Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 185 Bilag 19
Offentligt
Til lovforslag nr.L 185
Folketinget 2008 - 09
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. maj 2009
2. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om ansvaret for og styringen af den ak-tive beskæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og for-skellige andre love samt om ophævelse af lov om supplerendeaktiviteringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse(Etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet 4 ændrings-forslag til lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 7. [Social-demokratiets], Socialistisk Folkepartis og [Enhedslistens] medlemmer af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 4-6 og 8-9.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 31. marts 2009 og var til 1. behandling den 22. april 2009. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministe-ren sendte den 18. februar 2009 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del - bilag 119. Den 6. april2009 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat og et ligestillingsnotat her-om til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:AK-Samvirke,Bornholms Regionskommune,Dansk Arbejdsgiverforening ogKL.
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 54 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som dennehar besvaret.SamrådUdvalget har stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse. Ministerenhar besvaret spørgsmålet i samråd i Arbejdsmarkedsudvalget den 6. maj 2009.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:Til § 21)I den undernr. 18foreslåede affattelse af§ 11, stk. 2, 2. pkt.,ændres ordene »sin tilmeldingsom« til: », at pågældende er«.[Redaktionel ændring så § 11, stk. 2, 2. pkt. og § 11, stk. 3, 2. pkt. affattes ens]2)Efter nr. 65 indsættes som nyt nummer:»01. I§ 84, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om timetal i tilbud efter dette kapitel.««[Bemyndigelse til beskæftigelsesministeren]3)I det undernr. 79foreslåede§ 109, stk. 3,udgår », jf. dog § 117 b, stk. 1, 5. pkt.«[Befordringsgodtgørelse indgår ikke ved opgørelsen af rådighedsbeløbet for dagpengemodtagere]Afet mindretal,tiltrådt af <>:4)I den undernr. 86foreslåede affattelse af§ 117udgår », jf. dog § 117 a«.[Refusion til udgifter til andre aktører]5)Den undernr. 87foreslåede§ 117 audgår.Den foreslåede § 117 b bliver herefter § 117 a.[Refusion til udgifter til andre aktører]6)I den undernr. 87foreslåede§ 117 b,som bliver§ 117 a,ændres »18.500« til: »17.870 kr.«
3
[Refusion til udgifter til andre aktører]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:7)I det undernr. 87foreslåede§ 117 b,stk. 1, ændres »18.500« til »18.200 kr.«, og5. pkt.udgår,[Befordringsgodtgørelse indgår ikke ved opgørelsen af rådighedsbeløbet for dagpengemodtagere,og rådighedsbeløbet nedsættes tilsvarende]Afet mindretal,tiltrådt af <>:8)I den inr. 92foreslåede§ 122 aændres »§ 117 b« til: »§ 117 a«.[Konsekvens af forslaget i nr. 2]9)Inr. 94ændres »§ 117 b« til: »§ 117 a«.
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en redaktionel ændring, således at ordvalget for bekræftelse af, at den ledige er ar-bejdssøgende, er det samme for både forsikrede ledige og kontant- og starthjælpsmodtagere, derskal stå tilmeldt som arbejdssøgende i jobcenteret.Til nr. 2Efter gældende regler er det i en instruks til staten i jobcenteret fastsat, at tilbud til forsikrede ledi-ge skal have en varighed på minimum 25 timer om ugen i gennemsnit. Dette timetal er aftalt i vel-færdsaftalen.Det er endvidere bestemt, at forberedelsestid kun kan medregnes, når dette er sædvanligt i forbin-delse med ordinær uddannelse.Det foreslås, at ministeren får bemyndigelse til at fastsætte, hvor mange timer et ret og pligt-tilbudtil forsikrede ledige skal omfatte. Bemyndigelsen vil blive udmøntet til at bestemme, at ret og pligt-tilbud til forsikrede ledige i overensstemmelse med velfærdsaftalen skal være på minimum 25 timeri gennemsnit pr. uge. Det vil også blive fastsat, at forberedelsestid alene kan medregnes i timetallet,når dette er sædvanligt i forbindelse med ordinær uddannelse. Har den ledige ordinært arbejde sam-tidig med aktiveringen, vil de ordinære arbejdstimer kunne fratrækkes i det fastsatte minimumskravpå 25 timer om ugen.Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere blive benyttet til at fastsætte, at der skal gælde tilsva-rende regler for, hvorledes der kan tages hensyn til forberedelsestid og ordinært arbejde i forbindel-se med intensiv aktivering, som efter gældende regler skal være på mindst 6 timer i gennemsnit omdagen.Såfremt der bliver behov for at ændre på timetallet, vil dette forinden blive forhandlet med parti-erne bag velfærdsaftalen.
