Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 184 Bilag 13
Offentligt
Til lovforslag nr.L 184
Folketinget 2008 - 09
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. maj 2009
2. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov omretssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andrelove(Sammenlægning af Arbejdsmarkedets Ankenævn med Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg,finansiering af arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes vejledningspligt og tilsyn medkommunerne m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæftigelsesministerenhar stillet ændringsforslag nr. 1-5 og 7. [Socialdemokratiets], Socialistisk Folkepartis og [Enhedsli-stens] medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 6.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 31. marts 2009 og var til 1. behandling den 22. april 2009. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 6. april 2009 sendtebeskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillingsnotat til udval-get.SamrådUdvalget har stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse. Ministerenhar besvaret spørgsmålene i to samråd med udvalget den 6. maj 2009 og den 20. maj.SpørgsmålUdvalget har stillet 42 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som dennehar besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. ÆndringsforslagÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af:Til § 11)I det undernr. 13foreslåede§ 82 a, stk. 2,udgår »på udbetalingstidspunktet«.[Teknisk ændring med henblik på at sikre en smidig administrativ gennemførelse af finansierings-reglerne]2)Det undernr. 13foreslåede§ 82 a, stk. 3, 3. pkt.,affattes således:»Hvis tilbud efter reglerne i kapitel 16 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke påbegyndesrettidigt eller ikke har det foreskrevne omfang, udgør bidraget dog 100 pct. af udgifterne til dagpen-ge for de timer, som ikke er omfattet af tilbuddet.«[Præcisering af regel om kommunal finansiering af dagpengeudgifter]Til § 123)Nr. 2affattes således:»2.§ 50, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Ankestyrelsen yder sekretariatsbistand til Arbejdsmiljøklagenævnet og Ligebehandlings-nævnet.«[Konsekvensændring]4)I det inr. 6foreslåede§ 59 a, stk. 6,og§ 59 b, stk. 10,ændres »§ 50, stk. 3« til: »§ 50, stk. 4«.[Konsekvensændring]Til § 135)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01. I§ 21, stk. 3,ændres »32,0 mio. kr.« til: »39,5 mio. kr.« og »2007« til: »2010«.«[Kompensation for bortfald af den særlige bevilling til beskæftigelsesindsatsen på Bornholm]Afet mindretal[S,] SF og [EL]), tiltrådt af :6)I det undernr. 1foreslåede§ 23 a, stk. 2, nr. 1,affattes således:
3
»1) Et grundtilskud, som svarer til den enkelte kommunes nettodriftsudgifter til beskæftigelsesind-satsen for forsikrede ledige i året to år før tilskudsåret, opreguleret til tilskudsårets forventedepris- og lønniveau. Indenrigs- og socialministeren fastsætter efter forhandling med beskæftigel-sesministeren regler for opgørelse af disse udgifter.«Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af:Til § 147)Istk. 4indsættes efter »§ 2, nr. 1,«: »denne lovs § 8, nr. 1 og 2,«.[Konsekvensændring]
BemærkningerTil nr. 1Det fremgår af lovforslaget til ny § 82 a, stk. 2, at det er opholdskommunen på udbetalingstids-punktet, der skal finansiere udgifterne til dagpenge.I forbindelse med det forberedende arbejde vedrørende den administrative gennemførelse af denye kommunale finansieringsregler har det vist sig, at den foreslåede skæringsdato for finansie-ringspligtens indtræden (udbetalingstidspunktet) ikke er hensigtsmæssig. I tilfælde, hvor en personflytter midt i en udbetalingsperiode, vil forslaget betyde, at tilflytningskommunen kan komme til athæfte for dagpengeudgifter i en periode på op til 3 måneder, da den ledige har en frist på op til 3måneder til at indsende sit dagpengekort.Det foreslås derfor, at den foreslåede skæringsdato for finansieringspligtens indtræden (udbeta-lingstidspunktet) udgår, og at der i stedet med hjemmel i forslaget til § 82 a, stk. 6, fastsættes nær-mere regler om skæringsdatoen for finansieringspligtens indtræden. Det er tanken, at dette skal ske ioverensstemmelse med de generelle principper for ydelser på det kommunale område og efter nær-mere drøftelser med interessenterne på området.
