Udvalget vedrørende Færøske Forhold 2008-09
L 173 Bilag 1
Offentligt
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. marts 2009Lovteknikkontoret2007-7701-0004SBE40593
over
Høringssvar vedrørende lov om ændring af lov for Færøerne om
rettens pleje og forskellige andre love
(Behandling af værgemålssager, ajourføring af regler om advokatersvirksomhed, digital-, tele- og videokommunikation, afskaffelse af hæfte·straffen m.v.) (lovforslag nr. L 173)I. Høringen
Et lovudkast har været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga·nisationer:Landsstyret på Færøerne, Retten på Færøerne, Politimesteren på Færøer·ne, Domstolsstyrelsen, Østre Landsret, Den Danske Dommerforening,Dommerfuldmægtigforeningen, Advokatrådet, Danske Advokater ogRigsadvokaten.Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.II. Høringssvarene
1. Generelle bemærkninger
Retten på Færøerne, Domstolsstyrelsen
ogRigsadvokaten
har ingenbemærkninger til lovudkastet.Landsstyret på Færøerne
har bemærket, at forslaget er godt gennemar·bejdet, men har samtidig fremsat ønske om, at der indføres de regler i
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
retsplejeloven, som regulerer SSP-samarbejdet (samarbejdet mellem sko·le, socialvæsen og politi).
På baggrund af anmodningen fra landsstyret foreslås det at indsætte §115 b i lov for Færøerne om rettens pleje om videregivelse af oplysningeri forbindelse med det kriminalitetsforebyggende samarbejde (det såkaldteSSP-samarbejde) og tillige om samarbejdet mellem politiet, de socialemyndigheder og social- og behandlingspsykiatrien (det såkaldte PSP-samarbejde, der er indsat i den danske retsplejelov og som træder i kraftden 1. april 2009), jf. herved lovforslagets § 1, nr. 7. Den foreslåede §115 b svarer herefter fuldt ud til § 115 i den danske retsplejelov.Politimesteren på Færøerne
har med hensyn til lovudkastets § 7, stk. 3,2. pkt., om domsmænd bemærket, at der ikke medvirker domsmænd istraffesager på Færøerne.Herudover har politimesteren tilsluttet sig landsstyrets ønske om at derindsættes en bestemmelse om SSP-samarbejdet i lov for Færøerne omrettens pleje.Endelig har politimesteren udtrykt ønske om, at der på en række andrepunkter sker en ajourføring af lov for Færøerne om rettens pleje, herun·der om advokatbeskikkelse til forurettede, om tiltaltes udeblivelse fraretsmøder og om straffeprocessuelle tvangsindgreb.Forslaget til § 7, stk. 3, 2. pkt., i lov for Færøerne om rettens pleje, jf.lovforslagets § 1, nr. 1, der nyaffatter lovens kapitel 1, svarer til dengældende § 6, stk. 2, 2. pkt., i lov for Færøerne om rettens pleje. Kapitel1 beskriver domstolenes ordning i hele riget. Indholdet af § 6, stk. 2, 2.pkt., i lov for Færøerne om rettens pleje foreslås således videreført i § 7,stk. 3, 2. pkt., og der er således ikke tale om en ændring af retstilstan·den.Med hensyn til ønsket om at gennemføre en generel ajourføring af lov forFærøerne om rettens pleje bemærker Justitsministeriet, at der ved udar·bejdelsen af lovforslaget især har været lagt vægt på at få gennemført deændringer i loven, som er nødvendige for at kunne sætte værgemålslo·ven, psykiatriloven samt en række straffelovsændringer i kraft for Færø·erne, jf. herved pkt. 1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.Der har fra hjemmestyrets side været et ønske om, at ændringerne af lov2
for Færøerne om rettens pleje skulle gennemføres, så ændringerne i vidtomfang kunne træde i kraft samtidig med ikraftsættelsen af værgemålslo·ven, psykiatriloven og straffelovsændringerne, dvs. 1. januar 2010. Ju·stitsministeriet har ikke fundet det muligt inden for disse tidsmæssigerammer at udarbejde forslag om mere omfattende ændringer - herundereventuelt en fuldstændig revision - af lov for Færøerne af rettens pleje.Præsidenten for Østre Landsret
har bl.a. anført, at lovforslaget ikkeomtaler landsrettens praksis i henhold til § 131, stk. 2, i den færøske rets·plejelov, hvorefter landsretten har accepteret, at advokater uden møderetog advokatfuldmægtige uden proceduretilladelse har givet møde forlandsretten.Lovforslaget indebærer ikke nogen ændring af § 131, stk. 2, i lov forFærøerne om rettens pleje om møderet for personer, der ikke har mod·taget beskikkelse som advokat eller autorisation som advokatfuldmægtig,og har således heller ikke betydning for den praksis, der omtales i hø·ringssvaret.Advokatrådet
har indledningsvis anført, at Advokatrådet støtter gen·nemførelsen af lovudkastet.For så vidt angår den del af lovudkastet, der skal skabe mulighed for, atFærøerne kan overtage sagsområdet ”advokatvirksomhed”, finder Advo·katrådet det afgørende, at overdragelsen sker på en måde, der sikrer defærøske advokater samme uafhængige stilling, som den, der er gennem·ført i Danmark, både for den enkelte advokat og for tilsynet med advoka·ters virke. Advokatrådet finder, at lovudkastet sikrer dette, men at detherudover er nødvendigt, at der udstedes den nødvendige følgelovgiv·ning.Advokatrådet har endvidere anført, at såfremt de færøske myndigheder iforbindelse med en overtagelse af området ønsker, at Det Danske Advo·katsamfund fortsat skal varetage de opgaver, som er henlagt til Advokat·samfundet efter den danske retsplejelov, er Advokatrådet naturligvisindstillet herpå, såfremt de færøske advokater omfattes af Advokatsam·fundet på helt samme vilkår som de danske advokater.Lovforslaget indebærer en ajourføring af reglerne om advokater i lov forFærøerne om rettens pleje. Det vil efter lovforslagets gennemførelsef.eks. være en betingelse for at opnå beskikkelse som advokat, at ansøge·3
