsperioderne mener vi, at der her ikke tages de nød-vendige erhvervsmæssige hensyn, specielt for indvindings- og efterforskningstil-ladelser fra før lovforslagets fremsættelse.Sluttelig vil vi pointere, at det gennem det seneste år ikke har været muligt at fåen dialog med Miljøministeriet vedrørende forholdene for råstofindvinding på ha-vet. Derfor har vi et meget stort ønske om at få en dialog med Miljøministerietvedrørende dette lovforslag til ny råstoflov.
3/3