Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 182 Bilag 5
Offentligt
682026_0001.png
682026_0002.png
682026_0003.png

BESKÆFTIGELSESMINISTERIET

ARBEJDSDIREKTORATETJ. nr. 08-21-00244. maj 2009
Udkast tilÆndringsforslagtilforslag om lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omarbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love (Samling af indsatsen ogfinansieringsansvaret for forsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelse underBeskæftigelsesministeriet)Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af…
Til § 2

1)

§ 52 i, stk. 1,inr. 1,foreslås affattet således:”§

52 i.

Ved administration og udbetaling af uddannelsesydelse finder § 46, stk. 4, samt §§ 86 og87 ikke anvendelse, jf. dog stk. 2.”[Nyaffattelse af bestemmelsen, således at arbejdsløshedsforsikringslovens § 87 ikke finderanvendelse for uddannelsesydelse – uanset hvilken uddannelse, den ledige deltager i]

2)

I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 52 jindsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med undervisningsministeren fastsætteregler om uddannelsesstedernes administration af opgaver i forbindelse med ansøgning om ogmodtagelse af uddannelsesydelse. I det omfang uddannelsessteder, der ikke er en del af denoffentlige forvaltning, tillægges beføjelser til at træffe afgørelser efter denne lov, gælderforvaltningsloven og offentlighedsloven for disse uddannelsessteder.”Stk. 2 bliver herefter stk. 3.[Hjemmel til at fastsætte regler om uddannelsessteder der varetager opgaver vedrørendeuddannelsesydelse, og bestemmelse om, at private uddannelsessteder omfattes af forvaltnings- ogoffentlighedsloven, når de træffer afgørelser]

3)

Efternr. 8indsættes som nyt nummer:”01. I§ 85 c, stk. 3,ændres ”stk. 10” til: ”stk. 11”.[Konsekvensændring]
BemærkningerTil nr. 1Der foreslås en nyaffattelse af§ 52 i, stk. 1.Baggrunden for forslaget er en utilsigtetuoverensstemmelse mellem lovforslagets beskrivelse af rækkevidden afarbejdsløshedsforsikringslovens § 87 og de administrativt fastsatte regler om sanktioner iforbindelse med udbetaling af VEU-godtgørelse.Efter reglerne i bekendtgørelse nr. 470 af 4. juni 2003 om sanktioner til medlemmer af enarbejdsløshedskasse med senere ændringer, finder reglerne i bekendtgørelsen og dermed § 87 ikkeanvendelse for VEU-godtgørelse. Reglerne skal derfor heller ikke fremover finde anvendelse vedudbetaling af uddannelsesydelse, når medlemmet deltager i erhvervsrettet voksen- ogefteruddannelse til og med erhvervsuddannelsesniveau.Det foreslås derfor, at§ 52 i, stk. 1,affattes således, at det fremgår, at § 87 i sin helhed ikkefinder anvendelse ved administration og udbetaling af uddannelsesydelse – uanset hvilkenuddannelse, den ledige deltager i.
Til nr. 2Efter de gældende regler i lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- ogefteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) med tilhørende bekendtgørelserdeltager uddannelsesstederne i administrationen af sager om lediges ret til 6 ugers selvvalgtuddannelse. Uddannelsesstederne giver blandt andet oplysninger om uddannelsen i forbindelse medansøgningsproceduren, fx om uddannelsens omfang og varighed.Ved deltagelse i selvvalgt uddannelse med VEU-godtgørelse skal uddannelsesstedernedesuden opgøre og oplyse, om den ledige har deltaget i uddannelsen, jf. § 22 i bekendtgørelse nr.1362 af 5. december 2007 om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- ogefteruddannelse.Ved deltagelse i selvvalgt uddannelse med SVU-støtte træffer uddannelsesstederne endvidereafgørelser om, hvorvidt den ledige er studieaktiv, jf. § 1, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 643 af 15. juni2007 om statens voksenuddannelsesstøtte med senere ændringer.Efter § 21 i lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) omfattes uddannelsessteder, derikke er en del af den offentlige forvaltning, af forvaltningsloven og offentlighedsloven, når detræffer afgørelser.Det foreslås derfor, at det præciseres i arbejdsløshedsforsikringsloven, at der kan fastsættesregler om uddannelsesstedernes administration, når de fremover deltager i administrationen aflediges ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse med uddannelsesydelse.Det foreslås videre, at uddannelsessteder, der ikke er omfattet af den offentlige forvaltning,fortsat er omfattet af forvaltningsloven og offentlighedsloven, når de træffer afgørelser efter deadministrative regler.De administrative regler om uddannelsesstedernes administration og afgørelser vil blivefastsat i overensstemmelse med de gældende VEU- og SVU-regler.
Til nr. 3I lovforslagets § 2, nr. 9, foreslås det at indsætte et nyt stk. 5 i § 85 c i lov omarbejdsløshedsforsikring m.v. Som følge heraf bliver stk. 5-20 i § 85 c herefter til stk. 6-21.
I § 85 c, stk. 3, er der en henvisning til stk. 10, og som konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 9,er der derfor behov for at ændre denne henvisning til stk. 11.I § 1, nr. 19, i L 184 af 31. marts 2009 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love(Sammenlægning af Arbejdsmarkedets Ankenævn med Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg,finansiering af arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes vejledningspligt og tilsyn medkommunerne m.v.) er der foreslået en nyaffattelse af § 85 c, stk. 3, som træder i kraft den 1. januar2010. Der vil i det forslag blive taget højde for de ændringer, der følger af nærværende lovforslags§ 2, nr. 9.Ændringsforslaget medfører ikke ændringer i de lediges rettigheder, og pålægger ikke deledige pligter, som de ikke er pålagt efter de gældende regler.Ændringsforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning.