Uddannelsesudvalget 2008-09
L 188 Bilag 7
Offentligt
676292_0001.png
676292_0002.png
676292_0003.png
676292_0004.png
676292_0005.png
676292_0006.png
676292_0007.png
676292_0008.png
676292_0009.png
Afdelingen for videregåendeuddannelser og internationaltsamarbejdeFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af lov om erhvervsaka-demiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og andrelove (Udbud af danske erhvervsrettede videregående uddannelser iudlandet)I. GenereltLovforslaget blev den 30. marts 2009 sendt i ekstern høring med hø-ringsfrist den 20. april 2009. Lovforslag, høringsbrev og høringsliste eroffentliggjort på høringsportalen og vedlagt som bilag.Lovforslaget har været udsendt til 21 foreninger, organisationer m.v.,hvoraf 11 har indgivet høringssvar.II. Væsentlige bemærkninger til lovforslagetGenerelle betragtninger:Danske Universiteter opfordrer til, at reglerne for udbud af danske ud-dannelser i udlandet på Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvik-ling og Undervisningsministeriets område i højere grad harmoniseres.Danske Universiteter ønsker endvidere, at universiteterne omfattes afloven for så vidt angår muligheden for godkendelse til udbud af profes-sionsbacheloruddannelser i udlandet.Professionshøjskolernes Rektorkollegium finder det positivt, at der medlovforslaget åbnes op for udbud af uddannelse i udlandet, men har sam-tidig svært ved at overskue lovforslagets konsekvenser i forhold til lovom erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser §§8-10 om internationalisering, fællesuddannelser og parallelforløb. Kolle-giet ønsker desuden flere detaljer, om hvorvidt undervisningsministerenvil bruge den i lovforslaget foreslåede bemyndigelse til at stramme ellerslække krav til uddannelsesinstitutionerne i forbindelse med udbud i ud-landet.Dansk Industri opfordrer til, at forslaget i første omgang målrettes deområder, hvor der ønskes indhøstet erfaringer med udbud i udlandet
16. april 2009Sags nr.:109.473.121
2Undervisningsministeriets bemærkninger:Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Behovetfor lovgivning på Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklingsområde er først og fremmest at fremme et internationalt forskningssam-arbejde. På Undervisningsministeriets område er der efterspurgt en mu-lighed for, at danske uddannelsesinstitutioner kan deltage med eksport afdanske uddannelser på det globale marked. Forskelle i de to lovforslagafspejler disse forskelligartede hensigter. På den baggrund giver det afvidenskabsministeren fremsatte lovforslag mulighed for, at udenlandskeuniversiteter kan udbyde danske universitetsuddannelser på baggrund afet internationalt forskningssamarbejde, hvorimod det efter dette lovfors-lag er danske uddannelsesinstitutioner, som kan udbyde danske uddan-nelser som særskilt indtægtsdækket virksomhed.Lovforslaget omfatter de institutioner for videregående uddannelser, derer omfattet af undervisningsministeriets lovgivning herom. Universite-terne er ikke omfattet af denne lovgivning.I henhold til §§ 8, 9 og 10 i lov om erhvervsakademiuddannelser og pro-fessionsbacheloruddannelser, skal institutionerne tilrettelægge den enkel-te uddannelse således, at den studerende inden for den normerede stu-dietid har mulighed for at gennemføre dele af uddannelsen i udlandet.Endvidere gives institutionerne mulighed for at udbyde en dansk uddan-nelse, hvori indgår tilbud om, at dele af uddannelsen kan erstattes meddele af en udenlandsk uddannelse (parallelforløb). Endelig kan undervis-ningsministeren godkende, at en dansk uddannelse sammensættes af etdansk uddannelsesforløb og et udenlandsk uddannelsesforløb (fællesfor-løb). Tilrettelæggelsesformerne skal bidrage til internationaliseringen afde danske uddannelser og medvirke til at skabe et internationalt uddan-nelsesmiljø på de danske institutioner med fokus på danske studerendesmuligheder for at tilegne sig kompetencer og erfaringer i internationaleuddannelsesmiljøer. Disse tilrettelæggelsesformer berøres ikke af lovfors-laget.Den i lovforslaget indeholdte bemyndigelse til, at undervisningsministe-ren