Jeg tror ikke, vi vil kunne finde en eneste her i Folketingssalen, som er uenig i målet om, at vi skal gøre, hvad vi kan, for at tilbyde de rette efteruddannelsesmuligheder for ledere af offentlige institutioner - dette bare for at sige, at vi som Socialdemokrater selvfølgelig også støtter op om den målsætning, der er med det her lovforslag, og de trepartsdrøftelser, der har været, som danner grundlag for dette lovforslag.
Men der har været en række ting i forløbet i forbindelse med det her lovforslag, som vi finder stærkt betænkelige. Det er dog lykkedes at finde et acceptabelt kompromis, hvorfor vi som Socialdemokrater også støtter det, som det ligger nu.
Men jeg vil godt bringe nogle af de kritiske punkter, der har været, på bane. Det har vist sig, at det er en udløber af trepartsaftaler, og alligevel - det kan man tydeligt se af de høringssvar, der var, inklusive dem fra den supplerende høringsrunde, der har været her til sidst - er der en lang række kritikpunkter fra de parter, der faktisk skal udvikle, være aftagere af og bidrage til kvaliteten af denne supplerende offentlige lederuddannelse.
Vi vil fra Socialdemokratiets side godt understrege, at vi går ud fra, at det ikke sker en gang til, at noget, der er forligsstof, bliver forhandlet på plads med andre end dem, der er de politiske forligspartier. Vi er kommet ind i sidste øjeblik, og vi er også glade for, at det lykkedes at få en proces, hvor der kom en ekstra høringsrunde, og hvor der er kommet en række ændringer. Men det betyder, at vi her i dag skal diskutere en række ændringer, som dem, der ikke er en del af forligskredsen, ikke har mulighed for at kunne tage stilling til. Og det er altså ikke en ordentlig måde at arbejde med noget på, som alle i øvrigt synes er vigtigt: bedre muligheder for uddannelse til offentlige ledere.
En af de ændringer, som er kommet til under indflydelse både fra Socialdemokraterne og fra De Radikale, og som vi lægger meget vægt på, er f.eks. - det har vi fået en klar tilkendegivelse fra ministeren om - at det at lave en supplerende offentlig lederuddannelse er en engangsforeteelse. Vi har ganske svært ved at se, hvorfor det er nødvendigt at lave et alternativt system ved siden af de ordinære uddannelser, hvor vi netop har opbygget muligheden for, at man kan tage voksen-/efteruddannelse på diplom- og også masterniveau, uden at man er nødt til at lave alternative kvalitetssikringsorganer. Det, vi skal vurdere med det her lovforslag, er nødvendigheden af at have ikke et akkrediteringsråd, som man har inden for de ordinære uddannelser, og som tager sig af at vurdere kvaliteten af de uddannelser, der udbydes, men nej, et ekstra råd, et certificeringsråd, der skal oprettes, fordi der også åbnes for private udbydere, der kan lave lederuddannelser - lederuddannelser, der skal være på diplomniveau, og som derfor skal kunne give merit i det ordinære uddannelsessystem. Hvis vi generelt åbner for, at man sådan kan lave alternative kvalitetsorganer, vil det jo simpelt hen åbne for et fuldstændig anderledes uddannelsesudbud end det, vi som Socialdemokrater ønsker. Vi anser det for ganske vigtigt, at vi fortsætter de fælles bestræbelser, der er, for at opbygge nogle rigtig gode offentlige uddannelser, som bliver akkrediteret af Akkrediteringsrådet. Hvis private udbydere - og der er mange private udbydere, der laver gode kurser - ønsker at kunne bidrage til den offentlige voksen/efteruddannelse, er der også rig mulighed for at kunne gøre det inden for det eksisterende system, nemlig ved at indgå i partnerskaber med f.eks. professionshøjskolerne, sådan som det sker allerede i dag.
Men vi har fået en tilkendegivelse fra ministeren om, at det her er en engangsforeteelse alene i forbindelse med den her supplerende lederuddannelse. Der er blevet ændret sådan, at Certificeringsrådet rent faktisk bliver et råd med besluttende myndighed, og det bliver udvidet med de parter, som ellers i første omgang var udelukket fra at være en del af det. Det vil sige, at FTF, LO og AC også bliver repræsenteret i det nye besluttende Certificeringsråd. Der kommer en evaluering om 3 år med mulighed for ændringer. Og endelig har Socialdemokraterne og De Radikale stillet en række spørgsmål her på falderebet for at kunne nå at komme i hus med et lovforslag, som præciserer, hvordan man sikrer kvaliteten af de enkelte moduler, som der vil være i den her supplerende offentlige lederuddannelse. På baggrund af svarene på de spørgsmål føler vi, at vi godt kan stå inde for kvaliteten af den uddannelse, der bliver.
Jeg vil godt understrege, at vi ikke håber at se en gang til, at sådan et forløb gennemføres, uden at forligspartierne er inddraget til en ordentlig drøftelse, og uden at hele sektoren, der skal have med det at gøre, er inddraget til ordentlige drøftelser. Det kan vi simpelt hen ikke være bekendt, hvis vi ønsker at udvikle kvalitet i både de ordinære uddannelser og de ordinære voksen/efteruddannelser. Det er de ganske enkelt for vigtige til.