Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsÂløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love (Samling af indsatsen og finansieringsansvaret for forsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelse under Beskæftigelsesministeriet)
|
|
|
|
Myndighed/Afsender |
|
Lovens ikrafttrædelsesdato |
|
Kontaktperson |
|
Telefon |
|
|
[email protected] / [email protected]
|
|
|
Regeringen og forligspartierne bag aftalen om bedre uddannelser (Fase II) (Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre) har besluttet at samle indsatsen og finansieringsansvaret for forsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelse under BeskæftigelsesÂministeriet.
Det betyder, at reglerne om forsikrede lediges ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse flyttes fra Undervisningsministeriet til Beskæftigelsesministeriet.
Formålet er at flytte finansieringen og reglerne om forsikrede lediges ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse fra Undervisningsministeriet til Beskæftigelsesministeriet.
Lovforslaget sikrer, at de ledige ikke mister rettigheder eller får pålagt pligter i forhold til de gældende regler i lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).
Lovforslaget består af følgende elementer:
1. Lediges adgang til 6 ugers selvvalgt uddannelse
A. Placering af selvvalgt uddannelse i forhold til ret og pligt til aktivering
B. Ydelsen
C. RÃ¥dighed
D. Mulighed for arbejdsløshedsdagpenge samtidig med uddannelses-
     ÂÂydelse under selvvalgt uddannelse
E. Indbetaling til Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) og særlig
     pensionsopsparing (SP)
F. Tilbagebetaling, renter, sanktioner og andre forhold
2. Administration af ordningen.
For så vidt angår pkt. 1 beskriver lovforslaget bl.a., at der under selvvalgt uddannelse vil blive udbetalt en særlig uddannelsesydelse på samme betingelser og ydelsesniveau som efter de gældende regler i Undervisningsministeriets lovgivning. De lediges væsentligste rettigheder efter Undervisningsministeriets lovgivning indskrives endvidere i Beskæftigelsesministeriets lovgivning.
Pkt. 2 beskriver administrationen af ordningen.
Den primære målgruppe for lovforslaget
MÃ¥lgruppen for lovforslaget er (fuldt) ledige medlemmer af en a-kasse, der er dagpengeberettiget.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
-
Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgruppen kønsneutralt.
Lovforslaget medfører, at indsatsen og finansieringsansvaret for forsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelse samles under BeskæftigelsesÂministeriet. Reglerne om forsikrede lediges ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse flyttes sÃ¥ledes fra Undervisningsministeriet til Beskæftigelsesministeriet.  Forslaget sikrer, at de ledige ikke mister rettigheder eller fÃ¥r pÃ¥lagt pligter i forhold til de gældende regler i Undervisningsministeriets lovgivning.
Lovforslaget påvirker således ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forslaget påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.
Det skønnes, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.