Til nr. 2Med ændringsforslaget præciseres, at kommunerne skal finansiere 100 pct. af udgifterne til dag-penge, hvis et tilbud efter reglerne i kapitel 16 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om ret ogpligt til tilbud til personer, der modtager dagpenge efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring, ikkepåbegyndes rettidigt, eller det ikke opfylder kravene til varighed og mindste ugentligt timetal. Detbetyder, at kommunen altid finansierer 25 pct. af udgifterne til dagpenge for de timer, hvor med-lemmet er i tilbud. Udgifterne til dagpenge for de timer, hvor medlemmet ikke er i aktivering, fi-nansieres med 100 pct., hvis tilbudet ikke er påbegyndt rettidigt og har det foreskrevne omfang (va-righed og timetal), og med 50 pct., hvis tilbudet er påbegyndt rettidigt og har det foreskrevne om-fang.Til nr. 3-4
4
Der er alene tale om konsekvensændringer som følge af vedtagelsen af lov nr. 316 af 28. april2009, hvor der indsættes et nyt stk. 2 i § 50, hvorefter bestemmelsens hidtidige stk. 2-3 bliver stk. 3-4.Til nr. 5Ændringsforslaget indebærer en forhøjelse af tilskuddet til Bornholms Kommune på 4 mio. kr. i2009 pris- og lønniveau. Tilskuddet til Bornholms Kommune udgjorde i 2009 35,5 mio. kr. og vilmed forhøjelsen blive på 39,5 mio. kr. i 2009 pris- og lønniveau.Baggrunden for den foreslåede forhøjelse er, at der som følge af de særligt vanskelige arbejds-markedsforhold hidtil har været tildelt Bornholm en højere grundbevilling end andre kommuner tiladministrationsudgifter i forbindelse med den aktive beskæftigelsesindsats. Grundbevillingen tilJobcenter Bornholm blev således forhøjet med ca. 3,2 mio. kr. pr. 1. januar 2007. Også før kommu-nalreformen i 2007 blev der ydet et særligt tilskud til AF-Bornholm.Dette skal ses i sammenhæng med, at Bornholm befinder sig i en ganske særlig situation på grundaf den konkrete ledighedssituation og ikke mindst de helt særlige geografiske og strukturelle for-hold på øen. Det bornholmske arbejdsmarked adskiller sig fra resten af landet ved at være et lukketarbejdsmarked, hvor mulighederne for geografisk mobilitet er mindre end i resten af Danmark.Til nr. 6Forslaget har til hensigt at undgå en usikkerhedsfaktor i den enkelte kommunens økonomi sådan,som Kommunernes Landsforening har påpeget i brev af 11. maj. KL opfordrer derfor til at ændrelovforslaget.Regeringens forslag rummer en række kraftige incitamenter til at gennemføre mere og billigereaktivering uanset om det bidrager positivt, negativt eller neutralt til at bringe de ledige hurtigere iarbejde. Det vil være varierende, hvor meget de enkelte kommuner vil bruge disse incitamenter – udfra den enkelte kommunes forudsætninger. Hertil kommer, at kommunerne vil have forskellige poli-tiske prioriteringer, når det gælder om at investere ressourcer i en effektiv hjælp til de ledige til atkomme hurtigt i arbejde.Alt i alt vil der således opstå forskelle på udviklingen i udgifterne til den aktive arbejdsmarkeds-politik (målt i forhold til antal fuldtidsledige) fra kommune til kommuneHvis dette, som foreslået af beskæftigelsesministeren, kombineres med, at den enkelte kommunesgrundtilskud efter overgangsperioden skal beregnes ud fra detsamledetilskud til kommunerne ihele landet to år tidligere, vil det samtidig indebære, at den enkelte kommune vil få et grundtilskud,der kan afvige væsentligt i forhold til kommunensegetto år tidligere. Dette vil kunne volde betyde-lige problemer for den enkelte kommunes økonomi og dermed for kommunens kontinuitet og plan-lægning på beskæftigelsesområdet.Derfor foreslås det, at den enkelte kommunes grundtilskud i stedet beregnes ud frade faktiske ud-gifteri den enkelte kommune to år tidligere. Dette vil – som påpeget af KL - sikre en større præcisi-on i finansieringen på lokalt niveau og dermed mindske risikoen for, at en kommune vil blivemærkbart underfinansieret på sigt i den permanente ordningTil nr. 7Bestemmelsen omhandler bl.a. tidspunktet for ikrafttrædelsen af kommunernes deltagelse i finan-sieringen af udgifterne til dagpenge og for ophævelsen af reglerne om aktiveringsydelse i forbindel-
5