ren har gennemført en teoretisk grunduddannelse og bestået en eksameni forhold af særlig betydning for advokathvervet samt bestået en praktiskprøve i retssagsbehandling. Bl.a. som følge heraf medfører bestemmel·serne i lovforslaget, at det – ligesom efter de danske regler – er nødven·digt at fastsætte en række nærmere bestemmelser i administrative for·skrifter.For så vidt angår Advokatsamfundets varetagelse af opgaver på Færøer·ne, fremgår det af den foreslåede bestemmelse i § 143, stk. 6, jf. hervedlovforslagets § 2, nr. 2, at justitsministeren efter anmodning fra de færø·ske myndigheder og efter forhandling med Advokatrådet kan tillade, atAdvokatsamfundet varetager de opgaver på Færøerne, som i medfør afden danske retsplejelovs bestemmelser er pålagt Advokatsamfundet atvaretage i Danmark.Advokatrådet vil blive inddraget i de nærmere drøftelser, hvis Færøerneefter en overtagelse ønsker at gøre brug af denne mulighed for at lade defærøske advokater være omfattet af Advokatsamfundet.2. Betingelserne for advokatbeskikkelse
Advokatrådet
har endvidere anført, at der så vidt ses ikke er taget stil·ling til, hvorvidt der er fuld identitet imellem en advokatbeskikkelse efterden danske og den færøske retsplejelov. Det fremgår således ikke af lov·forslaget, om en advokat, der er beskikket efter den færøske retsplejelov,har et retskrav på umiddelbart at opnå advokatbeskikkelse efter den dan·ske retsplejelov.Betingelserne for at opnå dansk advokatbeskikkelse fremgår af den dan·ske retsplejelovs § 119. Det fremgår bl.a. af denne bestemmelse, at enansøger for at opnå beskikkelse som advokat skal have bestået danskjuridisk bachelor- og kandidateksamen, have været i praktisk juridiskvirksomhed i 3 år, have gennemført en teoretisk grunduddannelse og be·stået en eksamen i forhold af særlig betydning for advokathvervet samthave bestået en praktisk prøve i retssagsbehandling.Ved lovforslagets ikrafttræden vil § 119 i lov for Færøerne om rettenspleje stille samme betingelser som den danske retsplejelov for at opnåbeskikkelse som advokat, hvorfor en ansøger, der kan opnå færøsk advo·katbeskikkelse, også kan opnå dansk advokatbeskikkelse.4
Efter de færøske myndigheders overtagelse af sagsområdet ”advo·katvirksomhed”, vil det afhænge af, hvilke betingelser de færøske myn·digheder stiller for at opnå beskikkelse som færøsk advokat, om enfærøsk advokat tillige kan opnå beskikkelse som dansk advokat.Det bemærkes, at det fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 130 a,jf. lovforslagets § 2, nr. 1, at justitsministeren efter forhandling med defærøske myndigheder kan fastsætte regler om, at bestemmelser om advo·kater i den danske retsplejelov kan finde anvendelse på advokater be·skikket af de færøske myndigheder. Det fremgår af bemærkningerne tildenne bestemmelse, at dens anvendelse forudsætter, at de færøske myn·digheder stiller samme – eller fuldt ud sammenlignelige – krav, som dendanske retsplejelov opstiller for at meddele advokatbeskikkelse.3. Overgangsbestemmelserne
Landsstyret på Færøerne
har anført, at det i overgangsbestemmelsen i§ 9, stk. 1, bør præciseres, at de hidtil gældende regler er gældende fordem, som før lovens ikrafttræden har påbegyndt en fuldmægtiguddan·nelse på Færøerne.Advokatrådet
har endvidere anført, at som overgangsbestemmelsen i lo·vudkastets § 9, stk. 1, er formuleret, synes der med lovændringen at skedet, at fuldmægtige, der er kandidater efter 1997, gribes af de udfasededanske regler om advokateksamen. Advokatrådet bemærker i den forbin·delse, at en fuldmægtig, der er autoriseret under en advokat på Færøerne i2008, må have en berettiget forventning om ikke at have pligt til at del·tage i advokatuddannelsen og advokateksamen. Advokatrådet foreslår istedet, at overgangsreglen udformes således, at der i stedet lægges vægtpå kandidattidspunkt, f.eks. således, at kandidater efter 2010 omfattes afuddannelses- og eksamenskravet.Advokatrådet har endvidere peget på, at overgangsbestemmelsen i § 9,stk. 4, er overflødig, idet den nu udfasede uddannelse udbydes sidstegang i 2009, hvilket er før lovens ikrafttræden.Justitsministeriet er enig med landsstyret og Advokatrådet i, at nuværen·de autoriserede advokatfuldmægtige på Færøerne har en berettiget for·ventning om at blive beskikket uden at skulle opfylde uddannelses- og ek·samenskravet. Bestemmelsen i lovforslagets § 9, stk. 1, er derfor ændretsåledes, at kravet om advokateksamen ikke finder anvendelse for perso·5
ner, som inden lovens ikrafttræden er blevet autoriserede som advokat·fuldmægtige på Færøerne.
6