Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 183 Bilag 1
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG23. marts 2009
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæf-tigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,lov om aktiv socialpolitik og lov om integration af ud-lændinge i Danmark(Afbureaukratisering af reglerne om aktivering af unge, sanktionsreglerne forkontant- og starthjælpsmodtagere og målretning af aktiveringsindsatsen m.v.)
J.nr. 09-21-0001Y1/AIH
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Arbejdsmarkedsstyrelsen (AMS), Arbejdsdirekto-ratet (AD)og Integrationsministeriet (INM)1. august og 1. oktober 2009Pernille Riisgaard (AMS) Anne Inger Hedegaard(AD), Annette Schrum (AD,) Sofie Albér (INM)35 28 81 62(AMS) 38 14 82 94 (AD) 38 14 82 66(AD), 33 92 33 80 (INM)[email protected], [email protected], [email protected],[email protected]
Baggrund for loven
Den 24. februar 2009 blev der indgået en aftale mellem regeringen, Socialdemo-kraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale om afbureaukratisering af reglerne omaktivering af unge, sanktionsreglerne for kontant- og starthjælpsmodtagere og bor-gernes modtagelse i jobcentrene. Aftalen er nu udmøntet i ovennævnte lovforslag.Baggrunden for aftalen er, at reglerne på beskæftigelsesområdet over mange år erblevet ændret og justeret gennem politiske aftaler. Ændringerne har hver især haftet klart formål, men tilsammen har de med tiden skabt et kompliceret system, der ersvært for de ledige at forstå og svært for medarbejderne i jobcentrene at administre-re.For at skabe større sammenhæng mellem det politiske mål – at få de ledige hurtigt ijob – og dagligdagen i jobcentrene, iværksatte regeringen i begyndelsen af 2007 etprojekt med det formål at forenkle reglerne og mindske bureaukratiet på beskæfti-gelsesområdet.Afbureaukratiseringsprojektet tog udgangspunkt i forslag fra medarbejdere og lede-re i jobcentrene. Medarbejdere og ledere i alle jobcentrene fik mulighed for atkomme med forslag til forenklinger af regler og procedurer, og der blev arbejdetmed forslagene på konferencer og i workshops. Resultatet var i alt 169 forslag.Knap halvdelen af forslagene kunne gennemføres administrativt, og langt største-delen af disse forslag er gennemført. Desuden var der en lang række forslag, somjobcentrene selv kunne gennemføre, da de handler om sagsgange, der kan ændreslokalt.
Samtidig var der forslag, der krævede lovændringer, og der blev udvalgt fire områ-der, hvor der var enighed om, at der var et særligt stort forenklingspotentiale: Un-gereglerne, sanktionsområdet, sygeopfølgningsområdet og jobcentrenes modtagel-se af borgere.Forslag om afbureaukratisering på sygedagpengeområdet indgår i aftalen af 5. no-vember 2008 om nedbringelse af sygefravær mellem regeringen og partierne bagJobplanen. Aftalen udmøntes i et selvstændigt lovforslag om ændring af sygedag-pengeloven m.fl. love (L 165).I dette lovforslag indgår forslag om afbureaukratisering af reglerne for1. aktivering af unge,2. sanktioner for kontant- og starthjælpsmodtagere samt introduktionsydel-sesmodtagere, og3. borgernes modtagelse i jobcentrene.Der er endvidere 24. februar 2009 indgået aftale mellem regeringen, Socialdemo-kraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale om målretning af beskæftigelsesindsat-sen. Også denne aftale udmøntes i lovforslaget, jf. punkt 4 nedenfor.Lovforslagets formålAd 1 Aktivering af unge