se hermed. Det foreslås, at konsekvensændringerne som følge heraf i lov om Arbejdsmarkedets Til-lægspension, jf. lovforslagets § 8, nr. 1 og 2, træder i kraft på samme tidspunkt.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Sophie Løhde (V)Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Knud Kristensen (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone Møller (S)nfmd.Leif Lahn Jensen (S) Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV)Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 184Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesmi-nisteren2Plancher om finansieringsmodellen3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Pressemeddelelse: Åbent samråd om L 174 og L 1856Talepapir fra samrådet den 6. maj, fra beskæftigelsesministeren7Notat vedr. it-understøtning i det enstrengede kommunale beskæfti-gelsessystem, til beskæftigelsesministeren8Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren91. udkast til betænkning10Pressemeddelelse: Åbent samråd om L 184 og L 85 den 20. maj, jf. L185 - samrådsspørgsmål C.11Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren12Ændringsforslag fra beskæftigelsesministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 184Spm.nr.1TitelSpm. om beregning af de kommunaløkonomiske konsekvenser for deenkelte kommuner i form af tal for grundtilskud, merudgiftsbehovstil-skud, midtvejs- og efterregulering m.m., til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om beregning af, i hvilket omfang en kommune vil få tilskud iforbindelse med afvigende ledighedsudvikling under nævnte forud-sætninger, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om beregning af, i hvilket omfang en kommune vil få tilskud iforbindelse med afvigende ledighedsudvikling under nævnte forud-sætninger, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om beregning af, i hvilket omfang en kommune vil få tilskud iforbindelse med afvigende ledighedsudvikling under nævnte forud-sætninger, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. er taget tilbageSpm. er taget tilbageSpm. er taget tilbageSpm. er taget tilbageSpm. om, hvorfor ministeren vil sammenlægge ArbejdsmarkedetsAnkenævn og Beskæftigelsesudvalget, når ministeren tidligere hartilkendegivet, at der ikke vil ske ændringer mellem forsikringsydelserog sociale ydelser ved det enstrengede område, til beskæftigelsesmi-
2
3
4
56789
7
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om hvor ministeren ser det enstrengede system, når intet ændrespå ydelsesdelen bortset fra sidste klageinstans, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren finder det retssikkerhedsmæssigt be-tryggende, at Ankestyrelsen overtager formandshvervet når styrelsenifølge årsberetningen 2007 fra Folketingets Ombudsmand fik kri-tik/henstilling i 36 pct. af indbragte sager, til beskæftigelsesministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre et enstrenget system ved koor-dination af praksis af alle de afgørelser som træffes i kommunerne ogi Arbejdsdirektoratet, som er væsentligt flere end de få, der indbringesfor den sidste klageinstans, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren ønsker at ændre ved formandens uaf-hængig i forhold til Ankestyrelsen og styrelseschefen, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at der efter ønske fra de beskikke-de medlemmer i Ankestyrelsen er oprettet en talsmandsordning, såle-des at det sikres, at de beskikkede bliver inddraget på tilfredsstillendemåde, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvor mange af møderne i Beskæftigelsesudvalget der harværet 2 ankechefer til stede, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren finder, at Beskæftigelsesudvalget er en del afAnkestyrelsen eller at Ankestyrelsen er sekretariat for Beskæftigel-sesudvalget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at det ikke har været muligt formedlemmerne af Arbejdsmarkedets Ankenævn og Arbejdsmiljøkla-genævnet at få mødematerialet elektronisk i de 5 år Ankestyrelsen harbetjent de 2 nævn modsat før Ankestyrelsens betjening, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvem der har ansvaret efter reglerne for behandlingen afsagerne på møderne, når formandshvervet f.eks. er overdraget enmedarbejder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad styrelseschefen i Ankestyrelsen efter ministerens op-fattelse har ansvaret for, hvis det faglige ansvar kan overdrages til enmedarbejder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren vil opretholde Ankestyrelsens praksis-undersøgelser og Arbejdsdirektoratets tilsynsvirksomhed i relation tilkommunerne i stedet for at tilpasse dette til et enstrenget system, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at det har taget næsten 5 år før An-kestyrelsen kunne modtage dokumenter til Arbejdsmarkedets Anke-nævn elektronisk fra Arbejdsdirektoratet, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpå
8
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Spm. om udsagnet fra CEPOS »at vi i dette land har fået skabt en po-litisk kultur, hvor retssikkerheden er et hensyn, som vi altid vil kunnetilsidesætte, såfremt politiske hensyn dikterer det. Det må regeringentage sin del af skylden for.« også har været afgørende for, at ministe-ren har fremsat lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvor mange årsværk, der siden år for år har været afsat tilbrug for behandling af de 2 nævns sager samt udviklingen i antallet afmodtagne sager, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor mange årsværk Ankestyrelsen har anvendt på tværgå-ende opgaver så som personaleadministration, økonomi, presse og ITinden for de seneste 6 år, til beskæftigelsesministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren finder det betryggende for retssikkerheden, nårdet på et møde med beskikkede medlemmer i Ankestyrelsen er nævntaf mødets formand, at indstillingen i sagen ikke kan ændres, da den erbesluttet i et formøde med styrelseschefen og vicestyrelseschefen, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om uddybning af lovbemærkningerne om, at styrelseschefenherefter (og i øvrigt) kan beslutte, at afgørelsen skal træffes i et møde,hvor styrelseschefen eller vicestyrelseschefen er formand og med 3ankechefer, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvordan ministeren mener, at Ankestyrelsen, som er enstatslig styrelse, kan være uvildig, når styrelsen ud over klagesagsbe-handling også varetager opgaver med henblik på betjening af Folke-ting og regering, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om begrundelsen for, at formandshvervet i Arbejdsmiljøklage-nævnet ønskes ændret fra en i dag særlig ansat faglig uvildig og uaf-hængig formand med stedfortræder til forskellige ansatte i Ankesty-relsen, som også varetager sekretariatsfunktionen, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at kommentere LO's beregninger om de økonomiske konse-kvenser af finanslovsaftalen om et enstrenget system, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at udarbejde en tilsvarende oversigt over konsekvenserne forde enkelte kommuner med en stigning i ledigheden til henholdsvis100.000, 120.000,140.000 og 160.000 i 2010, beskæftigelsesministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at der med lovforslaget er lagt optil en væsentlig indskrænkning af ledige medlemmers mulighed foruddannelse, når de er ledige, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at a-kasserne ikke pålægges yder-ligere krav til registrering af, hvad dagpengene er udbetalt til (ledig-hed/aktivering), som følge af, at aktiveringsydelse erstattes med dag-
9
3334
35
36
3738
39
40
41
42
penge, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. er taget tilbageSpm. om hvordan ministeren vil sikre, at jobcentrene får branche-kendskab til jobmulighederne for dagpengemodtagere inden for enrække mindre fagområder, bl.a. inden for FTF-området, når de kom-munale medarbejdere kun skal dække en enkelt kommune, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt fordelt på kommuner over omkostningerne for-bundet med etablering og drift af de it-systemer, der er nødvendigefor at kommunerne, A-kasserne og jobcentrene kan kommunikeresammen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt fordelt på kommuner og på år for, hvorledeskommunernes økonomi ville være blevet påvirket i årene 2005-09 ogforventes at blive påvirket i 2010-15, såfremt lovforslagene vedtages,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lovforslagets § 1, nr. 13 først indfases i år 2011, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor kommunerne først overtager finansieringsansvaretfor dagpengene i 2012 jf. L184 § 15, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om om teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag omkommunernes grundtilskud, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om