Vi kan fra Socialdemokraternes side støtte det fremsatte lovforslag. Man kan selvfølgelig beklage, at vi ikke gjorde os de overvejelser, da vi ændrede censorordningen i forligskredsen tilbage i 2006-07, sådan at vi havde fået et helhedssyn på, hvad det egentlig er, man skal gøre, når der bliver lavet censur i forbindelse med eksamenerne.
Jeg synes, at man kan lære af den ændring, der bliver lagt op til her. Det er nemlig ikke tilstrækkeligt, sådan som Venstres ordfører også var inde på det, alene at kigge på objektiviteten, for det lyder jo umiddelbart som det allervigtigste, at der er nogle uvildige parter, der går ind og vurderer en opgave. Men der er en anden, meget vigtig dimension, som det også er blevet fremhævet i den høringsrunde, der har været om lovforslaget. Når læreren selv deltager i censuren, er der en meget vigtig funktion, som i virkeligheden er en slags efteruddannelse i, hvordan man håndterer forskellige opgaveformer, og hvor der er en faglig dialog med en kvalificeret partner om kvaliteten af de opgaver, som bliver lavet af eleverne.
Så ud over at vi selvfølgelig støtter den ændring, og man vender tilbage til, at læreren kan være med i bedømmelsen af en opgave sammen med en ekstern censor, vil jeg sige, at jeg synes, at man skal gøre sig den samme type af overvejelser, når man kigger på andre typer af ekstern censur - ikke kun i forbindelse med folkeskolen, hvor vi fra Socialdemokraternes side vil være åbne for, at det bliver indført på flere områder, men også i forbindelse med nogle af de andre uddannelser. For der er en løbende diskussion af, hvordan man får den bedste censur. Og der er der altså en afvejning både i forhold til objektivitet og i forhold til den læringsproces, der er mellem den, der har stået for undervisningen i det pågældende forløb, og den eksterne censor.
Men alt i alt er det positivt, og lad os bruge det fremadrettet, når vi i øvrigt skal diskutere den gode censurordning på andre typer af uddannelser.