Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 165 Bilag 6
Offentligt
670487_0001.png
670487_0002.png
670487_0003.png
670487_0004.png
670487_0005.png
670487_0006.png
670487_0007.png
670487_0008.png
670487_0009.png
670487_0010.png
670487_0011.png
670487_0012.png
670487_0013.png
670487_0014.png
670487_0015.png
670487_0016.png
670487_0017.png
670487_0018.png
670487_0019.png
670487_0020.png
670487_0021.png
670487_0022.png
670487_0023.png
670487_0024.png
670487_0025.png
670487_0026.png
670487_0027.png
670487_0028.png
670487_0029.png
Grundfos' syn på sygefravær- Initiativer der virker
April 2009Mogens LindhardSocial Responsibility ManagerGrundfos A/S
Hovedpunkter i Grundfos’ samfundsmæssigeansvarGrundfos’ sociale engagement er en integreret del af værdigrundlagetKoncernpolitik for social ansvarlighed (CSR)Defineret og beskrevet Grundfos koncernens menneskesynCertificeret / tilsluttet ”Det Sociale Indeks”Har i alt 6 sideproduktioner (fleksafdelinger)Det første blev oprettet i 1968Ca. 125 mennesker ansat på særlige vilkår Hovedparten er ansat ifleksafdelingerneForebygger marginalisering ved opfølgning på langtidssygeHar 2 socialrådgivere ansatAfklaring og integration af udsatte grupper fra de omkringliggende kommunerCa. 80-90 personer årligtHar partnerskabsaftaler og projekter med kommuner og uddannelsesinstitutioneri lokalsamfundet2
Forebyggelseogfastholdelse
MSL marts 2007
3
”Bermudatrekanten”GrundfosSocialrådgiver”Alene sprogbrugetindikere at parternetaler forbi hinanden !”
Medarbejder
PatientSygehusvæsenLæge
BorgerKommune
Samarbejdet giver:•enkoordineret og fremadrettet indsats,•enhurtigere afklaring af arbejdsevne,•etkortere sygeforløb til gavn for alle parter.4
Initiativer til reduktion af sygefraværArbejdsmiljøafdelingHelbredssamtalerRygeafvænningSamtale med diætistAPV / Ergonomiskvejledning
Motionscentre•Rygskole•Slanketræning•Knætræning•Pensionisttræning•MassageordningSundmad ikantinen
Lovgivningen•§56aftaler•Gradvistilbagevenden•Aktivitetunder fuld sygemelding•Virksomhedsrevalidering
Produktionen•Jobrotation•Pausegymnastik
Forebyggelse
Sygdom
Rundbords-samtaler
Delpolitikker og retningslinier
Sundhed og trivselstress, rusmiddel,smitsom livstruendesygdom, rygning
Ældre med-arbejdere(Seniorpolitik)
NedsatArbejds-evne
Graviditet
Korttids- Langtids-sygesyge< 2 uger > 2 uger
Net-værks-møder
5
Samarbejdemedkommunerne
6
PartnerskabsaftalerFør og efter kommunesammenlægningen
Før:• Viborg Amt• Bjerringbro Kommune• Formidlingscenter Viborg
Efter:• Jobcenter Viborg• Jobcenter Favrskov• Jobcenter Vesthimmerland• Jobcenter Randers• Jobcenter Silkeborg
7
Interessent dialogFormål:• At styrke dialogen og samarbejdet med vores interessenter på det rummeligearbejdsmarked.– Kommunernes socialforvaltninger og sagsbehandlere, jobcentre, de praktiserendelæger, lægekonsulenter, arbejdsmedicinsk klinik m.fl.
At bidrage til udvikling af den fælles faglighed ved at eksterneforedragsholdere formidler nyeste viden og forskning.At præsentere samarbejdspartnerne for Grundfos’ igangværende initiativer ogprimære kontaktpersoner.
13/11-2003 kl. 9.15-13.00
Invitationtil det årligeseminar på Grundfos
Temadag på Grundfos21. september 2004”Viden omFunktionelle lidelser”v. Karen SørensenForsker , socialrådgiver,MPHForskningsenheden forFunktionelle lidelser,Århus Universitet.
Temadag på Grundfos18. maj 2006”Når ondt gør ondtværre….”v. Anette SkriverAutoriseret kliniskpsykolog ogcand.pæd.psyk.Invitation til temadagpå Grundfosden 31. oktober 2007”At arbejde medmennesker – uden atbrænde ud…”Invitation til temadagpå Grundfosden 4. september 2008”Fastholdelse – etdialogmøde medledere på Grundfos”
vedrørende samspillet omfastholdelse afsygemeldtemedarbej-dere
2003
2004
2006
2007
2008
8
Hvilkesygefraværstiltag virker?
