Det er jo rigtigt, som det er sagt i debatten, at når man indfører nogle energikrav, hvor der ikke var nogen før, er der tale om et fremskridt, og derfor behøver man ikke at være bekymret for, om Enhedslisten vil stemme for det her lovforslag eller ej, for det vil vi gøre. Men jeg synes måske nok, at nogle af de partier, som har gjort sig overvejelser om, at det her forslag ikke er særlig vidtgående - og det er det jo mildt sagt ikke, når de energikrav, man vælger at opstille, ikke tager udgangspunkt i, hvad der er teknologisk muligt, men måske i virkeligheden snarere tager udgangspunkt i bilbranchens behov for at kunne sælge biler fra alle firmaer; hvis man læser høringssvarene fra diverse bilfirmaer, kan man jo konstatere, at de synspunkter, de giver udtryk for, ligger ganske tæt på, hvad de selv er i stand til at udbyde, og det er der jo ikke noget at sige til – burde spørge sig selv, om det er vigtigt for Folketinget at tage den slags hensyn.
Det er da heller ikke det, der henvises til, når ministeren redegør for, hvorfor man ikke kan støtte at gøre det, som er teknologisk muligt, nemlig at gå op til energiklasse B eller måske endda umiddelbart til energiklasse A. Man henviser til, at det sådan skal være økonomisk bæredygtigt for taxabranchen. Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår det argument, for der vil jo være tale om et krav, som vil ramme hele branchen, og jeg tror sådan set ikke, at taxabranchen umiddelbart er sådan i direkte konkurrence med så mange andre transportformer. Men det er så der, man er landet.
Så kan man sige, at ministeren jo får vidtgående beføjelser til at gå frem i samme takt, som teknologien tillader det. Jeg forstod på Dansk Folkepartis ordfører, at det, ministeren får bemyndigelse til, måske er at bevæge sig fremad, i samme takt som Dansk Folkeparti opdager, at der er sket en teknologisk udvikling, og det kan godt lægge en vis begrænsning på tempoet. Så hvis der i forløbet skulle blive nogen mulighed for måske at få indskærpet, som Det Radikale Venstres ordfører nævnte det, at der burde være et fast interval for, hvornår man gik ind og vurderede, om det nu var sket en teknologisk udvikling, så ville det jo nok være et godt og fornuftigt tiltag. Så længe det ikke er sket, må vi andre jo sørge for at forsøge at holde ministeren orienteret om de teknologiske fremskridt, der sker, gennem spørgsmål og på anden vis. Det skal vi selvfølgelig gøre, den del af forslaget er dog trods alt et fremskridt.
Vi synes, at der er andre elementer, som også kunne være inddraget, andre elementer, som også fører til, at man i udgangspunktet i taxabranchen investerer i store biler med et stort energiforbrug. Den særlige og meget gunstige frikørselsordning, man har, hvor man jo kan købe sin bil med en registreringsafgift på kun 20 pct., nøjes med at køre 52.000 km i løbet af ca. 2 år og sælge bilen til en privat køber, som om der var betalt fuld registreringsafgift, er også med til at understøtte en tilbøjelighed til, at man køber taxaer, der er større og mere luksuriøse, end der reelt er brug for.
Så vi synes altså, at forslaget på en række områder godt kunne have været mere vidtgående, end det er. Vi synes sådan set heller ikke, at argumentationen for, at man ikke vil sætte SCR-partikelfiltre på den eksisterende vognpark, er særlig gennemtænkt og logisk, vi mener, at man også burde gøre det, sådan at man kunne få de miljømæssige gevinster hurtigere, end der er lagt op til med det her forslag.
Men Enhedslisten vil altså støtte forslaget, og skulle der i den proces, der nu skal foregå i udvalget, vise sig muligheder for at opnå forbedringer, hvilket jeg tror kan blive vanskeligt med den forligskreds, man har valgt at sammensætte i den her sag, vil vi naturligvis også støtte det. Og ellers vil vi bare følge implementeringen af det her lovforslag meget omhyggeligt og nidkært, sådan at ministeren ikke får anledning til at gå glip af de teknologiske fremskridt, der er sket - og for så vidt heller ikke dem, der sker i fremtiden.