Trafikudvalget 2008-09
L 172 Bilag 6
Offentligt
København d. 16. maj 2009Til Folketingets trafikudvalg.Vedr. L 172 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov mtaxikørsel m.v. (Krav til miljøegenskaber og energieffektivitetfor køretøjer omfattet af taxilovgivningen).SomansatTaxichaufførharjeggennemlæstovenståendeforslagoggennemgåetbehandlingenafforslaget.Ladmigførstudtaleminstøttetilforandringeriminbranche,ogogsåminstøttetilatviitaxibranchenskalløftevoresdelafdettungeågdeteratretteoppådetskrantendeklimaviharskabtpåvoresplanet.Tankenmedforslagetergodt,detvirkerbareikkegennemarbejdetnok,ogfordelenmedregistreringsafgiften,vileffektenværestikmodsataf,hvadintensionenmedforslageter.Nårenbilbrugessomtaxi,børdettagesibetragtningatifølgelovgivningenertaxiertilforatservicerealle,herunderogsåkunderderskalpåskiferie–medski,Ferierejsendefamiliemedbagageogbarnevogn,denhandicappedemedensammenklappeligkørestol,Kunstmalerenderskaltilgallerietmedsinemalerier.Medandreordvilbilenenstordelaftidenkøremedekstravægt,hvilketvilbetydeetproportioneltstigendeudslip,jomindrebilensmotorbliver.EteksempelpådetteerensammenligningderblevlavetpåentenDR1ellerTV2foretparårsiden,mellem2SUVbiler,enSuzukiGrandVitaraogenMercedesML.Vitaraenstodopførttil12Km/logML’entil9Km/l.Manudførteenfysisktestmedenhestetrailermedhesthægtetefterbilen.ResultatvaratVitaraenkørteca2,4km/lmedensML’enkørteca.8Km/l.Eksempleterikkeheltiskoven,dadeopgivnetalforenbilfremstillesmedbilmedfører,udendenbelastningdenvilfåsomtaxi.BemærkatjegabsolutikkemeneratenSUVoverhovedetharnogenberettigelsesomtaxi,deterprincippetmedkraftoverskudderbelyses,ogsomharenstorbetydningforentaxisCO2udslip,uansetbiltype,modelellerrelativstørrelse.Somdetsesieksemplet,viltankenmedatgøretaxiernemindre,måskenokpåpapiretgiveenCO2besparelse,menivirkelighedensverdenvildetibedstefaldgiveennulløsning,iværstefaldvilforslagetmedføreenøgetforureningfrataxierne.DenandendelafforslagetsomerbaseretiRegeringensogDF’sskatteaftale,nemligændringenafregistreringsafgiftfortaxier,harjegderimodmegetsværtvedatsenogetfornuftioverhovedet.Jegkansagtenssedetfornuftigei,atmanvilbegrænseantalletaf”storeluksusbiler”ibranchen.DenændringafregistreringsafgiftenmanforeslåriL172vilsikkertogsåbetydeatenstordelafdisseflyderevilforsvindefragadebilledet.
Desværrevilforslagetvedsinvedtagelseogsåbetydeatendelmiljørigtigebilervilbliveerstattetmedmindremiljøvenligealternativer.Jegharlavetensammenligningmed7afdebilerdermåventesatværeinteressantesomtaxi.CO2NewtonmeterReservedelsover 70%bilKm/ludledningKraftoverskudindexafgiftsgrænsen18,516530076JA120,4159250132JA217,5163320132NEJ314,3191305140NEJ416,9165320121NEJ514,3165196105NEJ618,9139400113JA7•Somdetses,ertreafbilerneover70%grænsen,bilnr.3og6liggerligepågrænsenogkanmedudstyrspakkeforventesatoverskride.
