Tak til ordførerne for de mange bemærkninger, der er kommet til lovforslaget her.
Det, der er sigtet med lovforslaget, som vi diskuterer her i dag, er jo at sikre en fri konkurrence mellem virksomheder, der ejer indvindingsfartøjer, samtidig med at vi fremtidssikrer en rationel råstofforsyning fra havet. Lovforslaget indeholder desuden tiltag, som tilgodeser naturbeskyttelsen, og dem skal jeg nok vende tilbage til.
Som nogle også har været inde på her i dag, er det her lovforslag ikke nyt stof. Det er jo med udgangspunkt i en genfremsættelse. Det er baseret på det lovforslag, der hedder nr. L 161, som min forgænger fremsatte tilbage i februar 2007. Derfor er det også som udgangspunkt kendt stof, som vi diskuterer her i dag, og som vi har med at gøre. Det tidligere lovforslag var faktisk i høring i 1½ måned og var igennem det, som jeg godt tror man kan kalde en meget omfattende udvalgsbehandling, og det er jo selvfølgelig helt forståeligt.
De grundlæggende problemstillinger i det lovforslag, som vi nu diskuterer her, er jo sådan set stadig væk de samme, og jeg erkender selvfølgelig, at høringsfristen i denne omgang har været kort, og det vil jeg sådan set også gerne beklage. Jeg har ikke noget problem i at erkende og beklage, at høringsfristen har været kort, men jeg mener generelt set, at i forhold til at behandle det her lovforslag er der slet ikke nogen problemer i det, fordi lovforberedelsen har været i orden.
Vi har også taget kritikken i forbindelse med lovforslag nr. L 161 til efterretning og har på den baggrund justeret lovforslaget på nogle betydelige punkter og også fået det udbygget.
Af miljømæssige grunde indfører vi desuden med lovforslaget et generelt forbud mod stenfiskeri. Det er væsentligt for mig som miljøminister at få sat en stopper for den mulighed, der har ligget i loven, for at få tilladelse til opfiskning af store sten. Stenfiskeri har historisk set været en afgørende faktor for ødelæggelse af værdifulde stenrev, som jo er en unik naturtype. Så selv om der ikke har været fisket sten i de senere år, er jeg glad for, at vi med lovforslaget nu helt får lukket for den mulighed.
Lovforslaget indfører en permanent ordning, der kan afløse alle de forskellige overgangsordninger, som i årevis har præget området. Det har ikke fungeret tilfredsstillende for nogen, og derfor er det også væsentligt, at vi med moderniseringen her indfører en tilladelsesordning, som giver en fremtidig stabilitet. Fremover vil indvindingstilladelserne køre i to spor. For det første vil det firma, der byder højest ved en auktion, kunne få eneret til indvinding i en begrænset periode i et afgrænset område, og desuden sikrer vi med lovforslaget, at firmaer vil kunne købe råstoffer fra fællesområder, hvor alle kan indvinde.
For begge spor gælder, at der fremover skal betales vederlag til staten. Vi er naturligvis opmærksomme på, at det er en svær tid for byggeriet og dermed også for indvindingsaktiviteten. Samtidig må vi også skabe en ordentlig balance i forhold til råstoffer fra land og forholdene i andre lande. Råstofferne på havbunden er statens ejendom, så det er kun rimeligt, at staten begynder at tage sig betalt. Sådan har det været alle dage for råstoffer, der indvindes på land. De er jo selvfølgelig omfattet af den private ejendomsret. I de af vore nabolande, hvor der indvindes råstoffer fra havet, skal der også betales for retten til indvending.
Indvindingspriserne lægges i modsætning til det tidligere lovforslag nu fast i loven, så der opnås en klar gennemskuelighed for branchen. Satserne kan så ændres ved bekendtgørelser. Både i auktionsområderne og i fællesområderne betales der kubikmeterpris efter tre differentierede satser. For at skabe et incitament til at foretage miljøvurdering er der nu indbygget en fordel for de firmaer, som tager miljøvurderinger på sig. De betaler en billigere kubikmeterpris end de øvrige firmaer.
Lovforslagets bemærkninger om indholdet i de bekendtgørelser, som skal udmønte den moderniserede tilladelsesordning, er betydeligt udbygget i forhold til det tidligere lovforslag, så branchen ikke holdes hen i usikkerhed, indtil bekendtgørelserne udstedes. Nu er det tydeligt for branchen, hvilket system der indføres med lovforslaget, både hvordan auktionsordninger bliver tilrettelagt og gennemført, og hvilke krav der vil blive stillet, når firmaerne skal søge om tilladelser.
Ud over modernisering af tilladelsesordningen ophæver vi med lovforslaget fartøjsgodkendelsesordningen. Der er ingen vej udenom. De gældende regler er i strid med EU-traktaten, og Konkurrencerådet har også anbefalet, at de afskaffes. Det er regeringen helt enig i. Afskaffelse af ordningen får nu ingen praktisk betydning for de firmaer, der allerede har fartøjsgodkendelser. De kan anvendes som hidtil.
Det er vigtigt at slå fast, at de foreslåede ændringer ikke sker på bekostning af natur og miljø - tværtimod. Vi ved fra de store anlægsarbejder, at selv meget store indvindinger kan tilrettelægges, så der stort set ingen langtidsvirkninger er for miljøet, og der er intet, der tyder på, at den miljømæssige effekt er større ved anvendelse af større skibe. Og så er det jo også forudsat i lovforslaget, at en del af provenuet for vederlaget skal anvendes til øget kortlægning. Det betyder, at vi fremover får et bedre grundlag for afvejning af de råstof- og miljømæssige forhold.
Så vil jeg selvfølgelig også sige, at jeg jo indgående har lyttet til debatten i dag. Jeg har også lyttet til branchens synspunkter. Det påkalder også en bemærkning, at for dem, der har læst høringssvarene - og det har alle ordførere naturligvis - må man jo sige, at branchen heller ikke er enig i de høringssvar, de giver. De høringssvar stritter i hver sin retning.
Men jeg vil sige, at jeg selvfølgelig er indstillet på at overveje at udvide antallet af fællesområder. I den forbindelse synes jeg også, at vi skal se på, om auktionsområderne løbende kan overgå til fællesområder, så vi også på længere sigt får suppleret op med fællesområder. Derudover er jeg selvfølgelig villig til også at se på andre af de ting, der er kommet til diskussion her i dag i Folketingssalen, og jeg ser frem til en konstruktiv udvalgsbehandling.