Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 185 Bilag 27
Offentligt
732712_0001.png
732712_0002.png
732712_0003.png
732712_0004.png
732712_0005.png
732712_0006.png
Til lovforslag nr.L 185
Folketinget 2008-09
Ændringsforslag stillet den 28. maj 2009 uden for tillægsbetænkningen
Ændringsforslagtil 3. behandling afForslag til lov om ændring af lov om ansvaret for og styringen af denaktive beskæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ogforskellige andre love samt om ophævelse af lov om supplerendeaktiviteringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse(Etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]Afbeskæftigelsesministeren:Til § 11)I den undernr. 14foreslåede affattelse af§ 11, stk. 4,der bliver stk. 5, udgår »efter stk. 2, nr.2«.[Redaktionel ændring]2)Efter nr. 35 indsættes som nyt nummer:»01. I§ 50, stk. 3,ændres »nr. 7« til: »nr. 6«.«[Redaktionel ændring som følge af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 33]Til § 23)I indledningen indsættes efter »27. december 2008« ordene: », og som ændres ved § 1 i det afFolketinget den 28. maj 2009 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love. (Samling af indsatsen ogfinansieringsansvaret for forsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelse under Beskæftigelsesmini-steriet), § 1 i det af Folketinget den 28. maj 2009 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lovom integration af udlændinge i Danmark. (Afbureaukratisering af reglerne om aktivering af unge,sanktionsreglerne for kontant- og starthjælpsmodtagere og målretning af aktiveringsindsatsen m.v.)og § 2 i det af Folketinget den 29. maj 2009 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om syge-dagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og lov om integration afudlændinge i Danmark. (En styrket beskæftigelsesrettet indsats over for sygemeldte m.fl.)«[Konsekvensændring som følge vedtagelsen af lovforslag nr. L 182, L 183 og L 165]4)Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
2
»01.I§ 13, stk. 3,ændres »registrering« til: »tilmelding«, og »registreret« til: »tilmeldt«.«[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 183]5)Inr. 23ændres»§ 13, stk. 3«til:»§ 13, stk. 4«.[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 183]6)I den undernr. 24foreslåede affattelse af§ 14, stk. 1, 1. pkt.,ændres »1 måned« til: »3 uger«.[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 183]7)Nr. 26affattes således:»26. I§ 19, stk. 1, nr. 3og4,ændres »registrering« til: »tilmelding«.«[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 183]8)Nr. 38udgår.[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 183]9)Efter nr. 48 indsættes som nyt nummer:»02. I§ 51, stk. 2, 2. pkt.,ændres »eller ydelser efter § 55 i« til: »efter«.«[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 165]10)I den undernr. 50foreslåede ændring affattes rykningsklausulen således:»Stk. 4-8 bliver herefter stk. 3-7.«[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 165]11)Nr. 65udgår.[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 182]12)Nr. 67affattes således:»67.I§ 85, stk. 1, §§ 87og88og tre steder i§ 89indsættes efter »ret og pligt til«: »at påbegyn-de«.«[Konsekvens som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 183]13)Nr. 68udgår.[Konsekvens som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 183]14)I det undernr. 88foreslåede§ 117 b, stk. 1, 2. pkt.,ændres », 99 og 101« til: »og 99«.[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 165]15)Nr. 89affattes således:»89.I§ 118, stk. 1,ændres »kapitel 14 og §§ 83 og 99« til: »§§ 76, 77, 81 a, 83 og 99«.«[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 165]
3