4
Til nr. 3 og 7Efter de gældende regler har staten driftsudgifter til aktivering af forsikrede ledige. I L 185 er detforeslået, at staten yder 50 pct. refusion af kommunernes driftsudgifter, herunder befordringsgodt-gørelse, til aktivering af forsikrede ledige inden for et fastlagt rådighedsbeløb på 18.500 kr. pr. per-son i målgruppen (2009-niveau).I modsætning til de øvrige driftsudgifter, som med L 185 skal afholdes af de kommunale jobcent-re, udbetales befordringsgodtgørelse til forsikrede ledige af arbejdsløshedskasserne, og forslagetindebærer derfor, at der skal etableres særskilt kommunikation mellem a-kasser og kommuner, forat kommunerne kan opgøre medfinansieringsbidraget ved befordringsgodtgørelse.Befordringsgodtgørelse ydes til forsikrede ledige, som deltager i tilbud, når den daglige transportmellem bopæl og stedet, hvor tilbuddet gennemføres, og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr.dag kan alene udbetales for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km. Personer, som ansættesmed løntilskud hos en privat arbejdsgiver, har dog ikke ret til befordringsgodtgørelse. Beløbet ud-gør 1, 10 kr. pr. km. I visse tilfælde dog 2 kr. pr. km. (2009). Der ændres ikke i reglerne om ellerbetingelserne for befordringsgodtgørelse.Det foreslås i nr. 3 og 4, at statens udgifter til arbejdsløshedskassernes udbetaling af befordrings-godtgørelse ikke indgår i opgørelsen af, hvor mange udgifter kommunerne kan få refunderet indenfor rådighedsbeløbet. Kommunerne vil således i alle tilfælde skulle medfinansiere statens udgiftertil befordringsgodtgørelse med 50 pct. Formålet med ændringsforslaget er at forenkle kommunernesløbende beregning (og dermed styring) af driftsudgifter til aktivering af forsikrede ledige, og der-med hvor meget kommunerne kan forvente, at staten skal refundere i forhold til rådighedsbeløbet.Den i L 185 foreslåede finansieringsmodel vil medføre nogle vanskeligheder i forhold til denpraktiske administration af ordningen og særligt i forhold til kommunernes beregning af (og dermedstyring efter) rådighedsbeløbet/driftsloftet. Det skyldes, at kommunen ikke vil være ansvarlig forudgiftsafholdelsen og bevillingsteknisk vil opgørelsen af rådighedsbeløbet blive kompliceret af, atder heri vil skulle indgå ordninger med både kommunal medfinansiering og statsrefusion. Dertilkommer, at modellen vil indebære en række komplicerede dataudvekslinger og efterreguleringer.Med ændringsforslaget forsimples administration og bevillingsstyringen betydeligt, idet kommu-nen altid vil skulle medfinansiere 50 procent af udgifterne til befordringsgodtgørelse.På baggrund af de faktiske udgifter til befordringsgodtgørelse i 2008 (23,6 mio. kr.) kan ændrin-gen opgøres til ca. 300 kr. pr. person i målgruppen. Derfor foreslås det, at rådighedsbeløbet reduce-res fra de foreslåede 18.500 kr. til 18.200 kr. Ændringsforslaget vil samlet set være udgiftsneutralt.Statens refusion af kommunernes driftsudgifter, herunder befordringsgodtgørelse, var i L185 bereg-net til 47,8 procent. Den foreslåede undtagelse af befordringsgodtgørelse fra driftsloftet indebærer,at kommunernes medfinansieringsbidrag (og dermed også statens nettoudgift) låses fast på 50 pro-cent, vil ændringsforslaget føre til en forventet stigning i statens udgifter til statsrefusion på 0,8 mio.kr. årligt mod en tilsvarende reduktion i det samlede kommunale beskæftigelsestilskud. De økono-miske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.Til nr. 4-6 og 8-9Ændringsforslaget har til hensigt at forhindre, at der bruges flere offentlige midler end nødvendigttil at løse sagsbehandlingsopgaver.Beskæftigelsesministerens forslag om, at en kommune kan opnå 50 pct. statsrefusion (inden forrådighedsbeløbet), når den køber anden aktør til at løse sagsbehandlingsopgaver, vil - som påpegetaf forslagsstillerne og Kommunernes Landsforening - give kommunerne et meget uhensigtsmæssigt
5
