Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 184
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 28. april 2009 stillet følgende spørgsmål nr.1 (L 184), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra EigilAndersen (SF).
7. Maj 2009J.nr. 2009-0005522
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes beregne de kommunaløkonomiske konsekvenser for de enkeltekommuner (i form af tal for grundtilskud, merudgiftsbehovstilskud, midtvejs- ogefterregulering, særligt tilskud til kommuner med afvigende ledighedsudviklingsamt faktiske udgifter til aktivering, dagpenge, mv.) af kommunaliseringen af job-centrene i 2010 under følgende forudsætninger:- at ledigheden stiger til 160.000 i 2010,- at ledigheden blandt kommunerne i 2010 er fordelt på samme måde, somda ledigheden toppede i slutningen af 2004,- at ledigheden i landsdelene er fordelt som i slutningen af 2004,- at ledighedsskønnet ved midtvejsreguleringen er 155.000 og at den faktiskeledighed ved efterreguleringen er 160.000,- at kommunernes udgifter til aktivering af forsikrede ledige, dagpenge, mv.er ens for samtlige kommuner pr. fuldtidsledig. ”
Endeligt svar:
Lovforslagene om det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem (L 184 og L185) indebærer, at kommunerne overtager finansieringen af udgifterne til arbejds-løshedsdagpenge og til aktivering af forsikrede ledige. Kommunerne kompenseresfor finansieringsomlægningen dels gennem statslig refusion af hovedparten af ud-gifterne og dels gennem en særlig tilskudsordning på beskæftigelsesområdet.Tilskudsordningen består af et grundtilskud og et merudgiftsbehov, som tilsammenudgør et beskæftigelsestilskud til kommunerne, som fastsættes i året før tilskuds-året og udbetales til kommunerne i tilskudsåret. Beskæftigelsestilskuddet midtvej-reguleres i tilskudsåret og efterreguleres året efter tilskudsåret.Finansieringsomlægningen har virkning fra 2010. Beskæftigelsestilskuddet for2010 består for det første af et grundtilskud, som fastsættes på grundlag de bereg-nede nettoudgifter i hver enkelt kommune i 2008, såfremt de nye finansieringsreg-ler havde været gældende i dette år. For det andet af et merudgiftsbehov, som forkommunerne under ét beregnes som forskellen mellem grundtilskuddet og deskønnede nettoudgifter for kommunerne i tilskudsåret 2010.
Konsekvenserne af finansieringsomlægningen afhænger af udviklingen i ledighe-den fra 2009 til 2010 i den enkelte kommune. Denne udvikling kendes imidlertidikke på nuværende tidspunkt.Der efterspørges beregninger af konsekvenserne baseret på en række antagelseromkring udviklingen i ledigheden, herunder vedrørende fordelingen af ledighedenmellem kommunerne.På denne baggrund vil jeg understrege, at der er tale om hypotetiske beregninger,hvor ledigheden i 2010 antages at være fordelt mellem kommunerne på sammemåde som i slutningen af 2004. Dette er naturligvis ikke realistisk, og de følgendeberegninger afspejler derfor ikke de forventede kommunaløkonomiske konsekven-ser af finansieringsomlægningen.GrundtilskudGrundtilskuddet til kommunerne er beregnet på grundlag af antallet af bruttoledigeforsikrede ledige i 2008 (53.766 på landsplan) og en beregnet gennemsnitlig netto-udgift pr. bruttoledig på 58.500 kr.1Denne nettoudgift er beregnet under forudsæt-ning af 100 pct. statslig finansiering af udgifterne til dagpenge i de første 18 uger afledighedsperioden, som efter forslaget vil være gældende i 2010.På landsplan udgør grundtilskuddet under disse forudsætninger ca. 3.145 mio. kr.,jf. tabel 1.MerudgiftsbehovMerudgiftsbehovet beregnes under forudsætning af, at bruttoledigheden ved fast-sættelsen af dette merudgiftsbehov skønnes at udgøre 150.000 i 2010 svarende tilen stigning på 96.234 i forhold til 2008. Merudgiftsbehovet kan beregnes til ca.5.630 