Det Radikale Venstre støtter som udgangspunkt afbureaukratisering alle steder i det offentlige, hvor vi kan komme af sted med det. Det har for os længe været et ønske, at vi fik afbureaukratiseret på beskæftigelsesområdet, og den væsentligste anke, vi har mod det her lovforslag, er, at det ikke er kommet noget før, for det er jo ganske længe siden, at de her rapporter blev lavet, og forløbet blev gennemgået. Vi havde gerne set, at man langt tidligere havde draget konklusionerne i stedet for at begrave dem i alle mulige andre politiske diskussioner, fordi det sådan set i sig selv er helt oplagt, at vi imødekommer de ønsker, der er fra personalet rundtomkring, om at få bedre arbejdsvilkår gennem nogle lettere forståelige regler.
Dermed også sagt, at vi selvfølgelig støtter lovforslaget her, som vi har indgået aftale om sammen med regeringen og Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, og det gør vi bl.a. på grund af den meget væsentlige forenkling af sanktionsreglerne. Det er helt oplagt, at når man har en situation, som det er godtgjort i tilbagemeldingerne og rapporterne, hvor hverken de, der skal give sanktionerne, eller de, der skal have sanktionerne, forstår, hvorfor de får dem, eller hvorfor de skal give dem, så har de næppe nogen effekt.
Derfor er det helt fornuftigt, at der med det her lovforslag nu skabes en klarhed, sådan at det at man ifalder sanktioner i forhold til beskæftigelsesindsatsen er en langt mere naturlig konsekvens af den brøde, man måtte have begået. Det er også langt mere naturligt, hvornår disse sanktioner bortfalder igen.
Derfor er det en meget tiltrængt og forhåbentlig virkningsfuld afbureaukratisering, vi her ser. Det er jo sådan, at når man hele tiden laver nye regler, så sker der knopskydning, og når vi på Christiansborg opdager nye problemer, så ønsker vi nye regler til at løse dem, og til sidst har vi et virvar af regler, som ingen rigtig kan gennemskue.
Jeg vil egentlig ikke gennemgå hele lovforslaget, men fokusere på den del, der handler om ungeindsatsen, hvor vi altså går fra ti målgrupper til fire målgrupper, fordi jeg håber, at effekten at det bliver, at vi nu ser, at der bliver fokuseret meget mere direkte på, at unge, der ikke har en uddannelse, får en uddannelse.
Det er jo sådan med de fire målgrupper, der er, at hvis man er under 25 år og ikke har børn, og man heller ikke har en uddannelse og ikke skønnes at have forudsætningerne for det, så bliver man aktiveret i retning af, at man kan få forudsætningerne for at få en uddannelse. Og det er altså centralt for den målsætning, som vi i fællesskab bredt i Folketinget har, om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse og 50 pct. skal have en videregående uddannelse, det er altså centralt, at vi fanger de unge mennesker så tidligt som muligt.
Derfor er det også for os udmærket, at man sidestiller reglerne på dagpengeområdet, således at man, hvis man har forudsætningerne for at tage en uddannelse, så altså også bliver pålagt at gå i gang med den. Det skal selvfølgelig foregå i dialog med de pågældende unge, men det er altså helt centralt, at vi dirigerer de unge, der ikke har en uddannelse, ikke mindst dem, der har forudsætninger for at få det, i retning af at tage en uddannelse.
Så er der situationen for dem, som er over 25 eller under 25 år og har børn, og som ingen uddannelse har. Og der er det klart, at situationen lidt er en anden. Der er fokus i den målgruppe så på, at man enten arbejder sig hen i retning af at kunne komme i beskæftigelse eller at kunne tage en uddannelse på ordinære vilkår. Endelig er der så gruppen af dem på under 30 år, som har en uddannelse, og de skal selvfølgelig fortsat formidles i retning af arbejde.
Jeg synes sådan set, at opremsningen af de her fire nye målgrupper viser en klar prioritering, hvor man med alle mulige redskaber og med fuld fokus forsøger at få unge, som ikke har uddannelse, sendt i retning af uddannelsessystemet, fordi det er en kortsigtet løsning at smyge uden om og tage et arbejde, også selv om man måtte kunne få et. Det er afgørende, at alle unge i Danmark får en uddannelse, og vi håber, at den afbureaukratisering her ikke bare vil lette arbejdet for dem, der er involveret i det, men også vil føre til, at flere får en uddannelse. Det er vores milde forhåbning, og derfor støtter vi lovforslaget.