kan fravige bestemmelser i loven og regler fastsat i medfør heraf,forventes, som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, kun benyttet iganske få tilfælde, idet der ventes fastsat generelle regler om udbud afuddannelse i udlandet. Samlet er det hensigten med de foreslåede mini-sterbemyndigelser, at tilpasse de gældende regler om udbud og uddannel-ser med henblik på at skabe de bedst mulige vilkår for, at institutionernekan etablere sig på udenlandske uddannelsesmarkeder.Med lovforslaget gives der mulighed for, at alle videregående uddannel-ser inden for Undervisningsministeriets område i udgangspunktet vil
3kunne godkendes til udbud i udlandet. Muligheden for at blive godkendttil udbud af uddannelser i udlandet foreslås åben for alle erhvervsakade-mier og professionshøjskoler, der ønsker at udbyde erhvervsrettede vide-regående uddannelser i udlandet, som kan dokumentere opfyldelse af dekrav til økonomi og kvalitet, der i henhold til forslaget vil blive stillet -blandt andet gennem kravet om akkreditering. Det forventes, at adgan-gen til at udbyde danske uddannelse i udlandet de første år efter lovensvedtagelse vil blive anvendt af få institutioner og primært i relation tiltekniske og merkantile erhvervsakademiuddannelser.Der vurderes på den baggrund ikke behov for at begrænse udbudsmulig-heden til et mindre antal konkrete uddannelser.
Godkendelse og akkreditering:Akkrediteringsrådet og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) er enige iforslaget om at fastsætte særlige kriterier for akkreditering af udbud iudlandet.EVA gør opmærksom på, at friheden ved valg af kvalitetssikringsopera-tør stiller særlige krav til sikring af konsistens i udlægning og fortolkningaf akkrediteringskriterierne for udbud i udlandet. EVA påpeger desuden,at det bør præciseres, hvorvidt udbud i udlandet er omfattet af turnus-evaluering og i så fald efter hvilke kriterier. Endelig foreslår EVA, at detpræciseres, at kvalitetssikringsoperatøren enten skal være fuldgyldigtmedlem af ENQA eller være optaget i EQAR-registret.EVA og Akkrediteringsrådet finder, at det bør være det faglige sekretari-at og ikke Akkrediteringsrådet, der skal kunne opkræve gebyr for akkre-ditering.Danske Erhvervsskoler opfordrer til, at der frit skal kunne vælges akkre-diteringsinstitution. Opfordringen begrundes med, at det ikke er desamme krav, der stilles ved akkrediteringen af udenlandske udbud somved udbud i Danmark.Finansrådet finder det væsentligt, at akkrediteringsproceduren ikke bliverbureaukratisk og tidskrævende, og opfordrer desuden til, at der tilrette-lægges procedurer, så danske uddannelser kan udbydes i udlandet allere-de fra efteråret 2009.Professionshøjskolernes Rektorkollegium finder, at akkreditering af ud-bud i udlandet alene bør angå, om uddannelsesudbuddet skal justereseller ophøre. Kollegiet finder, at der lægges op til en regeltung og detalje-ret regulering på dette område. Kollegiet efterspørger en ordning, hvorinstitutionens generelle evne til at udbyde uddannelse i udlandet vurde-res, frem for at hvert enkelt udbud skal akkrediteres.
4Undervisningsministeriets bemærkninger:Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Forslagetom, at Akkrediteringsrådet skal akkreditere udbud i udlandet skal sikreen tilstrækkelig ensartet tolkning af og indsigt i de fastsatte akkredite-ringskriterier. Det er foreslået, at kravene til valg af kvalitetssikringsope-ratør bliver de samme som ved danske uddannelsesudbud. De ensartederegler for akkreditering af udbud i Danmark og i udlandet har til formålat sikre den samme høje uddannelseskvalitet, uanset hvor den enkelteuddannelse udbydes. Danske uddannelser, som udbydes i udlandet, vilvære omfattet af de regler om turnusakkreditering, som finder anvendel-se for udbud i Danmark i medfør af lov om erhvervsakademiuddannelserog professionsbacheloruddannelser. Akkrediteringen vil basere sig på dekriterier, som fastsættes i medfør at den foreslåede bemyndigelse til un-dervisningsministeren. Som øverste myndighed for akkreditering fastsæt-ter og opkræver Akkrediteringsrådet gebyr for akkrediteringen.