16)I den undernr. 92foreslåede affattelse af§ 122, 3. pkt.,ændres »§§ 99 og 101« til: »§ 99«.[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 165]17)Inr. 93indsættes efter den foreslåede § 122 c:»§ 122 d.Staten refunderer 100 pct. af kommunens udgifter til 6 ugers selvvalgt uddannelse, del-tagerbetaling samt kost og logi, jf. kapitel 8 a i denne lov.«[Refusion af kommunernes udgifter til udgifterne til uddannelse, deltagerbetaling og kost og logisom konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 182]Til § 1318)I indledningen indsættes efter »§ 8 i lov nr. 286 af 15. april 2009« ordene: », og som ændresved § 6 i det af Folketinget den 28. maj 2009 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov omintegration af udlændinge i Danmark. (Afbureaukratisering af reglerne om aktivering af unge, sank-tionsreglerne for kontant- og starthjælpsmodtagere og målretning af aktiveringsindsatsen m.v.), og §9 i det af Folketinget den 29. maj 2009 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløs-hedsforsikring m.v., lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskelligeandre love. (Sammenlægning af Arbejdsmarkedets Ankenævn med Ankestyrelsens Beskæftigelses-udvalg, finansiering af arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes vejledningspligt og tilsynmed kommunerne m.v.),«.[Teknisk ændring samt konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 183 og L184]19)Nr. 7affattes således:»7.I§ 25 a, stk. 4,ændres tre steder »registrering« til: »tilmelding« og et sted »registreret« til: »til-meldt«.«[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 183]20)Nr. 9affattes således:»9.§ 25 a, stk. 7,der bliver stk. 8, affattes således:»Stk. 8.Når kommunalbestyrelsen henviser en udlænding, der modtager introduktionsydelse, ogsom ikke har problemer ud over ledighed, til et job af over 5 dages varighed og udlændingen ikkefår jobbet, igangsættes et systematisk henvisningsforløb efter stk. 9.««[Teknisk konsekvensændring som følge af den ved lovforslagets § 13, nr. 8, foreslåede ændring af §25 a.]21)Nr. 10affattes således:»10.§ 25 a, stk. 8,der bliver stk. 9, affattes således:»Stk. 9.Kommunalbestyrelsen skal hurtigst muligt henvise udlændingen til endnu et job og skalløbende fortsætte hermed indtil 3 måneder efter første henvisning efter stk. 8, hvis udlændingenikke kommer i beskæftigelse. Er der ikke job, hvortil udlændingen kan henvises, skal kommunalbe-styrelsen pålægge udlændingen at søge et antal nærmere angivne job på Jobnet. Jobbene udsøges isamarbejde med udlændingen.««
4
[Teknisk konsekvensændring som følge af den ved lovforslagets § 13, nr. 8, foreslåede ændring af §25 a.]22)Inr. 12ændres»§ 25 b, stk. 8«til:»§ 25 b, stk. 10«.[Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 184]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en redaktionel ændring, da den foreslåede § 11, stk. 2, ikke indeholder nogennummerering.Til nr. 2Der er tale om en redaktionel ændring som følge af, at den gældende § 45, stk. 1, nr. 1, foreslåsophævet.Til nr. 3Der er tale om en konsekvensændring af indledningen som følge af– vedtagelsen ved 3. behandling den 28. maj 2009 af lovforslag nr. L 182 om ændring af lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love.(Samling af indsatsen og finansieringsansvaret for forsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelseunder Beskæftigelsesministeriet),– vedtagelsen ved 3. behandling den 28. maj 2009 af lovforslag nr. 183 om ændring af lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik oglov om integration af udlændinge i Danmark. (Afbureaukratisering af reglerne om aktivering afunge, sanktionsreglerne for kontant- og starthjælpsmodtagere og målretning af aktiveringsind-satsen m.v.) og– vedtagelsen ved 3. behandling den 29. maj 2009 af lovforslag nr. 165 om ændring af lov omsygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik og lov om in-tegration af udlændinge i Danmark. (En styrket beskæftigelsesrettet indsats over for sygemeldtem.fl.).Til nr. 4-8, 12 og 13Der er tale om konsekvensændringer som følge af vedtagelsen ved 3. behandling den 26. maj2009 af lovforslag nr. 183 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløs-hedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af udlændinge i Danmark.(Afbureaukratisering af reglerne om aktivering af unge, sanktionsreglerne for kontant- og start-hjælpsmodtagere og målretning af aktiveringsindsatsen m.v.)Til nr. 9, 10 og 14-16Der er tale om konsekvensændringer som følge af vedtagelsen ved 3. behandling den 29. maj2009 af lovforslag nr. 165 om ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats, lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af udlændinge i Danmark. (En styrket beskæf-tigelsesrettet indsats over for sygemeldte m.fl.)