Allebilerervalgtmeden2.0eller2.2litersdieselmotorogalletalleneerfabrikantensofficielletalfraegnehjemmesider,reservedelsindekseterfraBilmagasinet.dk
•Bilnr.2og3erbeggeVWPassat,somdetkanses,vildetværemereattraktivtforentaxivognmandatkøbedetmindremiljøvenligealternativ.•Kiggermanpåpriserne,erdetbil7)dererdenstoretaber,isammenligningenerdetdenbilderharklartmindstCO2udledning,ogiøvrigtfåsbilenmedf.eks.træthedsdetektorderadvarerhvischaufførenbliverusikker,pre‐crash(uheldsminimering)og”nattesyn”dergiverdenekstrasikkerhedforkunderne.•Bilerneersomfølge:1)MercedesB‐klasse2)VWPassatBluemotion3)VWPassat4)HyundaiSonata5)SkodaOctavia6)ToyotaAvensis7)MercedesE‐klasse.DaregistreringsafgifteniDanmarkikkeblotomfatterbiler,menogsåalledemiljømæssigeforanstaltningerogdetekstraudstyrenbilerbestykketmed,vilmanikkeblotgiveenvognmandincitamenttilatkøbeenmindrebil,menmanvilogså,ogdadeternemmereatspareher,formentliggivestørreincitamenttilatsparepådetekstraudstyrderskalsikreengodogarbejdsmiljøforsvarligindrettetarbejdspladstiltaxichaufføren,ogsparepådeeventuellemiljømæssigetilvalgderkangøres,dadissevilpåførevognmandenenuforholdsmæssigstorekstraudgift.Someksempelkannævnes,atetsæthjulmedøgetrullediameterognedsatrullemodstandnemtkankosteca.20.000kr,ogdervedsendeennyindkøbttaxioverafgiftsgrænsen.Sidstmenikkemindst,erderhellerikkenogensteder,hverkeninuværendereglerellerL172nævntnogetsomhelstomtaxiensomchaufførensarbejdsplads,ogdenegativekonsekvenserL172heltuvægerligtvilfåpåchaufførernesarbejdsmiljø.Iforvejenerderblandttaxichaufførertaleomoverdødelighedpågrundafblodpropperibenene,ogenøgetnedslidningpågrundafdetrangeogdårligttilpasbareforholdenchaufførarbejderunder.AtmanikketidligereharfåetoplysningersomovenståendeihøringssvarenetilL172skyldesnok,atmanikkeharspurgtomdet.
PåbaggrundafovenståendeharjegfølgendespørgsmåltilTransportministerenog/ellerTrafikudvalget:•HvadvilTransportministeren/trafikudvalgetgøreforatsikre,atL172vedvedtagelse,ikkekommertilatmedføreenforringelseafarbejdsmiljøetfortaxichaufføren.•HvadvilTransportministeren/Trafikudvalgetgøreforatsikre,atdesikkerhedsmæssigeforholdforførerog/ellerpassagerbliversikret,iforbindelsemedvedtagelsenafL172.•HvadvilTransportministeren/Trafikudvalgetgøreforatsikre,atvedtagelsenafL172ikkevilfåenreelnegativindvirkningpåklimaetistedetfordenønskedeumiddelbarenedsættelseafCO2udledningenfrataxierne.Herunder,atsikreatafgiftssystemetikketvingertaxivognmændtilatvælgedårligerealternativer.•HvadvilTransportministeren/Trafikudvalgetgøreforatsikre,attaxibranchenogsåifremtidenkanservicereallesinekunder,ogikkeblotkundermedlidtelleringenbagage.•VilellerkanTransportministeren/Trafikudvalgetsvarepå,hvorfortaxichaufførerskaltvingestilatkøreimindreogmereusikrebiler,nårprivatpersonersamtidiggivesmulighedforatkøbestørreogmereforurenendebilermedafgiftsnedsættelse,blotmanfjernerbagsædetogdervedumuliggørsamkørsel/sampendling,medderaffølgendemuligmiljøgevinst.MedvenlighilsenIvanNaurholmTaxichauffør