mio. kr. Merudgiftsbehovet fordeles på kommuner i forhold til bruttoledig-heden i 2008.BeskæftigelsestilskudBeskæftigelsestilskuddet for 2010 består af summen af grundtilskuddet og merud-giftsbehovet, og udgør for kommunerne under ét ca. 8.775 mio. kr.MidtvejsreguleringI tilskudsåret 2010 foretages en midtvejsregulering af merudgiftsbehovet. På lands-plan foretages en ny beregning af merudgiftsbehovet på grundlag af den nu forven-tede udvikling i bruttoledigheden fra 2008 til 2010. Bruttoledigheden skønnes nu atudgøre 155.000 i 2010 og merudgiftsbehovet kan beregnes til ca. 5.922 mio. kr.Det er ca. 292 mio. kr. større end oprindeligt skønnet (5.922 – 5.630).Det nye merudgiftsbehov fordeles på landsdele på grundlag af udviklingen i brutto-ledigheden på landsdelsniveau. I beregningen er anvendt udviklingen fra 2008 tilde 155.000 bruttoledige, som skønnes ved midtvejsreguleringen, og som fordelespå kommuner og dermed landsdele efter fordelingen af bruttoledigheden i slutnin-gen af 2004. (nærmere bestemt 4. kvartal 2004). Det nye merudgiftsbehov fordelesherefter på kommunerne i landsdelen i forhold til bruttoledigheden i 2008.
1
Denne gennemsnitlige nettoudgift er baseret på data fra 2007 og opregnet til PL 2009.
2
EfterreguleringI året efter tilskudsåret foretages en efterregulering af merudgiftsbehovet. Der fore-tages i 2011 på landsplan en ny endelig opgørelse af merudgiftsbehovet på grund-lag af de kommunale regnskaber for 2010. Den faktiske bruttoledighed i 2010 for-udsættes at være på 160.000 og det endelige merudgiftsbehov kan beregnes til ca.6.215 mio. kr. eller 293 mio. kr. mere end skønnet ved midtvejsreguleringen. Detendelige beskæftigelsestilskud for 2010 kan herefter opgøres til 9.360 mio. kr. pålandsplan.Det endelige merudgiftsbehov fordeles på landsdele på grundlag af udviklingen ibruttoledigheden på landsdelsniveau fra 2008 til 2010, hvor de 160.000 er fordeltpå kommuner og landsdele efter fordelingen af bruttoledigheden i slutningen af2004. Det endelige merudgiftsbehov fordeles på kommunerne i landsdelen i for-hold til bruttoledigheden i 2008.Tabel 1Opgørelse af beskæftigelsestilskud og midtvejs- og efterregulering på landsplan. Mio. krPL 2009Grundtilskud Merudgifts- Beskæftigel-behovsestilskud3.1455.6308.775Midtvejsre-gulering292Efterregule- Endeligt beskæfti-ringgelsestilskud2939.360
Kilde: Jobindsats.dk, andre statistiske data, regnskabsoplysninger mv. og egne beregninger.
I tabel 2 i bilaget er grundtilskuddet, merudgiftsbehovet, beskæftigelsestilskuddet,midtvejsreguleringen, efterreguleringen og den endelige beskæftigelsestilskud for-delt på kommuner.ForsikringsordningenFor at sikre den økonomiske bæredygtighed i den enkelte kommune ved særligtstore udsving i ledigheden foreslås der indført en særlig mellemkommunal ”forsik-ringsordning”. Denne ordning indebærer, at der ydes en særlig kompensation tilkommuner, der har en ledighedsudvikling, som er 5 procentpoint dårligere end forlandsdelen som helhed.Hvis ledigheden i landsdelen stiger med 10 procent, vil kommuner med en stigningpå mere end 15 procent (10+5=15) blive omfattet af ordningen. Hvis ledigheden ilandsdelen omvendt falder med 10 procent, vil kommuner med et fald i ledighedenpå mindre end 5 procent (-10+5=-5) blive omfattet af ordningen.Tilskuddet beregnes som et fastsat beløb pr. bruttoledig ganget med det antal ledi-ge, hvormed udviklingen i ledigheden i kommunen overstiger udviklingen i lands-delen tillagt 5 procentpoint. Beløbet pr. bruttoledig forudsættes at udgøre 58.500kr. svarende til den gennemsnitlige nettoudgift på landsplan.Kommunen vil modtage et tilskud, i det omfang den beregnede kompensationoverstiger 0,01 procent af kommunens budgetterede beskatningsgrundlag (en baga-telgrænse).2
2
Der er i beregningerne anvendt beskatningsgrundlaget for 2009.