5
Til nr. 11Der er tale om konsekvensændringer som følge af vedtagelsen ved 3. behandling den 28. maj2009 af lovforslag nr. L 182 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejds-løshedsforsikring m.v. og forskellige andre love. (Samling af indsatsen og finansieringsansvaret forforsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelse under Beskæftigelsesministeriet).Til nr. 17Med vedtagelsen af lovforslag nr. L 182 samles indsatsen og finansieringsansvaret for forsikredelediges ret til selvvalgt uddannelse under Beskæftigelsesministeriet. Dermed flyttes udgifterne tiluddannelse, deltagerbetaling, kost og logi for ledige med ret til selvvalgt uddannelse til Beskæfti-gelsesministeriet.Med etableringen af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem overtager kommunerne opga-ven pr. 1. august 2009.Som konsekvens heraf foreslås det, at staten yder 100 pct. refusion af kommunernes udgifter tilovennævnte.Efter de gældende regler har staten budgetteret driftsudgifter samt udgifter til deltagerbetaling,kost og logi i forbindelse med forsikrede lediges deltagelse i 6 uger selvvalgt uddannelse på 134,6mio. kr. i hvert af årene 2010 til 2013. Disse udgifter afholdes i dag i Undervisningsministerietsregi, men med vedtagelsen af L182 samles indsatsen og finansieringsansvaret for forsikrede ledigesret til selvvalgt uddannelse i Beskæftigelsesministeriet.De foreslåede regler indebærer, at staten fra den 1. januar 2010 yder 100 pct. refusion af kommu-nernes udgifter i forbindelse med forsikrede lediges deltagelse i 6 ugers selvvalgt uddannelse. Sta-tens udgifter til refusion vil derfor udgøre 134,6 mio. kr. i hvert af årene 2010 til 2013, og forslagetvil således være udgiftsneutralt for kommunerne.Forsikrede ledige, som deltager i 6 ugers selvvalgt uddannelse har på samme måde som ledige,der deltager i øvrige tilbud efter kapitel 1-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ret til befor-dringsgodtgørelse når den daglige transport mellem bopæl og stedet, hvor tilbuddet gennemføres,og retur er mere end 24 km. Som følge af finansieringsbestemmelserne i lovforslag nr. L 185 ometablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v. skal kommunerne fra den 1. janu-ar 2010 medfinansiere 50 procent af udgifterne til befordringsgodtgørelse. Det vil således også gæl-de i forhold til ledige, der deltager i 6 ugers selvvalgt uddannelse, og kommunernes udgifter hertilvil således forøges marginalt med ændringsforslaget. På baggrund af udgiftsniveauet i 2008 kan denkommunale udgiftsforøgelse på landsplan med en vis usikkerhed opgøres til ca. 0,3 mio. kr.Til nr. 18Der er tale om dels en teknisk ændring og dels en konsekvensændring som følge af– vedtagelsen ved 3. behandling den 28. maj 2009 af lovforslag nr. L 183 om ændring af lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitikog lov om integration af udlændinge i Danmark. (Afbureaukratisering af reglerne om aktiveringaf unge, sanktionsreglerne for kontant- og starthjælpsmodtagere og målretning af aktiverings-indsatsen m.v.) og– vedtagelsen ved 3. behandling den 29. maj 2009 af lovforslag nr. L 184 om ændring af lov omarbejdsløshedsforsikring m.v., lov om retssikkerhed og administration på det sociale område ogforskellige andre love. (Sammenlægning af Arbejdsmarkedets Ankenævn med Ankestyrelsens
6
Beskæftigelsesudvalg, finansiering af arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes vejled-ningspligt og tilsyn med kommunerne m.v.).Til nr. 19Der er tale om en konsekvensændring som følge af vedtagelsen ved 3. behandling den 28. maj2009 af lovforslag nr. L 183 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejds-løshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af udlændinge i Danmark.(Afbureaukratisering af reglerne om aktivering af unge, sanktionsreglerne for kontant- og start-hjælpsmodtagere og målretning af aktiveringsindsatsen m.v.).Til nr. 20 og 21Der er tale om tekniske konsekvensændringer som følge af den ved lovforslagets § 13, nr. 8, fore-slåede ændring af § 25 a.Til nr. 22Der er tale om en konsekvensændring som følge af vedtagelsen ved 3. behandling den 29. maj2009 af lovforslag nr. L 184 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om retssik-kerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love. (Sammenlægning af Ar-bejdsmarkedets Ankenævn med Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, finansiering af arbejdsløs-hedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes vejledningspligt og tilsyn med kommunerne m.v.).