Hr. Per Clausen kaldte den førstebehandling, vi lige har haft, for rolig. Man kunne også kalde den afbalanceret. Og den afspejler i virkeligheden den meget nøgterne tilgang, som vi vel mere eller mindre alle sammen har. Nu kunne jeg forstå her henimod slutningen af hr. Per Clausens indlæg, at selv hr. Per Clausen anerkender, at biobrændstoffer ikke er biobrændstoffer, man må skelne, og det er faktisk noget af det, der kan være meget fornuftigt.
Jeg skal ikke stå og trætte her en fredag eftermiddag med at opridse alle argumenterne; det har været nævnt, at verden har brug for nogle nye løsninger. Transporten er en af akilleshælene, når det kommer til CO2. Vi har brug for at blive mindre afhængige af olie. Vi ønsker os også mindre forurening fra transport osv. Og derfor er den her løsning med biobrændstoffer jo kommet på tale.
Jeg vil gerne sige, at det ikke er tilfældigt, at lovforslaget hedder lovforslag om bæredygtige biobrændstoffer, for det er jo lige præcis det, vi så går ind og lovgiver om. Det drejer sig ikke bare om biobrændstoffer i al almindelighed, det drejer sig om bæredygtige biobrændstoffer, som vi udmønter EU's målsætning om de 5,75 pct. i år 2010 med.
Vi ville fra starten netop - det er jo en af grundene til, at vi er lidt sent på den her - afvente EU's bæredygtighedskriterier. Og som det også har været nævnt her, fik vi dem forhandlet på plads, og Danmark har i et udmærket samarbejde mellem forskellige partier jo også lagt pres på det. Det har jeg som minister gjort, og det har mange danske medlemmer af Europa-Parlamentet også sørget for, nemlig at få nogle bæredygtighedskriterier.
For vi har jo alle sammen sagt, at samtidig med at vi skal finde løsninger på udfordringer CO2-mæssigt, er det altså et problem, hvis man ikke gør det her rigtigt, for så kan man forvolde endog ganske alvorlig skade. Men vi har fået nogle bæredygtighedskriterier, og foranlediget af nogle af de spørgsmål, som fru Mette Gjerskov stillede, kan jeg jo sige, at det netop er blevet dynamiske kriterier efter dansk ønske. Altså, én ting er, at vi gerne ville have haft en endnu større CO2-fortrængningsprocent til at gælde fra f.eks. nu. Vi fik så 35 procent, men det er 50 pct. fra 2017, og alle nye anlæg, der skal producere biobrændstoffer efter 2017, skal faktisk levere en fortrængning på 60 pct. Altså, det, at man ligesom skærper kravene hen ad vejen, i takt med at teknologien bliver bedre, er jo altså noget, som vi har lagt meget vægt på. Og det synes jeg er en væsentlig ting.
Når fru Mette Gjerskov konkret spørger til certificeringsordningen, vil jeg sige, at den kommer på plads inden udgangen af i år, siger EU. Og der spiller Danmark selvfølgelig også konkret med for at få en så god certificeringsordning som overhovedet muligt.
Så skal jeg bare sige en enkelt ting om det her med, hvor hurtigt vi så kan indfase det i Danmark. Det har der været en del diskussioner om, og det er jo også kommet bag på os alle sammen, kan man vel sige, hvorfor man ikke kunne indfase det så hurtigt i branchen, som vi synes den skulle. Man kan vel også, sådan sagt lidt i en parentes, undre sig over, at de i branchen ikke læste energiaftalen tilbage fra februar 2008, for der står jo klart, at Danmark skulle leve op til 5,75 pct., så man kunne sådan set roligt have været gået i gang med det tidligere.
Det har man ikke gjort, men nu indfaser vi det så på en fornuftig, stille og rolig måde, sådan at alle anlæg - og det var der også en, der spurgte til - kan nå at komme op at køre. Der kommer bioetanol, biobrændstof i al benzin fra midten af næste år, i al diesel fra miden af 2011, og så har vi det altså med fuld effekt fra hele året 2012.
I tråd med EU’s direktiv om vedvarende energi har vi jo valgt at lade andengenerationsbiobrændstoffer, altså ting, der fremstilles på basis af affald og restprodukter, tælle dobbelt. Det er der meget miljømæssig fornuft i. Man kan sige, at det er der også noget industrimæssig fornuft i set fra dansk side, for det er jo helt i tråd med, at vi har satset 200 mio. kr. på forskning og udvikling af andengenerationsbiobrændstoffer i Danmark. Nu er det altså også det signal, vi sender, nemlig at det er en fordel for oliebranchen, hvis de iblander med nogle af de her ting, der tæller dobbelt. Alt andet lige vil det være en fordel for mange af de danske producenter.
Jeg vil ikke sige så meget mere om forslaget. Mange har været inde på det. Jeg vil bare sige, at det jo så kun er første fase. Vi skal nå 10 pct. vedvarende energi i transport fra 2020 ifølge EU. Og vi vil så vende tilbage med, hvordan man udmønter det. Det vil bl.a. være via elbiler, det vil bl.a. være via hybridbiler, og der vil være et element af biobrændstoffer, men der skal man jo også hele tiden tage bestik af den teknologiske udvikling. Det, der er det væsentlige at sige, er, at med det her lovforslag får vi altså taget det første væsentlige skridt.
Til allersidst skylder jeg fru Mette Gjerskov et svar på, om vi så kan nå det, der ligger her. Og det kan vi, vi har jo fået det dobbelttjekket, så at sige, ved Teknologisk Institut og andre. Den plan, der ligger her, er en realistisk plan, og dermed har vi altså 5,75 pct. biobrændstoffer med fuld virkning fra hele året 2012.