3
Udgifterne til denne særlige tilskudsordning finansieres af kommunerne i fælles-skab i forhold til den enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal.3Beregningen af tilskuddet fra forsikringsordningen er sket på grundlag af udviklin-gen i bruttoledigheden fra 2009 til 2010. Det forudsættes, at udviklingen i ledighe-den fra de faktiske 53.766 ledige i 2008 til de 160.000 i 2010 er lineær, således atder i 2009 er 106.883 ledige. (53.766 + 53.117 = 106.883 + 53.117 = 160.000).Ledigheden i 2009 er fordelt på kommuner, som ledigheden i 2008, mens ledighe-den i 2010 er fordelt på samme måde som i slutningen af 2004.4På dette grundlag er det beregnet, at 42 kommuner vil modtage et tilskud fra forsik-ringsordningen på i alt ca. 279 mio. kr. Det relativt store antal kommuner og belø-bet er udtryk for den store forskel på fordelingen af ledigheden i slutningen af 2004og i 2008, hvilket næppe er en realistisk udvikling inden for et enkelt år.Nettovirkningen af forsikringsordningen for de enkelte kommuner fremgår af tabel2 i bilaget.Samlet resultat for de enkelte kommunerDe faktiske udgifter i 2010 er beregnet som antallet af bruttoledige gange den gen-nemsnitlige nettoudgift, dvs. på landsplan 160.000 gange 58.500 kr. = 9.360 mio.kr. svarende til det samlede beskæftigelsestilskud. Udgifter er fordelt på kommunerligesom de 160.000 ledige, dvs. på samme måde som i slutningen af 2004.Herefter kan det samlede resultat for den enkelte kommune gøres op i form af engevinst eller et tab, jf. tabel 2 i bilaget. De største gevinster er i de store kommunerKøbenhavn (87 mio. kr.), Århus (69 mio. kr.) og Odense (33 mio. kr.). Men ogsåBornholm får en stor gevinst (26 mio. kr.). Randers (godt 11 mio. kr.), Frederiks-havn, Vejle og Herning (godt 9 mio. kr. i alle tre kommuner) taber mest.Overgangsordningen for 2009I ovenstående beregninger er der set bort fra den særlige overgangsordning, sombetyder, at den enkelte kommune ved midtvejsreguleringen i 2010 bliver fuldtkompenseret for de faktiske udgifter frem til og med regnskabsåret 2009.Ifølge lovforslaget (L 184 § 15) foretages der således en fornyet beregning afgrundtilskuddet svarende til de faktiske udgifter i 2009 i den enkelte kommune.Dette kan opgøres som antallet af bruttoledige i 2009 gange den gennemsnitligeudgift pr. bruttoledig. På landsplan svarer det til 6.253 mio. kr. (106.883 gange58.500 kr.), jf. tabel 3.Endvidere foretages en fornyet beregning af merudgiftsbehovet fra 2009 til 2010for hele landet. På grundlag af skønnet på 155.000 bruttoledige i 2010 kan dettemerudgiftsbehov beregnes til 2.815 mio. kr. Merudgiftsbehovet fordeles på lands-dele i forhold til den enkelte landsdels andel af udviklingen i ledigheden fra 2009til det skønnede antal bruttoledige på 155.000 ved midtvejsreguleringen. Herefter34
Der er i beregningerne anvendt indbyggertallet pr. 1. januar 2009.Ledigheden skal være fordelt på en forskellig måde i de to år ellers er der ikke forskel påudviklingen i den enkelte kommune.
4
fordeles merudgiftsbehovet på kommunerne i landsdelen i forhold til ledigheden i2009.Tabel 3Opgørelse af fornyet beskæftigelsestilskud ved midtvejsreguleringen i 2010 og efterregule-ringen i 2010 på landsplan. Mio. kr. PL 2009Grundtilskud Merudgifts- Beskæftigelses- Efterreguleringbehovtilskud6.2532.8159.068293Endeligt beskæfti-gelsestilskud9.360
Kilde: Jobindsats.dk, andre statistiske data, regnskabsoplysninger mv. og egne beregninger.