Formålet er – gennem enklere regler – at sørge for, at flere unge på dagpenge, kon-tant- eller starthjælp eller introduktionsydelses kommer i varig ordinær beskæfti-gelse samtidig med, at unge uden uddannelse tilskyndes til at tage en ordinær ud-dannelse. Reglerne vil samtidig gøre det nemmere for medarbejderne i jobcentreneat arbejde individuelt med de unges beskæftigelsesmuligheder.Forslaget skal være med til at:Sikre at den unge kommer i gang med en kompetencegivende uddannelse ellerfår et job.Sikre at der sættes tidligt ind.Gøre regelsættet forståeligt for både medarbejdere i jobcentrene og de unge.Det skal overordnet sikres, at jobplanernes beskæftigelsesmål er rettet mod områ-der med gode eller meget gode beskæftigelsesmuligheder.I forlængelse af den ændrede indsats for unge dagpengemodtagere indføres dersanktioner for afslag m.v. i forbindelse med uddannelsespålæg. Unge dagpenge-modtagere vil fremover i et vist omfang kunne få forlænget referenceperioden ogfritages for betaling af medlemsbidrag til arbejdsløshedsforsikringen, mens de del-tager i en kompetencegivende uddannelse på ordinære vilkår.Ad 2 Sanktioner for kontant- og starthjælpsmodtagere samt introduktionsydelses-modtagere
Formålet med ændringen af sanktionsreglerne for kontant- og starthjælpsmodtageresamt modtagere af introduktionsydelse er at gøre reglerne mere enkle, således atborgerne forstår, hvorfor de får en sanktion. Sanktionsreglerne forventes derfor atfå en adfærdsregulerende effekt overfor modtagerne af hjælp, så de i højere grad
2
lever op til deres rådighedsforpligtigelse. Samtidigt forventes det at styrke rådig-hedsadministrationen i jobcentrene og kommunernes ydelsesforvaltning, da regler-ne bliver lettere at administrere.Ad 3 Borgernes modtagelse i jobcentrene
Formålet er at forenkle sagsbehandlingen ved jobcentrenes modtagelse af borgerne,så overflødig helhedsvurdering af kontanthjælpsmodtagere afskaffes, og cv-samtalen kan holdes tidligt.Ad 4 Målretning af beskæftigelsesindsatsen
Formålet med de nye regler om målretning af beskæftigelsesindsatsen er at sikrejobcentrenes arbejde med cv og jobplaner således, at indsatsen er rettet mod områ-der med gode eller rigtig gode beskæftigelsesområder.Endvidere fremrykkes det tidspunkt, hvor den ledige skal have godkendt et cv iJobnet, fra en måned til 3 uger. Formålet er, at der herved hurtigere vil foreligge etgodkendt cv med korrekte og fyldestgørende oplysninger på Jobnet, og det reellearbejdskraftsudbud vil blive synliggjort.Den primære målgruppe for lovforslagetAd 1 Aktivering af unge
De primære målgrupper er:1) Unge under 30 år, der modtager arbejdsløshedsdagpenge, kontant- og starthjælpeller er omfattet af integrationsloven.2) Staten og kommunen i jobcentrene (forventeligt vil det dog ved lovens ikraft-træden alene være kommunen).Uddannelsespålæg til unge under 25 år
Der kan i dag gives uddannelsespålæg til unge arbejdsmarkedsparate kontant- ogstarthjælpsmodtagere. Med lovforslaget vil uddannelsespålæg blive givet også tilikke-arbejdsmarkedsparate kontant- og starthjælpsmodtagere, til unge dagpenge-modtagere og til unge udlændinge omfattet af integrationsloven.Lovforslaget medfører således, at flere unge under 25 år vil komme i gang med enuddannelse.Den nye målgruppe forventes primært at komme til at bestå af dagpengeberettigedeunge uden uddannelse og uden forsørgerpligt for hjemmeboende børn, som kan ta-ge en uddannelse. Disse unge kan således fremover få et uddannelsespålæg og fåsanktioner ved afslag m.v. i forbindelse med uddannelsespålægget.Forslagene om uddannelsespålæg og sanktioner ved afslag m.v. herpå til unge dag-pengemodtagere m.fl. vedrører ledighedsindsatsen generelt, og er ikke kønsbe-stemt. Da 25 pct. af unge dagpengemodtagere under 25 år uden forsørgerpligt ikkehar nogen uddannelse, og da kvinderne udgør ca. 52 pct. af denne gruppe, vil for-slaget komme til at omfatte lidt flere kvinder end mænd.Forslagene vil dog medvirke til, at flere unge dagpengemodtagere vil tage en ud-dannelse, hvilket vil sikre, at forskellene mellem kønnene mindskes.
