Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 185
Offentligt
674304_0001.png
674304_0002.png
674304_0003.png
674304_0004.png
674304_0005.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 3. april 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 3(L 185), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ThomasAdelskov (S).
28. April 2009J.nr. 2009-0005522
Spørgsmål nr. 3:
”Der ønskes en oversigt over de økonomiske konsekvenser af kommunaliseringenaf beskæftigelsesindsatsen, fordelt på kommuner, beregnet ud fra en forudsætningom, at kommunerne har de fulde dagpengeomkostninger efter 4 ugers ledighed.Oversigten ønskes opgjort for, hvordan det ville se ud for hver enkelt kommune,hvis reglerne havde været gældende i årene 2001 og frem suppleret af beregningfor konsekvenserne i 2009-2010 under hensyntagen til den forventede stigning i le-digheden.”
Endeligt svar:
Besvarelsen af spørgsmål 1, som jeg skal henvise til, indeholder en beregning afkommunernes nettoudgifter i 2007 under forudsætning af, at de foreslåede finansie-ringsregler var gældende i 2007. I disse beregninger er det forudsat, at staten finan-sierer 100 pct. af udgifterne til dagpenge i de første 18 uger af et ledighedsforløb.Der er udarbejdet en tilsvarende beregning af kommunernes nettoudgifter i 2007,hvor det forudsættes, at staten finansierer 100 pct. af udgifterne til dagpenge i deførste 4 uger af et ledighedsforløb. Kommunernes samlede nettoudgifter skønnespå dette grundlag at udgøre ca. 6.227 mio. kr. opegnet til PL 2009. I tabel 1 er visten fordeling af disse udgifter på kommuner.Den enkelte kommunes nettoudgift vil svare til det grundtilskud, som kommunenville have fået i 2009 under forudsætning af, at de nye finansieringsregler, herunderen karensperiode på kun 4 uger, havde været gældende, og finansieringsomlægnin-gen var trådt i kraft 1. januar 2009.Udover grundtilskuddet består beskæftigelsestilskuddet af et merudgiftsbehov. Det-te merudgiftsbehov beregnes for kommunerne under ét som forskellen mellemgrundtilskuddet og de skønnede nettoudgifter for kommunerne i tilskudsåret, som idenne beregning er 2009.De skønnede nettoudgifter for kommunerne i 2009 er ligesom i svaret på spørgsmål1 beregnet med udgangspunkt i de budgetterede statslige udgifter til arbejdsløs-hedsdagpenge og til aktivering af forsikrede ledige på finansloven for 2009. Bereg-
ningen af nettoudgifterne er dog nu foretaget under forudsætning af en karensperi-ode på kun 4 uger. På denne baggrund skønnes de kommunale nettoudgifter i 2009at udgøre ca. 6.026 mio. kr. i PL 2009. Merudgiftsbehovet kan herefter opgøres tilca. -201 mio. kr. (6.026 mio. kr. – 6.227 mio. kr.)Merudgiftsbehovet fordeles på kommuner i forhold til bruttoledigheden i året to årfør tilskudsåret, det vil sige i 2007.Summen af grundtilskuddet og merudgiftsbehovet udgør beskæftigelsestilskuddetfor den enkelte kommune, jf. tabel 1 i bilaget.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2
BilagTabel 1. Beregnede nettoudgifter til arbejdsløshedsdagpenge og aktivering afforsikrede ledige i 2007 (Grundtilskud) og det skønnede merudgiftsbehov i2009 fordelt på kommuner. Karensperiode på 4 uger. Mio. kr. i PL 2009.Nettoudgifter/ Merudgifts- Beskæftigel-Grundtilskudbehovsestilskud943,2-29,0914,2125,4-4,0121,434,5-1,133,440,9-1,239,710,5-0,310,264,8-2,062,855,9-1,854,118,7-0,618,123,7-0,823,037,8-1,236,651,4-1,649,854,9-1,853,238,7-1,237,439,5-1,338,240,3-1,339,139,6-1,338,413,7-0,413,331,8-1,030,814,2-0,513,831,3-1,030,349,1-1,647,531,2-1,030,215,4-0,514,942,8-1,341,524,7-0,823,929,3-0,928,340,7-1,339,454,2-1,752,522,8-0,722,163,3-2,161,217,5-0,616,932,3-1,031,231,3-1,030,355,7-1,953,832,7-1,131,650,1-1,648,631,9-1,030,8101,1-3,297,922,5-0,721,826,8-0,925,916,9-0,516,461,3-2,059,473,4-2,570,973,3-2,370,9
KommuneKøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundGreveKøgeHalsnæsRoskildeSolrødGribskovOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevnsSorøLejreLollandNæstvedGuldborgsund
3
KommuneVordingborgBornholmMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynsLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaHorsensKoldingVejleHerningHolstebroLemvigStruerSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusIkast-BrandeRingkøbing-SkjernHedenstedMorsøSkiveThistedViborgBrønderslev-DronninglundFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebild
Nettoudgifter/ Merudgifts- Beskæftigel-Grundtilskudbehovsestilskud49,8-1,648,294,6-3,091,635,1-1,134,047,0-1,645,460,2-2,058,127,8-0,926,937,7-1,236,5264,6-9,1255,587,1-2,884,338,6-1,337,321,3-0,720,67,7-0,27,459,5-1,957,615,4-0,514,955,7-1,953,845,2-1,543,895,0-3,391,73,1-0,13,029,7-1,028,726,7-0,925,866,8-2,264,644,9-1,443,559,3-1,957,372,0-2,569,579,3-2,776,674,8-2,572,345,3-1,543,822,4-0,721,719,6-0,719,059,2-1,857,448,9-1,647,340,4-1,339,121,6-0,720,9113,5-3,8109,785,7-2,782,97,3-0,27,050,3-1,748,6406,8-13,4393,342,6-1,441,235,0-1,133,926,1-0,925,218,0-0,617,440,1-1,338,729,1-1,028,167,2-2,165,156,8-1,855,0121,9-4,0117,940,1-1,338,86,8-0,26,535,0-1,233,8
4
Nettoudgifter/ Merudgifts- Beskæftigel-KommuneGrundtilskudbehovsestilskudMariagerfjord49,7-1,548,2Jammerbugt71,6-2,269,3Aalborg337,2-10,8326,4Hjørring118,8-3,9114,9i alt6.226,6-200,56.026,0Kilder: Regnskabsoplysninger fra Navision Stat og fra Indenrigs- og Socialministeriets re-fusionssystem, Arbejdsdirektoratets Register for ArbejdsMarkedet (RAM), Arbejdsmar-kedsstyrelsens Centrale Register for Arbejdsmarkedsstatistik (CRAM), det Centrale Oplys-ningsseddel Register (COR), Arbejdsmarkedsstyrelsens Bestandsstatistik, Beskæftigelses-ministeriets forløbsdatabase DREAM, Jobindsats.dk, FL 2009 og egne beregninger.
5