Hvis det i dette regnestykke forudsættes, at fordelingen af ledigheden mellemkommuner er den samme i 2009 som i 2008 vil denne særlige overgangsordningikke få nogen virkning for fordelingen af grundtilskuddet og merudgiftsbehovet i2009 set i forhold til ovenstående regnestykke.Hvis det alternativt forudsættes, at ledigheden i 2009 er fordelt på samme mådesom i 2010 (dvs. som i slutningen af 2004), så vil efterreguleringen fra 2009 til2010 være ens for alle kommuner, da udviklingen i ledigheden fra 2009 til 2010 vilvære den samme i alle kommuner. Efterreguleringen foretages således efter densærlige overgangsordning på grundlag af udviklingen i ledigheden fra 2009 til2010 på landsdelniveau og fordeles på kommuner efter ledigheden i 2009.Med de givne opstillede forudsætninger i spørgsmålet er det med andre ord ikkemuligt at belyse virkningen af den særlige form for midtvejsregulering og efterre-gulering af beskæftigelsestilskuddet for 2010, som vil finde sted i 2010 og 2011.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
5
Bilag
Tabel 2 Opgørelse af beskæftigelsestilskud, midtvejs- og efterregulering ognettotilskud fra forsikringsordningen samt gevinst og tab fordelt på kommu-ner. Mio. kr. i PL 2009.Endeligtbeskæfti-gelses-tilskud1.229,7169,147,449,212,376,571,024,432,752,863,080,445,150,361,655,417,653,173,082,724,523,645,322,451,781,045,523,955,237,549,342,252,842,884,250,864,646,2148,130,9Forsik-rings-ordningnetto-26,3-4,89,47,71,0-3,54,54,85,0-1,45,4-2,48,4-0,2-1,1-2,0-0,711,00,45,01,31,7-1,9-0,4-2,0-3,1-2,4-1,2-2,71,5-2,2-1,6-2,11,8-3,5-1,83,1-1,6-3,9-0,4
KommuneKøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækGreveKøgeRoskildeSolrødLejreFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundHalsnæsGribskovOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevns
Grund-tilskud466,264,118,018,74,729,026,99,212,420,023,930,517,119,123,321,06,720,127,731,49,39,014,27,016,225,414,37,517,311,815,413,216,615,630,718,523,616,854,111,3
Merud- Beskæfti- Midtvejs- Efterre-gifts-gelses-regule-gule-behov tilskudringring834,51.300,8-109,538,4114,8178,9-15,15,332,150,1-4,21,533,452,1-4,41,58,413,1-1,10,451,981,0-6,82,448,275,1-6,32,216,525,8-2,20,822,234,6-2,91,035,855,8-4,71,642,766,6-5,62,054,685,0-7,22,530,647,7-4,01,434,153,2-4,51,641,865,1-5,51,937,658,6-4,91,711,918,6-1,60,536,056,1-4,71,749,577,2-6,52,356,187,5-7,42,616,625,9-2,20,816,025,0-2,10,725,412,629,045,425,513,431,021,027,623,729,628,055,033,242,230,296,720,239,719,645,270,839,820,948,332,843,136,946,243,685,751,765,847,0150,831,54,32,14,97,64,32,25,23,54,64,05,0-2,1-4,2-2,5-3,2-2,3-7,3-1,51,40,71,62,51,40,71,71,21,51,31,71,32,61,62,01,44,61,0
Resultat:Fakti-+ = gevinstskeudgifter - = tab1.116,486,9163,70,661,8-5,061,0-4,114,8-1,478,9-5,982,4-7,031,5-2,340,8-3,052,5-1,174,0-5,780,6-2,758,9-5,454,4-4,349,810,754,2-0,817,9-1,069,4-5,379,8-6,596,3-8,728,1-2,428,0-2,742,624,450,281,046,624,756,043,048,636,753,148,384,648,273,342,8146,133,10,8-2,4-0,5-3,1-3,5-2,0-3,5-4,0-1,53,9-2,4-3,7-3,90,9-5,61,7-2,0-2,6