incitament til at afskedige eget personale og overdrage opgaven til anden aktør, selv om det vil in-debæreen stigningi de samlede offentlige udgifter til arbejdet.Da forslagsstillerne ikke ønsker dette, foreslås det i stedet, at det beløb, som hidtil har været brugttil statens sagsbehandling hos anden aktør, overføres fuldt til det kommunale bloktilskud. Herefterfinansieres sagsbehandleropgaverne fuldt ud af kommunen - uanset hvordan kommunen vælger atløse opgaven. Forslaget følger en opfordring fra Kommunernes Landsforening om en sådan æn-dring.Efter de gældende regler afholder staten udgifter til anden aktør af de midler, der er afsat til at gi-ve tilbud til de forsikrede ledige. I det fremsatte lovforslag er der stillet forslag om, at kommunernepå samme måde kan få refunderet 50 pct. af udgifterne til forløb hos andre aktører til både de for-sikrede og de ikke-forsikrede ledige.I ændringsforslaget stilles der som nævnt forslag om, at bestemmelsen om, at kommunerne kan få50 pct. refusion til udgifterne til andre aktører, udgår.Ændringsforslaget betyder, at refusions-reglerne vedrørende andre aktører nu foreslås harmonise-ret efter den model, der hidtil har været gældende for de ikke-forsikrede målgrupper. Det vil sige, atkommunen endeligt afholder udgifterne til vejledning, sagsbehandling, det individuelle kontaktfor-løb og udarbejdelser af jobplaner m.v. i forbindelse med indsatsen, også selvom den helt eller del-vist er udlagt til anden aktør.Ændringsforslaget medfører, at en del af de udgifter, som staten hidtil har anvendt til andre aktø-rer i forbindelse med indsatsen over forsikrede ledige, fremadrettet vil skulle afholdes af kommu-nernes drift. Da andre aktørers indsats overfor forsikrede ledige i dag afregnes efter en sammensatbetalingsmodel, hvor ovennævnte udgifter indgår i en samlet betaling, er det ikke muligt at foretageen opgørelse heraf på baggrund af faktiske regnskabstal. På baggrund af en antagelse om, at denandel af anden aktørs udgifter, som anvendes til ovennævnte formål, er sammenlignelig med destatslige jobcentres udgifter hertil, kan det ud fra de realiserede enhedsomkostninger hos staten ijobcentrene i 2008 ifølge Beskæftigelsesministeriet skønnes, at kommunernes bloktilskud i 2010skal forøges med 50,2 mio. kr. som følge af ændringsforslaget. Midlerne skal tilføres serviceram-men.Ændringsforslaget vil samlet set være udgiftsneutralt, idet statens udgifter til refusion og detkommunale beskæftigelsestilskud reduceres tilsvarende. På baggrund af den i L185 beregnede refu-sionssats på 47,8 procent, kan reduktionen i statens refusion af kommunernes driftsudgifter, hvor-under de nævnte udgifter til andre aktører hidtil har været budgetteret, beregnes til 24,0 mio. kr. Detkommunale beskæftigelsestilskud reduceres samtidig med 26,2 mio. kr.De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Sophie Løhde (V)Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Knud Kristensen (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone Møller (S)nfmd.Leif Lahn Jensen (S) Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV)Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
6
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
7
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 185Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesmi-nisteren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Henvendelse af 24/4-09 fra AK-Samvirke4Kopi AMU L 184 - spm. 1-4, til beskæftigelsesministeren5Kopi AMU L 184 - spm. 5-8, til beskæftigelsesministeren8Pressemeddelelse: Åbent samråd om L 184 og L 18512Talepapir fra samrådet den 6. maj, fra beskæftigelsesministeren6Kopi AMU L 184 - spm. 9-28, til beskæftigelsesministeren7Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetNotat vedr. it-understøtning i det enstrengede kommunale beskæfti-13gelsessystem, til beskæftigelsesministeren9Kopi AMU L 184 - spm. 35 og 36, til beskæftigelsesministeren10Henvendelse af 