Dansk eksamensbevis:CIRIUS finder, at det bør præciseres, at studerende ved danske uddan-nelser i udlandet får tildelt et dansk eksamensbevis.Danske Erhvervsskoler fremhæver, at det ikke fremgår, at der tildelesdansk eksamensbevis ved danske uddannelsesudbud i udlandet.Undervisningsministeriets bemærkninger:Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Medlovforslaget gives der mulighed for at udbyde danske erhvervsakademi-uddannelser og professionsbacheloruddannelser i udlandet. Pligten til atudstede dansk bevis for en fuldført dansk uddannelse vil også være gæl-dende ved udbud i udlandet.
Selskabsdannelse:FUHU finder det relevant, at der etableres mulighed for dannelse af juri-diske enheder til varetagelse af udbud i udlandet. Der opfordres dog til,at det fremgår tydeligt, at det blot er en mulighed, samt at form og geo-grafisk placering kan vælges i det enkelte tilfælde.Professionshøjskolernes Rektorkollegium læser lovforslaget således, atder i lovforslaget stilles krav om selskabsdannelse. Hertil bemærker Pro-fessionshøjskolernes Rektorkollegium, at der er behov for, at institutio-nerne tilføres kompetencer på området eller at der etableres fælles råd-givnings- og ekspertbistand til institutionerne til at løfte dette krav.Undervisningsministeriets bemærkninger:Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Forslagetstiller ikke krav om men giver mulighed for, at den danske institution
5enten driver udlandsvirksomheden selv eller indirekte gennem et danskselskab med begrænset hæftelse, typisk et aktieselskab. I begge tilfældekan der etableres samarbejder med lokale partnere.
Forslaget om, at udlandsvirksomheden ikke må give et akkumule-ret negativt resultat 4 år i trækDanske Erhvervsskoler forholder sig undrende overfor, at der i medføraf lovforslaget er mulighed for en underskudsgivende periode på fire år.De påpeger, at man må formode, at udbuddet ikke var blevet akkredite-ret, hvis der var udsigt til underskudsgivende virksomhed i en fireårigperiode.Professionshøjskolernes Rektorkollegium finder, at fire år ikke er til-strækkeligt til at vise bæredygtige resultater, hverken i forhold til økono-mi eller substans.Undervisningsministeriets bemærkninger:Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Af hen-syn til den økonomiske bæredygtighed af institutionernes primære virk-somhed i Danmark foreslås der en grænse på 4 år. Grænsen svarer til dettilsvarende allerede gældende krav i forbindelse med udbud i medfør afregler for indtægtsdækket virksomhed.
Deltagerbetaling:Danske Erhvervsskoler påpeger, at undervisningsministeren i medfør aflovforslaget kan fastsætte regler om deltagerbetaling. Danske Erhvervs-skoler mener, at det er alene bør være udbyderen af uddannelsen i udlan-det, som fastsætter deltagerbetalingens størrelse.Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse (FUHU) og Professi-onshøjskolernes Rektorkollegium påpeger, at det bør være institutioner-ne selv, som fastlægger reglerne for og størrelsen af deltagerbetalingen.Undervisningsministeriets bemærkninger:Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Det for-ventes ikke, at undervisningsministeren vil anvende den foreslåede be-myndigelse til at fastsætte nærmere regler om opkrævningen og deltager-betalingens størrelse. Denne forudsættes fastsat af den udbudsgodkendteinstitution.