en oversigt over, hvor meget regeringen forventer at kom-munernes udgifter til kontanthjælpsmodtagere vil stige i 2010, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren i forlængelse af sit svar på spørgsmål 30 bedesudarbejde en tilsvarende oversigt over konsekvenserne for de enkeltekommuner med en stigning i ledigheden til henholdsvis 120.000,140.000 og 160.000 i 2010, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at ministeren bedes oversende en beregning på, hvor megeten ændring til 100 pct.’s kommunal finansiering ved overskridelse afrettidigheden og øvrige krav vil koste kommunerne, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 184Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om begrundelsen for og de forventede effekter af denovergangsordning i finansieringsmodellen for de forsikrede ledige,som løber fra lovens ikrafttrædelse til 2012, til beskæftigelsesministe-renBSamrådsspm. om begrundelsen for og de forventede effekter af denforeslåede ekstra-kompensation i forbindelse med udlicitering af job-
10
C
D
centrenes drift, til beskæftigelsesministerenSamrådsspm. om en redegørelse for og en drøftelse af konsekvenser-ne af nedlæggelse af Arbejdsmarkedets Ankenævn set i forhold tilarbejdstagernes retssikkerhed, til beskæftigelsesministerenSamrådsspm. om en drøftelse af den af ministeren foreslåede finansie-ringsmodel og herunder navnlig af alternative finansieringsmodellersamt af, hvorledes det kan sikres, at lønmodtagernes retsstilling ikkeforringes, til beskæftigelsesministeren
11
Bilag 2Beskæftigelsesministeriets notat vedrørende it-understøtning i det enstrengede kommunalebeskæftigelsessystemNotatet er optrykt efter ønske fra V og DF.Hovedprincippet for den fremtidige it-understøtningMed aftalen om det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem overtager kommunerne ansva-ret for den samlede beskæftigelsesindsats. Det betyder også, at kommunerne som udgangspunktovertager ansvaret for it-understøttelsen af sagsbehandlingen af de forsikrede ledige.I fremtiden bliver hovedprincippet således, at it-understøtningen af sagsbehandlingen i jobcentre-ne udvikles af de kommunale leverandører. Derved bliver det muligt at udvikle en sammenhængen-de it-understøttelse for alle målgrupper i jobcentret, hvilket har været et stort ønske hos jobcenter-medarbejderne.Uanset dette forhold lukkes Arbejdsmarkedsportalen ikke, før der er kommunale it-løsninger påplads, jf. det følgende.Noget it forbliver statslig
Af hensyn til at fastholde en national sammenhængende beskæftigelses-indsats forbliver dele af it-understøttelsen statslig. Det drejer sig først og fremmest om Jobnet og Jobindsats.dk. Her vil statenfortsat drifte og videreudvikle løsningerne.Der vil fortsat være behov for udvikling af selvbetjeningen fra Jobnet, som skal spille sammenmed de kommunale systemer. Udviklingen vil ske i samspil med de kommunale leverandører, såle-des at den statslige del af selvbetjeningen og de kommunale sagsbehandlersystemer kan integreres.Jobindsats.dk forbliver statslig, som det sted, hvor man på tværs af kommunegrænser kan følgeudviklingen i jobcentrenes beskæftigelsesindsats.Overgang til kommunal it-understøttelseDet er vigtigt at understrege, at Arbejdsmarkedsportalen kører videre, også efter 1. august, indtilder er sikkerhed for, at de kommunale leverandører kan levere alternative systemer. Dette er ogsåmeldt ud til alle jobcentre og a-kasser i en fælles KL-AMS udmelding af 28. januar 2009.KL, AMS og de kommunale it-leverandører (pt. 2 leverandører, KMD og Medialogic) har etable-ret et samarbejde om tilrettelæggelse af overgangen til kommunal it-understøttelse, og flere projek-ter er ved at blive søsat. Så snart der er udarbejdet en samlet plan for processen, vil AMS og KLudsende en orientering til jobcentrene og a-kasserne.Fremtiden for det nuværende statslige it system ArbejdsmarkedsportalenNår kommunerne gennem de kommunale it-leverandører har mulighed for at indkøbe en alterna-tiv, egen it-understøttelse, vil der kommune for kommune ske en udrulning og overtagelse af opga-verne fra Arbejdsmarkedsportalen. Denne udrulning vil ske i samarbejde med både KL og AMS forat sikre, at de udrullede løsninger er i stand til at varetage de nødvendige it-understøtninger på enforsvarlig måde før, under og efter idriftsættelsen.