4/5-09 fra Dansk Arbejdsgiverforening11Henvendelse af 4/5-09 fra Bornholms Regionskommune14Henvendelse af 11/5-09 fra KL15Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren,161. udkast til betænkning17Pressemeddelelse: Åbent samråd om L 184 og L 185 den 20. maj, jf.L 185 - samrådsspørgsmål C.18Henvendelse af 16/5-09 fra AErådetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 185Spm.nr.1TitelSpm. om en oversigt over de økonomiske konsekvenser for kommu-nerne, fordelt på kommuner og år, hvis refusions- og tilskudsreglernehavde været gældende i 2001-2008, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en oversigt over de økonomiske konsekvenser af kommuna-liseringen af beskæftigelsesindsatsen, fordelt på kommuner, og be-regnet ud fra den forventede stigning i ledigheden og stigning i ar-bejdskraftreserven i 2009, 2010 og 2011, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt over de økonomiske konsekvenser af kommuna-liseringen af beskæftigelsesindsatsen, fordelt på kommuner, beregnetud fra en forudsætning om, at kommunerne har de fulde dagpenge-omkostninger efter 4 ugers ledighed m.v., til beskæftigelsesministe-
2
3
8
4
5
67
89
10
11
12
13
14
15
ren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt over de økonomiske konsekvenser for kommu-nerne, hvis »forsikringsordningen« fordeles ud fra et kriterium og etprincip om, at det er sammenlignelige kommuner og ikke kommunerinden for de 8 geografiske områder, der danner sammenlignings-grundlaget, som kan udløse ekstraordinær refusion, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentarer til artikel i ugebrevet A4 mandag 27. april»utilfredshed med jobcentre har bidt sig fast«, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren vil gøre for at rette op på forholdene, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om muligheden for at udsætte reformens ikrafttræden over forde arbejdsløse på baggrund af de problemer, der allerede er og som erbeskrevet i artiklen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 24/4-09 fra AK-Samvirke, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvordan ministeren vil sikre, at intentionen om at staten ale-ne ved udbud kan overlade til andre aktører at gennemføre det indivi-duelle kontaktforløb, videreføres i forbindelse med, at beskæftigelses-indsatsen nu lægges i kommunerne, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hver enkelt kom-munes måltal i 2008 og 2009 for andre aktører samt udarbejde enoversigt over hver enkelt kommunes enhedsomkostninger i forbindel-se med beskæftigelsesindsatsen i 2008 og 2009, til beskæftigelsesmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren har udmøntet bestemmelserne i dennuværende lovs § 29 og 30 om at fastsætte regler for kommunensopstilling af måltal og regler for kommunens enhedsomkostninger, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan redegøre nærmere for, hvad der ligger i en»udvidet adgang« til at gennemføre statslige rammeudbud, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konkrete planer – udover for akademikere – ministe-ren har for at understøtte jobcentrenes resultater med statslige ser-viceudbud og statelige rammeudbud, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til, at flere eksperter har udtalt, atman ikke får et en-strenget beskæftigelsessystem med kommunernesovertagelse af den statslige jobformidling til dagpengemodtagere,men et 91-strenget system, svarende til antallet af jobcentre, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til, at Dansk Arbejdsgiverforening iet brev til regeringen skriver, at det er uansvarligt at gennemføre en så
9
16
17
1819
20
21
22
2324
25
26
27
stor reform som den fulde kommunalisering af jobcentrene nu, hvorder er krise og stærkt stigende arbejdsløshed, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens holdning til, at kommunerne kan tjene penge – iform af en højere refusions-procent fra staten på 75 pct. af dagpenge-ne – på billig aktivering, der ikke virker, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, at jobcentrene får branchekendskab tiljobmulighederne for dagpengemodtagere inden for en række mindrefagområder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 4/5-09 fra Dansk Arbejdsgi-verforening, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der forstås ved »resultater i jobcentre som afviger væ-sentligt fra sammenlignelige jobcentre« (jf. Styringslovforslaget § 1nr. 12), til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan det nærmere kan kvantificeres, jf. forklaringen på»betydelige udfordringer«, at et jobcenter har vanskeligt ved at levereden lovpligtige indsats over for en eller flere målgrupper i beskæfti-gelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar her-påSpm. om, hvordan det nærmere kan kvantificeres, jf. forklaringen på»betydelige udfordringer«, at et jobcenter har problemer med at løfteresultaterne af beskæftigelsesindsatsen over for en eller flere mål-grupper i beskæftigelsesindsatsen, til beskæftige, og ministerens svarherpåSpm. om, hvordan det nærmere kan kvantificeres, jf. forklaringen på»betydelige udfordringer«, at et jobcenter har en indsats, der vedrørermålgrupper, som har særlige problemer på arbejdsmarkedet, og somer spredt på tværs af jobcentre og kræver en specialiseret indsats, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der menes med »de mål som er fastsat for indsatsen« ijobcenteret, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at hvis et jobcenters beskæftigelsesplan afviger væsentligtfra de regionale mål for beskæftigelsesindsatsen, kan regionen da un-derkende planen som led i høringen, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor stort et budget beskæftigelsesregionerne har til rådig-hed for denne opgave, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om eksempler på opgaver, som arbejdsmarkedsstyrelsen, jf.lovforslagets § 1 nr. 9 kan pålægge beskæftigelsesregionerne at vare-tage, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren ikke finder, at der er behov for enhjemmel til, at ministeren kan pålægge beskæftigelsesregionen at ud-føre visse dele at jobcentrets opgaver, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpå
10
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Spm. om, forskellen på den nuværende »konsulentbistand« som regi-onerne kan finansiere for jobcentre med henblik på at forbedre indsat-sen i jobcenteret og så den kommende »rådgivningsfunktion« , tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en del af jobcentrenes drift forventer ministeren,vil blive lagt ud til private aktører som følge af L185 § 2 nr. 87, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en del af kommunernes samlede rådighedsbeløbjf. L185, § 2 nr. 87, forventes brugt til udlicitering af jobcenterdriften,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at kommunerne kan få finansieret driften af jobcentrene togange ved at udlicitere til anden aktør, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, at en kommune, der har udgifter til jobcenterets drift for ialt 50 mio. kr., og som vælger at udlicitere driften til en anden aktørfor 100 mio. kr., i alt får refunderet 100 mio. kr. fra staten (50 mio. kr.over bloktilskuddet, hvis der ses bort fra udligningsmæssige forskellemellem kommunerne, og 50 mio. kr. gennem statslig refusion), og atopgaven dermed har kostet staten det dobbelte af hvad den ellers villehave kostet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange penge Gribskov kommune vil få refunderetsom konsekvens af § 2 nr. 87, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvor stort Gribskov kommunes samlede årlige rådighedsbe-løb jf. § 2 nr. 87 er under forudsætning af de nuværende ledigheds-skøn, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om man kan forvente, at de samlede kommunale udgifter tilaktivering