SU og udlandstipendium til danske studerende:Danske Erhvervsskoler, Finansrådet, FUHU og Rådet for Erhvervsaka-demiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser ønsker, at SU-lovgivningen tilpasses, så danske studerende kan modtage SU i forbin-delse med en dansk uddannelse i udlandet. Finansrådet begrunder ønsketmed, at det vil bidrage til, at flere danske unge får en uddannelse, samt at
6danske virksomheder etableret i udlandet får bedre mulighed for at re-kruttere både udenlandsk og dansk arbejdskraft med dansk uddannelses-baggrund. FUHU begrunder ønsket med, at dansk erhvervsliv vil væreinteresseret i, at danske studerende får en international uddannelse, hvoruddannelsesophold eksempelvis kan kombineres med praktik i danskdatterselskab i udlandet. Samtidig mener, Danske Erhvervsskoler, FUHUog Finansrådet, at lovforslaget bør bidrage til at øge antallet af danskestuderende, som tager en uddannelse i udlandet.Professionshøjskolernes Rektorkollegium ønsker, at danske studerendeskal kunne modtage udlandsstipendium ved studieophold på danske ud-dannelser i udlandet.Undervisningsministeriets bemærkninger:Høringssvarerne giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Udbudaf danske uddannelser i udlandet som særskilt indtægtsdækket virksom-hed er tænkt målrettet udenlandske studerende, som ønsker en danskuddannelse, og eventuelt danske virksomheder, som ønsker danskud-dannet lokal arbejdskraft til virksomhedens udenlandske aktiviteter. Detforventes, at uddannelsesvirksomhed i udlandet vil påvirke internationa-liseringen af danske uddannelsesinstitutioner positivt gennem indhent-ning af inspiration og erfaring med udbud af uddannelse i udlandet, ogderved bidrage til de initiativer, som i henhold til lov om erhvervsakade-mier og professionsbacheloruddannelser allerede er etableret for at fleredanske studerende tager et studieophold i udlandet, jf. Undervisningsmi-nisteriets bemærkninger under ” II. Væsentlige bemærkninger til lovfors-lagetGenerelle betragtninger” .
Andet:CIRIUS finder det vigtigt, at det sikres, at adgangskravene til udbud iudlandet følger reglerne for udbud i Danmark, herunder reglerne i lovom vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer.CIRIUS påpeger, at det bør stå klart, hvordan lovforslaget forholder sigtil erhverv, som kræver autorisation såsom sygeplejerske, ergoterapeut,fysioterapeut o.l. Det bør eksempelvis fremgå, at godkendelse af disseuddannelser i udlandet sker efter drøftelse med den relevante fagmini-ster.CIRIUS anbefaler, at det præciseres, at der kun etableres godkendte dan-ske uddannelser i udlandet, hvor det er lovligt i henhold til modtagerlan-dets regelsæt.CIRIUS foreslår, at der henvises til Code of Good Practice in the Provi-sion og Transnational Education, som er udkommet i tilknytning til Lis-sabon-konventionen i 2001 og revideret i 2007.
7Professionshøjskolernes Rektorkollegium påpeger, at den mulighed forkulturel tilpasning af uddannelserne, som der lægges op til i bemærknin-gerne til lovforslaget, dels kan være vanskelig at måle i ECTS-point, delsat det ofte vil være mere relevant med en tilføjelse til uddannelsen fremfor en tilpasning. Der efterspørges derfor en mere realistisk tilgang tilmuligheden for tilpasning af danske uddannelser til udenlandske forhold.Professionshøjskolernes Rektorkollegium ønsker, at det bliver afklaret,hvordan lovforslaget forholder sig til de lovgivningsmæssige restriktionerom undervisning på andre sprog end dansk i de pædagogiske uddannel-ser.Professionshøjskolernes Rektorkollegium undrer sig over, at der ikketilføres midler til uddannelsesinstitutionerne til etablering af udlandsvirk-somheden.Professionshøjskolernes Rektorkollegium mener, at forslaget om afgivel-se af redegørelse i 2014 er for tidligt. Det skyldes, at Professionshøjsko-lernes Rektorkollegium ikke forestiller, at det vil blive muligt at udbydeuddannelser i medfør af lovforslaget før 2010, og at professionsbache-loruddannelser er