Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 18.11.2008
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 5. november 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 2 (L 17).
Â
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. november 2008 fra Dansk Blindesamfund, jf. L 17 - bilag 4.â€
Svar:
Dansk Blindesamfund har i sin henvendelse af 4. november 2008 til Folketingets Kommunaludvalg fremført, at Dansk Blindesamfund finder, at lovfor-slaget indebærer en voldsom indskrænkning i forhold til de rettigheder, blinde og stærkt svagsynede hidtil har haft.
Endvidere fremhæver Dansk Blindesamfund, at Danmark i forbindelse med underskrivelsen af FN’s handicapkonvention har forpligtet sig til at ligestille personer med handicap med andre samfundsborgere. Dansk Blindesamfund er derfor af den overbevisning, at én af forudsætningerne for opfyldelse af denne forpligtigelse må være at sikre blinde og stærkt svagsynede retten til stemmeafgivelse uden medvirken af en myndighedsperson. Alt andet vil ifølge Dansk Blindesamfund være en umyndiggørelse.
Velfærdsministeriet skal i anledning af henvendelsen oplyse, at det følger af handicapkonventionen, at handicappede skal sikres deres politiske rettigheder samt muligheden for at gøre brug af disse rettigheder på lige fod med andre vælgere, herunder tillige en ret til at udtrykke sin frie vilje som vælger, jf. artikel 29 i konventionen.
Deltagerstaterne skal derfor tillade, at handicappede vælgere, såfremt de ønsker det, kan få hjælp til at afgive deres stemme af en person, de selv udpeger. Bestemmelsen udelukker imidlertid ikke, at der i deltagerstaternes lovgivning stilles krav om, at der tillige skal medvirke en myndighedsperson for at yde hjælp ved stemmeafgivningen, jf. artikel 29(a)(iii) i konventionen.
Ministeriet finder, at en ordning som den foreslåede, hvorved der sigtes mod at sikre vælgeren mod utilbørlig påvirkning ved en myndighedspersons medvirken, netop er med til at garantere handicappedes ret til at udtrykke deres frie vilje som vælger, som Danmark har forpligtet sig til i henhold til artikel 29(a)(iii).
Ved ophævelsen af den særlige regulering af blindes og svagsynedes mulighed for hjælp ved stemmeafgivningen sikres, at også blinde og svagsynede får samme beskyttelse mod utilbørlig påvirkning som andre vælgere med behov for hjælp ved stemmeafgivningen. Netop blinde og svagsynede har ikke selv mulighed for at kontrollere, om den tillid, de udviser den personligt valgte hjælper, rent faktisk bliver overholdt, dvs. hvor hjælperen afkrydser stemmesedlen uden at have sikret sig, at de afkrydsede valg er i overensstemmelse med vælgerens vilje. Blinde og svagsynede vælgere kan heller ikke kontrollere, om hjælperen ved en fejl krydser stemmesedlen forkert af. Myndighedspersonens tilstedeværelse er således vælgerens garanti for, at krydset bliver sat der, hvor vælgeren har ønsket det.
Endvidere sikres, at der gælder de samme regler for hjælp til stemmeafgivningen til de vælgere, der har behov herfor, uanset om de er blinde, svagsynede eller af andre grunde ikke er i stand til at gennemføre stemmeafgivningen på den foreskrevne måde.
Den foreslåede løsning finder ministeriet således både tilgodeser 1) ønsket om at ligestille de forskellige handicapgrupper og andre med behov for hjælp til stemmeafgivning, 2) hensynet til vælgerens tryghed, 3) hensynet til at bringe valglovgivningen i fuld overensstemmelse med FN’s Handicapkonventionen ved, at det tillades medvirken til valghandlingen af en personligt udpeget hjælper, som vælgeren har tillid til, 4) hensynet til at modvirke utilbørlig påvirkning af vælgeren og endelig 5) det overordnede hensyn til offentlighedens tillid til valghandlingen.
Karen Jespersen