Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om en ga-
rantifond for indskydere og investorer, lov om finansiel stabilitet og
lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter
1. Indledning
Forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for indskydere og in-vestorer, lov om finansiel stabilitet og lov om statsligt kapitalindskud ikreditinstitutter har for så vidt angår ændringen af lov om en garantifondfor indskydere og investorer været i høring fra 26. februar 2009 til 4.marts 2009. Høringsnotatet vedrører alene ændringen af lov om en garan-tifond for indskydere og investorer. Ændringerne af lov om finansiel sta-bilitet og lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter bliver førstsendt i høring i forbindelse med lovforslagets fremsættelse den 26. marts2009. Der vil derfor blive udarbejdet et supplerende høringsnotat for såvidt angår ændringerne i sidstnævnte love.Finanstilsynet har for så vidt angår ændringerne af lov om en garantifondfor indskydere og investorer modtaget 28 høringssvar, hvoraf 5 har haftbemærkninger.Der er afgivet substantielle bemærkninger til lovforslagets elementer ved-rørende:Lovforslagets regel om at lån optaget på baggrund af særligt dæk-kede obligationer ikke kan fradrages ved opgørelse af det dæk-ningsberettigede tilgodehavende (pkt. 2)Lovforslagets frister for udbetalinger fra Garantifonden for Ind-skydere og Investorer (pkt. 3)Lovforslagets øvrige krav til udbetalinger fra Garantifonden forIndskydere og Investorer (pkt. 4)Lovforslagets overgangsbestemmelser (pkt. 5)Øvrige bemærkninger (pkt. 6)Udover de ovenfor anførte emner, har der overordnet set været tilslutningtil lovforslaget. Høringen har endvidere givet anledning til enkelte be-mærkninger af korrekturmæssig og lovteknisk karakter. Disse bemærk-ninger vil blive indarbejdet i lovforslaget.
2. Lovforslagets regel om at lån optaget på baggrund af særligt dæk-
kede obligationer ikke kan fradrages ved opgørelse af det dæknings-
berettigede tilgodehavende
Det foreslås i § 1, nr. 6, at lån optaget på baggrund af særligt dækkedeobligationer ikke skal fradrages i et eventuelt indskud inden Garantifon-den for Indskydere og Investorer (Fonden) yder dækning til indskydereeller investorer.Dansk Aktionærforening finder, at den foreslåede ændring viser, hvoruhensigtsmæssig Fondens modregning af gæld i indskud kan være. DanskAktionærforening foreslår derfor, at Fondens dækning ydes uden fradragaf gæld i indskud. Hvis modregningsadgangen omvendt opretholdes, an-fører Dansk Aktionærforening, at det bør være en del af god skik, at pen-geinstituttet yder forbrugeren rådgivning om, at Fonden foretager mod-regning, som medfører en særlig risiko ved at have indskud i samme in-stitut, hvor forbrugeren har lån eller kreditter.Kommentar:De gældende regler, hvor Fonden yder dækning efter en nettobetragt-ning, er begrundet i, at indskyderen har en udvidet adgang til modreg-ning efter konkursloven. Indskyderen har således mulighed for at få ettilgodehavende dækket ved at modregne overfor et pengeinstituts kon-kursbo, hvorfor der som udgangspunkt ikke er en særlig risiko forbundetmed at have indskud i samme institut, hvor vedkommende har lån ellerkreditter. Efter de gældende regler har en indskyder imidlertid ikke mu-lighed for at modregne et indestående i et lån optaget på baggrund afsærligt dækkede obligationer. Lovforslaget forbedrer derfor den økono-miske stilling for de indskydere, som har et indlån og et lån optaget påbaggrund af særligt dækkede obligationer i samme institut. Bemærknin-gerne har således ikke givet anledning til at tilrette lovforslaget.3. Lovforslagets frister for udbetalinger fra Garantifonden for Ind-
skydere og Investorer
Den gældende udbetalingsfrist for Fonden på tre måneder efter betalings-standsningen eller konkursens indtræden foreslås i § 1, nr. 8, ændret til 20hverdage.Garantifonden for Indskydere og Investorer anfører, at den i lovforslagets§ 1, nr. 8, fastsatte udbetalingsfrist afviger fra direktivudkastets udbeta-lingsfrist, idet lovforslaget fastsætter en pligt for Fonden til ikke blot atvære i stand til at betale, men også faktisk at foretage udbetalinger inden20 hverdage. Fonden anfører, at en sådan skærpelse er unødvendig, og atskærpelsen ikke i tilstrækkelig grad tager højde for Fondens procedurefor opgørelse af indskydernes og investorernes krav. Fonden kan ikke fo-retage udbetaling, før kunden har godkendt og tilbagesendt en engage-mentsoversigt, hvoraf den enkelte kundes dækkede nettoindlån fremgår.Tidspunktet for hvornår der foretages udbetaling afhænger således afkundens forhold.