3
Alt i alt vurderes forslagene ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.Fremrykning af aktivering
Det foreslås, at ret og pligt til første tilbud for alle kontanthjælps-, starthjælps- ogdagpengemodtagere under 30 år indtræder senest, når de har modtaget ydelser i 13uger. Det betyder, at tidspunktet for første ret- og pligt til bud til unge dagpenge-modtagere fremrykkes i forhold til gældende regler.Dagpengemodtagerne udgør knap 59 pct. af de ledige unge under 30 år, heraf er 52pct. kvinder. Andelen af kvinder blandt kontanthjælpsmodtagerne er ca. 55 pct.Fremrykningen af aktiveringen vedrører beskæftigelsesindsatsen generelt, og der-med både mænd og kvinder. Da kvinderne, som nævnt, udgør 52 % af dagpenge-modtagere under 30 år, forventes forslaget at komme til at omfatte lidt flere kvin-der end mænd. Den tidlige indsats skønnes imidlertid at bidrage positivt til at redu-cere ledigheden blandt unge dagpengemodtagere generelt, og hermed mindskeeventuelle uligheder mellem ledigheden blandt mænd og kvinder.Alt i alt vurderes forslaget således ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.Ad 2 Sanktioner for kontant- og starthjælpsmodtagere
Målgruppen er alle kontant- og starthjælpsmodtagere.En opgørelse over tildelte sanktioner i 2008 fordelt på køn viser, at flere mænd endkvinder efter de gældende regler får en sanktion, også set i forhold til det samledeantal ledighedsberørte kontant- og starthjælpsmodtagere, jf. Tabel 1 og 2.Tabel 1. Sanktioner til kontanthjælpsmodtagere i år 2008 fordelt på kønKvinderForholdsmæssig nedsættelse (LAS § 39)1/3 nedsættelse i 2 uger (LAS § 38 d, stk. 2)1/3 nedsættelse i 3 uger (LAS § 38 a, stk. 1, og § 38 b, stk. 1)1/3 nedsættelse i 20 uger (LAS § 38 a, stk. 3, § 38 b, stk. 3, og §38 d, stk. 3)Ophør af ydelse (LAS § 41)Midlertidig afbrydelse (LAS § 38 d, stk. 1, og § 38 e)Tilbagebetaling (LAS § 93, stk. 1, nr. 3-5)SU-nedsættelse (LAS § 25 f, stk. 1, nr. 2)Antal sanktioner i alt413533272938303723.414Mænd596567737162706337.425I altAntalFordeling (procent)
36.0763813.4063356.03912.9771.5527360.839
4
Tabel 2. Sanktioner til introduktionsydelsesmodtagere i år 2008 fordelt på kønKvinderForholdsmæssig nedsættelseOphør af ydelseMidlertidig afbrydelseTilbagebetalingAntal sanktioner i alt386254131.605Mænd623846882.428I altAntalFordeling (procent)
3.62781309164.033
Tabel 3. Sanktioner til kontanthjælpsmodtagere i år 2008 fordelt på køn sat i for-hold til det samlede antal kontanthjælpsmodtagereAntal sanktioner i altAntal fuldtidskontanthjælpsmodtagere1)Sanktioner i forhold til antal fuldtidskontanthjælpsmodtagereAntal berørte kontanthjælpsmodtagere2)Sanktioner i forhold til antal ledighedsberørteKvinder23.41447.9090,4972.9440,32Mænd37.42540.2220,9371.3410,52I alt60.83988.1310,69144.2850,42
Kilde: KMD’s ydelsesregister og jobindsats.dkNote: 1) Antal fuldtidspersoner er antal personer omregnet til fuldtidspersoner ved hjælp af den gen-nemsnitlige varighed på den valgte ydelse inden for den viste periode.Note: 2) Antal berørte viser, hvor mange personer der har modtaget den valgte ydelse i kortere ellerlængere tid inden for den viste periode.
Én af grundene til, at mænd sanktioneres oftere end kvinder, kan være, at de rime-lige grunde til ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder/til ikke at være til rådighed,fx barsel, sygdom eller manglende pasningsmuligheder for børn, oftere er relevantei forhold til kvinder. De rimelige grunde ændres ikke med de nye sanktionsregler.Med de nye sanktionsregler vil alle grupper af kontant- og starthjælpsmodtageresamt introduktionsydelsesmodtagere (unge, voksne, forsørgere og ikke-forsørgere,personer med eller uden andre problemer end ledighed) fremover blive sanktioneretefter samme principper. Det betyder, at flere kontant- og starthjælpsmodtageresamt introduktionsydelsesmodtagere fremover kan sanktioneres for overtrædelser,som ikke tidligere medførte en sanktion for de pågældende grupper. Det vil formo-dentlig føre til, at også disse grupper får et større incitament til at overholde rådig-hedsforpligtelsen, og dermed at de kommer hurtigere i arbejde eller uddannelse.Ophævelse af ægtefælleafhængigheden for de fleste sanktioners vedkommende harden betydning, at en person ikke mister sin ydelse på grund af den anden ægtefæl-les forhold. Eneste sanktion, hvor ægtefælleafhængigheden opretholdes, gives i desituationer, hvor hjælpen helt ophører på grund af afslag på eller gentagne udebli-velser fra tilbud. Som det fremgår af tabel 1 og 2 udgør denne sanktion efter degældende regler ca. 6.000 (både ægtepar og ugifte) ud af i alt ca. 65.000 sanktioner,heraf udgør ægtefællesanktioner en forsvindende lille del, i 2007 var det under 100.