6
KommuneSorøLollandNæstvedGuldborgsundVordingborgBornholmMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynsLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaKoldingVejleHorsensSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusHedenstedHerningHolstebroLemvigStruerIkast-Brande
Grund-tilskud14,631,345,537,527,454,216,026,131,615,618,7149,139,721,89,13,527,46,627,421,252,81,215,712,332,223,136,839,631,425,224,520,311,354,738,43,222,3198,512,837,325,410,812,222,1
Merud- Beskæfti- Midtvejs- Efterre-gifts-gelses-regule-gule-behov tilskudringring26,240,8-2,01,356,087,3-4,22,781,5127,0-6,23,967,1104,6-5,13,249,076,4-3,72,397,0151,1-7,34,628,646,756,528,033,4266,871,039,016,36,349,111,749,038,094,42,228,122,157,741,465,970,956,145,043,936,320,297,968,85,839,9355,322,866,745,419,321,939,544,672,888,143,652,1415,9110,760,725,59,876,518,376,459,2147,23,443,734,489,964,5102,7110,587,570,268,456,631,5152,6107,29,062,2553,835,6104,070,830,034,161,5-3,2-5,2-6,3-3,1-3,7-29,7-7,9-4,3-1,8-0,721,15,021,016,340,50,912,09,524,717,728,230,413,811,110,88,95,024,116,91,49,887,35,618,812,85,46,211,11,32,22,61,31,612,53,31,80,80,33,10,83,12,46,10,11,81,43,72,74,24,53,32,62,62,11,25,74,00,32,320,71,34,02,71,11,32,3
Endeligtbeskæfti-gelses-tilskud40,185,8124,7102,875,0148,442,769,884,541,849,9398,7106,158,224,49,4100,824,1100,578,0193,84,557,645,3118,484,9135,1145,4104,583,981,767,737,6182,4128,110,774,3661,742,5126,786,336,641,675,0
Forsik-rings-Fakti-Resultat:ordning ske+ = gevinstnettoudgifter - = tab-1,537,41,29,8101,7-6,1-4,1121,3-0,71,0111,5-7,8-2,475,9-3,3-2,2120,326,012,5-2,1-2,6-1,22,9-9,50,5-1,57,62,8-2,95,2-3,9-2,0-5,81,1-2,64,6-3,1-2,5-4,52,717,6-2,1-1,9-2,3-1,10,710,30,42,0-15,415,6-0,4-2,9-1,1-1,1-1,059,269,687,240,556,8356,2114,354,933,813,0100,231,3101,776,0174,55,957,853,3110,186,0134,1157,4130,586,582,364,835,4194,5148,011,782,2577,062,3135,578,835,138,478,8-4,0-2,0-5,30,0-3,933,0-7,71,8-1,8-0,8-2,3-2,0-5,0-0,113,5-0,3-2,8-3,45,2-3,7-3,5-9,3-8,4-4,8-2,50,61,2-11,5-9,6-0,6-5,969,4-4,2-9,24,60,42,0-4,8
7
Merud- Beskæfti- Midtvejs- Efterre-Grund- gifts-gelses-regule-gule-Kommunetilskud behov tilskudringringRingkøbing-Skjern18,733,552,29,42,0Skive25,545,771,212,82,7Viborg35,463,398,717,83,8MorsøThistedBrønderslev-DronninglundFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebildMariagerfjordJammerbugtAalborgHjørringi alt11,219,029,057,822,13,515,724,632,3167,957,020,133,951,8103,539,56,228,244,057,8300,5102,031,352,980,8161,261,59,643,968,590,1468,4159,08.775,01,52,53,97,73,00,52,13,34,322,57,6292,51,11,82,75,52,10,31,52,33,015,85,4292,5
Endeligtbeskæfti-gelses-tilskud63,686,7120,333,957,287,4174,466,610,447,574,297,5506,7172,09.360,0
Forsik-rings-Fakti-Resultat:ordning ske+ = gevinstnettoudgifter - = tab4,073,4-5,7-2,575,78,5-4,7121,1-5,5-1,1-2,3-1,8-3,2-2,0-0,16,63,54,8-10,0-3,426,759,081,5180,866,98,257,582,9108,0492,2164,16,1-4,14,1-9,6-2,32,1-3,4-5,2-5,74,64,50,0
3.145,3 5.629,7
0,0 9.360,0
8