ville falde hvis rådighedsbeløbet blev sat ned, og stige hvisrådighedsbeløbet sættes op, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om en kommune vil få påvirket sit økonomiske incitament til atbruge penge på aktivering ved at bruge adgangen til at få refundereten del af driftsudgifterne jf. § 2 nr. 87, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan rådighedsbeløbet er fremkommet, hvilket år oghvilken gennemsnitlig varighed har beregningerne taget udgangs-punkt i, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at varigheden af ledighedsforløbene som hovedregel stigersamtidig med ledigheden, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte at aktiveringsudgifterne pr. fuld-tidsledig alt andet lige stiger med varigheden af ledighedsforløbene,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at der ved beregning af det samlede årlige rådighedsbeløbikke tages hensyn til varigheden af ledighedsforløbene, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpå
11
41
42
434445
46
47
48
49
50
5152
53
54
Spm. om at udarbejde et konkret eksempel på, hvilke udgifter ellerbesparelser en kommune får i 2010 til hhv. løn, løntilskud og kon-tanthjælp samt størrelsen af de statslige refusioner i forbindelse med,at kommunen ansætter en kontanthjælpsmodtage bosiddende i kom-munen i et job som Social- og sundhedsmedhjælper, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at udarbejde et konkret eksempel på, hvilke udgifter ellerbesparelser en kommune får i 2010 til hhv. løn, løntilskud og arbejds-løshedsdagpenge samt størrelsen af de statslige refusioner i forbindel-se med, at kommunen ansætter en dagpengemodtager bosiddende ikommunen i et job som Social- og sundhedsmedhjælper, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. er taget tilbage - stilles på L 184, og ministerens svar herpåSpm. er taget tilbage - stilles på L 184, og ministerens svar herpåSpm. om der etableres et jobcenter i hver kommune, eller kan flerekommuner indgå et tværgående samarbejde, således at de kun opretteren adresse med et jobcenter i fællesskab, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange administrative ressourcer, der forventes frigjorti hvert af årene 2010, 2011 og 2012, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, at bemærkningerne til lovforslagets § 1 nr. 42 skal forståssåledes, at det først er, når der er fundet en praktisk løsning for hånd-tering af adgang til registre, at der kan formidles arbejdskraft på tværsaf jobcentrene, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan tilsynet med, at kommunerne overholder gældendelovgivning i praksis er tilrettelagt, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om to eksempler på kritiske tilsynsrapporter fra statsforvaltnin-gernes tilsyn med kommunerne, til beskæftigelsesministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om udgifterne for personale/andre aktører hører under rådig-hedsloftet/serviceloftet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 4/5-09 fra Bornholms Regi-onskommune, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om i tilfælde af en fordobling af ledigheden, hvad er så detmaksimale beløb en kommune kan tabe på den nye model, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at en fordobling af ledigheden kan føre til at enkelte kom-muner vil opleve merudgifter som følge af den nye model på 30 mil-lioner kr., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at hvis kommunerne får ekstraudgifter som følge af det nyesystem, hvordan ministeren så vil sikre, at disse ekstraudgifter ikkefører til at indsatsen over for de ledige forringes, til beskæftigelsesmi-nisteren, og ministerens svar herpå
12
55
5657
58
59
Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at kommunerne ind-drager det regionale perspektiv i tilrettelæggelsen af beskæftigelses-indsatsen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 11/5-09 fra KL, og ministe-rens svar herpåSpm. om om teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag om refu-sionsordning for andre aktører, til beskæftigelsesministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at ministeren bedes udarbejde en oversigt over rettidighedeni førstegangstilbudet og de gentagne tilbud for hhv. forsikrede og ik-ke-forsikrede ledige, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 16/5-09 fra AErådet, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 185
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om begrundelsen for og de forventede effekter af denovergangsordning i finansieringsmodellen for de forsikrede ledige,som løber fra lovens ikrafttrædelse til 2012, til beskæftigelsesministe-renBSamrådsspm. om begrundelsen for og de forventede effekter af denforeslåede ekstra-kompensation i forbindelse med udlicitering af job-centrenes drift, til beskæftigelsesministerenCSamrådsspm. om en drøftelse af den af ministeren foreslåede finansie-ringsmodel og herunder navnlig af alternative finansieringsmodellersamt af, hvorledes det kan sikres, at lønmodtagernes retsstilling ikkeforringes, til beskæftigelsesministeren
13
Bilag 2Beskæftigelsesministeriets notat vedrørende it-understøtning i det enstrengede kommunalebeskæftigelsessystemNotat er optrykt efter ønske fra V og DF.Hovedprincippet for den fremtidige it-understøtningMed aftalen om det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem overtager kommunerne ansva-ret for den samlede beskæftigelsesindsats. Det betyder også, at kommunerne som udgangspunktovertager ansvaret for it-understøttelsen af sagsbehandlingen af de forsikrede ledige.I fremtiden bliver hovedprincippet således, at it-understøtningen af sagsbehandlingen i jobcentre-ne udvikles af de kommunale leverandører. Derved bliver det muligt at udvikle en sammenhængen-de it-understøttelse for alle målgrupper i jobcentret, hvilket har været et stort ønske hos jobcenter-medarbejderne.Uanset dette forhold lukkes Arbejdsmarkedsportalen ikke, før der er kommunale it-løsninger påplads, jf. det følgende.Noget it forbliver statslig
Af hensyn til at fastholde en national sammenhængende beskæftigelses-indsats forbliver dele af it-understøttelsen statslig. Det drejer sig først og fremmest om Jobnet og Jobindsats.dk. Her vil statenfortsat drifte og videreudvikle løsningerne.Der vil fortsat være behov for udvikling af selvbetjeningen fra Jobnet, som skal spille sammenmed de kommunale systemer. Udviklingen vil ske i samspil med de kommunale leverandører, såle-des at den statslige del af selvbetjeningen og de kommunale sagsbehandlersystemer kan integreres.Jobindsats.dk forbliver statslig, som det sted, hvor man på tværs af kommunegrænser kan følgeudviklingen i jobcentrenes beskæftigelsesindsats.Overgang til kommunal it-understøttelseDet er vigtigt at understrege, at Arbejdsmarkedsportalen kører videre, også efter 1. august, indtilder er sikkerhed for, at de kommunale leverandører kan levere alternative systemer. Dette er ogsåmeldt ud til alle jobcentre og a-kasser i en fælles KL-AMS udmelding af 28. januar 2009.KL, AMS og de kommunale it-leverandører (pt. 2 leverandører, KMD og Medialogic) har etable-ret et samarbejde om tilrettelæggelse af overgangen til kommunal it-understøttelse, og flere projek-ter er ved at blive søsat. Så snart der er udarbejdet en samlet plan for processen, vil AMS og KLudsende en orientering til jobcentrene og a-kasserne.Fremtiden for det nuværende statslige it system ArbejdsmarkedsportalenNår kommunerne gennem de kommunale it-leverandører har mulighed for at indkøbe en alterna-tiv, egen it-understøttelse, vil der kommune for kommune ske en udrulning og overtagelse af opga-verne fra Arbejdsmarkedsportalen. Denne udrulning vil ske i samarbejde med både KL og AMS forat sikre, at de udrullede løsninger er i stand til at varetage de nødvendige it-understøtninger på enforsvarlig måde før, under og efter idriftsættelsen.