5
Samlet set forventes et uændret antal sanktioner årligt. De nye sanktionsregler vilformodentlig ikke ændre på fordelingen af sanktioner til henholdsvis mænd ogkvinder.Ad 3 Borgernes modtagelse i jobcentrene
Målgruppen er personer, der modtager kontant- eller starthjælp eller introduktions-ydelse.Afskaffelse af kravet om, at der skal foretages en helhedsvurdering af kontant-hjælpsmodtagere ved den første samtale, skal ses i relation til, at der løbende fore-tages en sådan helhedsvurdering qua det individuelle kontaktforløb. Det medførersåledes ingen reel ændring for kontanthjælpsmodtagere, idet forslaget forenklerreglerne. Forslaget gælder alle ledige kontanthjælpsmodtagere og er derfor køns-neutralt.Lovforslaget giver endvidere jobcentrene en mulighed for at stille krav til modtage-re af kontant- eller starthjælp eller introduktionsydelse om at udarbejde cv tidligereend de 3 uger, som er foreslået med lovforslaget fra tilmelding til jobcenteret. Her-ved kan jobcenteret på samme tid afholde to samtaler: en jobsamtale og en cv-samtale. Forslaget er ligeledes en forenkling, og er kønsneutralt.Ad 4 Målretning af beskæftigelsesindsatsen
Målgruppen er:a) alle personer, der skal have et cv (dagpengemodtagere og personer, der modtagerkontant- eller starthjælp eller introduktionsydelse alene på grund af ledighed) ogb) personer, der skal have udarbejdet en jobplan (dagpengemodtagere, alle kontant-og starthjælpsmodtagere og revalidender).Ad a)
Fremrykningen af dét tidspunkt, hvor cv´et senest skal være indlagt i jobnet, og déttidspunkt, hvor der senest skal afholdes en samtale, fremrykkes fra en måned til 3uger, og vedrører alle grupper, der skal indlægge et cv efter tilmeldingen som ar-bejdssøgende. Endvidere skal beskæftigelsesindsatsen så vidt muligt tage udgangs-punkt i beskæftigelsesmål i den lediges cv inden for områder, hvor der er behov forarbejdskraft.Ad b)
Målretningen af jobplanerne omfatter alle grupper, der får udarbejdet en jobplan.Jobplanenernes beskæftigelsesmål skal efter forslaget så vidt muligt være rettetmod områder med behov for arbejdskraft. Efter forslaget kræver et beskæftigel-sesmål ikke en begrundelse i jobplanen, hvis det er beskrevet i cv´et og ligger in-den for områder med behov for arbejdskraft. I dette tilfælde, kan der blot henvisestil cv´et.Ledigheden har generelt været højere blandt kvinder end blandt mænd, selvom for-skellen er blevet mindre over de seneste par år. I august 2008 var ledighedsprocen-ten blandt kvinder i arbejdsstyrken på 1,8 pct., mens 1,6 pct. af mændene var ledi-ge. Fra august til november 2008 er kvindernes ledighed steget med 2 pct., mensmændenes ledighed er steget med 2,5 pct., således at mænds ledighedsprocent ud-
6
gør 2 pct. og kvinders 1,8 pct. Det er usædvanligt, idet ledighedsprocenten forkvinder siden 2000 typisk har ligget ca. 1 procentpoint over mændenes.Forslagene om målretning af beskæftigelsesindsatsen vedrører ledighedsindsatsengenerelt, og er kønsneutral. Alt i alt vurderes forslaget således ikke at have ligestil-lingsmæssige konsekvenser.Samlet vurdering
Forslaget vurderes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.
7