Erhvervsudvalget 2008-09
L 175
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
19. maj 2009
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 175 stillet af Erhvervsudvalget den
15. maj 2009 efter ønske fra Frank Aaen (EL).
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Spørgsmål 4:
Hvilke produkter, der købes af en erhvervsdrivende, er ikke omfattet af etklagenævn, hvor forbrugerne kan henvende sig, og med hvilken begrun-delse er disse produkter ikke omfattet?Svar:
Økonomi- og Erhvervsministeriet forstår spørgsmålet således, at spørgs-målet omhandler de produkter, der købes af enforbruger,og som ikke eromfattet af et klagenævn, hvor forbrugere kan henvende sig.Der findes i dag en klageadgang på en lang række forbrugerområder. Ud-over Forbrugerklagenævnet findes følgende 18 godkendte, private klage-eller ankenævn, som er godkendt af økonomi- og erhvervsministeren ef-ter forbrugerklageloven:Ankenævnet for BedemandsbranchenAnkenævnet for Bus, Tog og MetroAnkenævnet for DyrlægerAnkenævnet for FondsmæglerselskaberAnkenævnet for ForsikringAnkenævnet for Hotel, Restaurant og TurismeAnkenævnet for HuseftersynAnkenævnet for InvesteringsforeningerAnkenævnet for KøreundervisningAnkenævnet for Tekniske InstallationerAnkenævnet på EnergiområdetByggeriets AnkenævnHåndværkets AnkenævnKlagenævnet for Ejendomsformidling
2/3
Pakkerejse-AnkenævnetPengeinstitutankenævnetRealkreditankenævnetTeleankenævnet.
Nævnenes kompetenceområder fremgår af nævnenes vedtægter, der kanfindes på forbrug.dk, hvortil jeg henviser for nærmere uddybning.Forbrugerklagenævnet behandler klager fra forbrugere over erhvervsdri-vende vedrørende varer, arbejds- og tjenesteydelser, som ikke hører underet godkendt, privat klage- eller ankenævn, jf. forbrugerklagelovens § 7.Klager, for hvilke der i lovgivningen er foreskrevet en særlig klagead-gang, falder uden for Forbrugerklagenævnets område, jf. lovens § 8.Efter lovens § 10, stk. 3, kan økonomi- og erhvervsministeren bestemme,at visse varer, arbejds- og tjenesteydelser eller erhvervsområder undtagesfra nævnets virksomhed. Ministeren kan desuden bestemme, at klage ikkekan indbringes, når prisen for varer eller ydelser ligger under eller over-stiger en bestemt grænse, jf. lovens § 10, stk. 4.Blandt andet med hjemmel i disse bestemmelser er udstedt bekendtgørel-se nr. 598 af 14. juni 2006 om forbrugerklager, som vedlægges i kopi tilorientering.Efter bekendtgørelsen er forskellige områder udtrykkeligt undtaget For-brugernævnets kompetenceområde. Det gælder fx klager over lægemid-ler, leje af fast ejendom, tilbehør til motorkøretøjer, både, antikviteter ogkunstgenstande, jf. § 3 i bekendtgørelsen.Det bemærkes, at en del af de områder, der efter bekendtgørelsen er und-taget Forbrugerklagenævnets kompetence, i et vist omfang kan behandlesved et af de godkendte, private klage- eller ankenævn. Dette gælder fxklager over nybygnings-, ombygnings- eller reparationsarbejder vedrø-rende fast ejendom.Begrænsningerne i forbrugerklagenævnets kompetenceområde er i et vistomfang historisk begrundet. Ved oprettelsen af Forbrugerklagenævnet i1975 undtog man de varer eller arbejds- og tjenesteydelser, hvor manvurderede, at der var det mindste behov for at beskytte forbrugerne. For-brugerklagenævnets kompetenceområde er efterfølgende justeret, og bl.a.blev der i 1982 givet mulighed for at klage over køb af motorkøretøjer,idet det blev vurderet, at der var et stort behov for en klageadgang.Hver tid har sine produkter, som har betydning for et flertal af forbrugere.Lige som tiden løber fra nogle produkter, som måske ikke længere er re-levante for forbrugerne, så kommer der nye til, som bliver en vigtig del af
3/3
mange forbrugeres hverdag. Økonomi- og Erhvervsministeriet er i øje-blikket i gang med at undersøge, om Forbrugerklagenævnets kompeten-ceområde bør udvides.Forbrugerklagenævnet behandler hvert år omkring 3000 sager. Hvis viskal have et effektivt klagenævn, så må vi fokusere på de områder, somhar størst betydning for flertallet af forbrugere.Det har ikke inden for den tid, der har været afsat til besvarelsen afspørgsmålet, været muligt for Økonomi- og Erhvervsministeriet at udar-bejde enudtømmendeliste over de produkter, der købes af en forbruger,og som i dag ikke er omfattet af et klagenævn mv., hvor en forbruger kanhenvende sig.