fireårige, hvorfor det vil være for tidligt at vurdere re-sultater i 2014.Professionshøjskolernes Rektorkollegium påpeger for så vidt angår part-nerskaber mellem erhvervsakademier og professionshøjskoler, at der ikkebør være krav om, at de hører hjemme i samme region, når de går sam-men om udbud af uddannelse i udlandet.Undervisningsministeriets bemærkninger:Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. De reg-ler, som almindeligvis gælder for uddannelserne i Danmark, gælder ogsåfor uddannelser udbudt i udlandet. Det gælder således også lov om vur-dering af udenlandske uddannelseskvalifikationer.Undervisningsministeren vil i forbindelse med godkendelsen af det en-kelte udbud iagttage de særlige omstændigheder, som gælder for de ud-dannelser, som kræver autorisation.I forbindelse med akkreditering og undervisningsministerens godkendel-se af uddannelsesudbuddet forventes uddannelsesinstitutionen at skulleredegøre for, at den lovligt kan etablere sig i det pågældende land.Det forventes, at undervisningsministeren vil fastsætte regler om, at ud-dannelser kan tilpasses inden for en ramme af 15-30 ECTS-point. Entilpasning vil almindeligvis have kulturel eller sproglig karakter, men såle-
8des at de faglige mål for uddannelsen og uddannelsens væsentlige områ-der fastholdes. Der forventes ikke fastsat mulighed for at varigheden afden enkelte uddannelse kan forlænges.De pædagogiske uddannelser (læreruddannelsen og pædagoguddannel-sen) er omfattet af lovforslaget. For læreruddannelsens vedkommende vildet imidlertid være særdeles vanskeligt at forestille sig, at uddannelsenkan godkendes til udbud i udlandet. Det skyldes bl.a., at det anses som etubetinget krav, at undervisningssproget i læreruddannelsen som helheder dansk, og fordi det faglige indhold i læreruddannelsen, således somden tilrettelægges efter de gældende regler, ønskes fastholdt.Der er i forbindelse med lovforslaget ikke afsat statsmidler til brug forinstitutionernes etablering i udlandet. Etablering og drift skal i henholdtil forslaget ske som særskilt indtægtsdækket virksomhed.Lovforslaget er udtaget til lovovervågning og evalueres efter fem år. Detforventes, at den første årgang af studerende på det tidspunkt har gen-nemført en dansk uddannelse i udlandet, og det vil være hensigtsmæssigtså tidligt som muligt at få vurderet, hvorvidt lovforslaget fungerer efterhensigten især i forhold til at undgå, at udbud af uddannelse i udlandetindebærer negative konsekvenser for danske uddannelsesudbud.Partnerskab om udbud i udlandet er i henhold til de gældende regler forudbud i Danmark bundet til at skulle omfatte erhvervsakademier og pro-fessionshøjskoler i samme region. Dette krav gælder tilsvarende ved ud-bud i udlandet. Undervisningsministeren vil dog, såfremt der fremsætteskonkrete ønsker om partnerskaber på tværs af regioner i forbindelse medudbud i udlandet vurdere om der måtte være grundlag for at fravige denregionale binding.r
9

Bilag 1

.Liste over organisationer og institutioner, der er hørt over udkast til lov om ændring af lov omerhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og andre love (Udbud af dan-ske erhvervsrettede videregående uddannelser i udlandet)Nr.HøringspartJa1234567891011121314151617181920ACE Denmark - AkkrediteringsinstitutionenCIRIUSDanmarks EvalueringsinstitutDansk ArbejdsgiverforeningDansk ByggeriDansk IndustriDanske ErhvervsskolerDanske RegionerDanske UniversiteterDet Centrale HandicaprådErhvervsskolernes BestyrelsesforeningFinansrådetForeningen til Unge Handelsmænds Uddannelse (FU-HU)Ingeniørforeningen i DanmarkIngeniørforbundet i DanmarkKLLandsorganisationen i Danmark (LO)Professionshøjskolernes RektorkollegiumProfessionshøjskolernes BestyrelsesforeningRådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professi-onsbacheloruddannelserUden for høringskredsen er modtaget høringssvar fraRådet for internationalisering af UddannelserneXXXHøringssvarBemærk-ningerJaJaJaXXXXXJaJaXJaXXXXJaJaXXXXXXJaXJa
Nej
21
X
Ja