Trafikudvalget 2008-09
L 172
Offentligt
677287_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. maj 2009441-35
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 2 ved-rørende L 172 – Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v., som jeghermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 2:

"Ministeren bedes oplyse, om ministeren er indstillet på med passende mel-lemrum at vurdere, om den energiteknologisk udvikling gør, at de krav mini-steren stiller til taxaers energieffektivitet kan justeres, således der senere henf.eks. kan stilles krav om, at taxaer skal tilhøre energiklase B eller energiklasseA. I bekræftende fald bedes det oplyst, hvor ofte ministeren vil foretage sådan-ne vurderinger."

Svar:

Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, skal der gives mulighedfor, at der løbende kan ske en tilpasning til den teknologiske udvikling, såledesat kravene til miljøegenskaber og energieffektivitet i taxier er i takt med udvik-lingen.Jeg skal for god ordens skyld oplyse, at mine beføjelser i taxiloven er delegerettil Færdselsstyrelsen.Færdselsstyrelsens Center for Grøn Transport overvåger de nye bilers CO2-udslip og indberetter disse oplysninger til Kommissionen årligt. Desuden udar-bejdes der årligt en folder med nye bilers brændstofforbrug. FærdselsstyrelsensCenter for Grøn Transport har derfor foreslået mig, at centeret hvert år udar-bejder en vurdering af, om der er behov for en justering af kravet, og der påbaggrund af denne vurdering offentliggøres eventuelle stramninger i kravene tilindkøb af nye taxier.Jeg kan helt tilslutte mig denne fremgangsmåde.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed