Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 184 Bilag 2
Offentligt
Hvorfor en finansieringsomlægning?• Pr. 1. august 2009 overgår ansvaret for indsatsen frastaten til kommunerne• Pr. 1. januar 2010 overgår finansieringsansvaret frastaten til kommunerne• Det er et sundt princip, at med ansvaret for indsatsenfølger også ansvaret for pengene
Finansieringsomlægning
1
Hensyn bag finansieringsmodellen• Skal give kommunerne incitamenter til at få ledige iarbejde• Må ikke skabe usikkerhed om den økonomiskebæredygtighed i kommunerne• Den valgte model ligger i starten hovedhensynet påbæredygtighed, men gradvist forøges incitamenterne
Finansieringsomlægning
2
Principperne i den foreslåede model• Kommunerne kompenseres samlet set for alle udgiftervedr. beskæftigelse med budgetgaranti• Finansieringsmodellen handler om, hvordan densamlede kompensation fordeles mellem kommunerne• 2/3-dele af udgifterne refunderes direkte via særligt højerefusionssatser• Resten fordeles gennem en særlig tilskudsmodel, dertager hensyn til at udgifterne er konjunkturfølsomme ogat ledigheden er skævt fordeltFinansieringsomlægning3
Refusionssystemet• Højere refusion end andre kommunale ordninger (50/75mod 35/65)• Karensperiode med 100 pct. refusion:– I 2010 de første 18 uger af ledigheden– Nedtrappes over 4 år til fra 2013 og frem at være 4uger– Afskærmer fra starten kommunerne mod udgifterne tilden stigende ledighed– Sikrer på sigt incitamenter til at gøre en tidlig indsatsFinansieringsomlægning4
Tilskudssystemet -overgangsordningen• Overgangsordningen sikrer, at kommunerne får fuldkompensation ved overtagelse fra staten• Kommunens beskæftigelsestilskud baseres i 2010 og2011 på de seneste kendte oplysninger om kommunensudgifter (dvs. udgifterne i 2009)• Tilskuddet reguleres op (eller ned) i forhold til detseneste ledighedsskøn på landsplan• Automatisk midtvejs- og efterregulering pba. denseneste udvikling i ledigheden på landsdelsniveau
Finansieringsomlægning
5
Tilskudssystemet –det permanente system• Fra 2012 baseres beskæftigelsestilskuddet på detefterregulerede tilskud to år tidligere• Regulering af beskæftigelsestilskuddet sker på baggrundaf den skønnede ledighedsudvikling på landsplan• Midtvejs- og efterregulering reguleres fortsat pålandsdelsniveau• I det permanente system sikres yderligere incitamenterfor den enkelte kommune
Finansieringsomlægning
6
Tilskudssystemet –”Landsdelsprincippet”• Landsdelsprincippet indebærer, at landsdelen får fuldkompensation for udgifterne• Landsdelsprincippet indebærer, at den enkelte kommunefår kompensation, der svarer til ledighedsudviklingen ilandsdelen• Hvis en kommune har en bedre ledighedsudvikling endgennemsnittet for landsdelen, så belønnes den (ogomvendt)
Finansieringsomlægning
7
Landsdelene
Finansieringsomlægning
8
Forsikringsordningen• Hvis ledigheden i en kommune stiger væsentligt mereend gennemsnittet for landsdelen, ydes der særligkompensation• Hvis fx ledigheden i en kommune stiger med 20 pct.,mens den i landsdelen kun er steget med 10 pct., fårkommunen fuld kompensation for de 15 pct. (først 10pct. fra den almindelige ordning og derefter 5 pct. fraforsikringsordningen)
Finansieringsomlægning
9
Hvilke mål opfylderfinansieringsmodellen• Kommunernes incitamenter øges i takt med, atde kan påvirke ledighedsudviklingen• Hver enkelt kommune sikres fuld kompensation,når de overtager finansieringsansvaret• Særligt hensyn til den aktuelt stigende ledighed(bl.a. lang karensperiode i 2010)• Særligt hensyn til, at de regionale skævheder ikkeforøges – både på kort og lang sigt gives der fuldkompensation til de enkelte landsdele• Hver enkelt kommune sikres, hvis de har markanthøjere ledighedsstigning end landsdelen(forsikringsordningen)Finansieringsomlægning10
Evaluering• Hvordan modellen fra 2012 helt præcist virker for denenkelte kommune afhænger af ledighedsudviklingen –og ikke mindst fordelingen af ledigheden• I 2012 påbegyndes en evaluering affinansieringsmodellen, herunder i forhold til det generelletilskuds- og udligningssystem
Finansieringsomlægning
11