9
Medarbejdernes tiltro til effekten af en række forskellige sygefraværstiltagGrundfos har medvirket i en undersøgelse, som en studerende i statskundskab har lavet i forbindelse med afsluttende eksamen.Medarbejderne er blevet bedt om at vægte de forskellige tiltag i forhold til deres virkning fra 1-13, hvor 1 er bedst
Tiltag/forhold
Gennemsnit(standard-afvigelse)
RangordningHøj (1-4)Mellem (5-9)Lav (10-13)
Forholdsom ikke erspecifiktrettet modsygefravær
Gode sociale relationerØget medindflydelse i hverdagenØget ansvar for egne arbejdsopgaverAnerkendelse og opmærksomhed i det dagligefra leder og kollegerMulighed for tilbagevenden på skånsomme vilkårefter langvarigt sygefraværHyppig opfølgning ved langvarigt sygefraværMulighed for samtale med 3. person vedlangvarigt sygefraværFormel sygesamtale ved langvarigt og/ellerhyppigt sygefraværBesøg eller telefonopringning fra leder vedlangvarigt og/eller hyppigt sygefravær
DissideredeSygefraværs-tiltag
Forskelligeformer foranerkendelseved lavtSygefravær
Anerkendelse fra ledelsen ved lavt sygefraværØkonomisk belønning ved lavt sygefraværAnerkendelse fra kollegerne ved lavt sygefraværNedskrevet sygefraværspolitikMSL marts 2007
Medarbejdernes tiltro til effekten af en række forskellige sygefraværstiltagGrundfos har medvirket i en undersøgelse, som en studerende i statskundskab har lavet i forbindelse med afsluttende eksamen.Medarbejderne er blevet bedt om at vægte de forskellige tiltag i forhold til deres virkning fra 1-13, hvor 1 er bedst
Tiltag/forhold
Gennemsnit(standard-afvigelse)4,3 (3,4)5,0 (3,1)5,1 (3,1)5,1 (4,0)5,5 (3,1)7,4 (3,2)7,6 (3,1)7,7 (3,2)7,7 (3,5)8,2 (3,4)8,5 (4,3)9,0 (3,2)9,1 (3,0)
RangordningHøj (1-4)Mellem (5-9)Lav (10-13)
Forholdsom ikke erspecifiktrettet modsygefravær
Gode sociale relationerØget medindflydelse i hverdagenØget ansvar for egne arbejdsopgaverAnerkendelse og opmærksomhed i det dagligefra leder og kolleger
55,2 %(69)47,2 %(59)42,4 %(53)43,2 %(54)35,2 %(44)16,8 %(21)14,4 %(18)13,6 %(17)22,4 %(28)20,0 %(25)20,8 %(26)9,6 % (12)6,4 % (8)
20,0 % (25)28 % (35)33,6 % (42)30,4 % (38)38,4 % (48)44,0 % (55)44,0 % (55)44,8 % (56)33,6 % (42)22,4 % (28)17,6 % (22)30,4 % (38)34,4 % (43)
9,6 % (12)9,6 % (12)8,8 % (11)11,2 % (14)11,2 % (14)24,0 % (30)26,4 % (33)26,4 % (33)28,8 % (36)42,4 % (53)46,0 % (58)44,8 % (56)44,0 % (55)11
DissideredeSygefraværs-tiltag
Mulighed for tilbagevenden på skånsomme vilkårefter langvarigt sygefraværHyppig opfølgning ved langvarigt sygefraværMulighed for samtale med 3. person vedlangvarigt sygefraværFormel sygesamtale ved langvarigt og/ellerhyppigt sygefraværBesøg eller telefonopringning fra leder vedlangvarigt og/eller hyppigt sygefravær
Forskelligeformer foranerkendelseved lavtSygefravær
Anerkendelse fra ledelsen ved lavt sygefraværØkonomisk belønning ved lavt sygefraværAnerkendelse fra kollegerne ved lavt sygefraværNedskrevet sygefraværspolitik
Hvad gør Grundfos ?Socialrådgivere ansat på GrundfosTidlig indsats (efter 2 uger)Partnerskabsaftale med 5 kommuner/jobcentreSærligt LEAN projekt med Viborg kommuneAktivering på virksomhedenNetværksmøder i Grundfos motionscenterGradvis tilbagevendenDelvis raskmeldingerAnvendelse af mulighedserklæringer/skåneforslag12
Forudsætningerforsucces
13
Forudsætninger for succesved opfølgning og fastholdelse af langtidssyge medarbejdereFinde egnede arbejdsopgaver til ”sygemeldte”Aktivering skal ske på virksomhedenIndretning af arbejdspladserSocialt indstillede ledereKollegaernes kendskab til igangsatte tiltag og acceptSkabe accept hos medarbejdere og faglige organisationerSamarbejde med offentlige myndigheder / partnerskabsaftalerAlle parter skal være positiv indstilletÅbenhed og tillid14
Forudsætninger for succes…..nu og i fremtidenNærhed og faste kontaktpersoner giver mest. Ikke kun i virksomheden men i heleopfølgningsprocessen (LEAN)– Hvorfor deler kommunerne så sagerne op i CPR-numre ?– De burde deles op på virksomheder i stedet. Det giver ansvarlighed og tætsamarbejde.– Kommunens socialrådgivere kunne med fordel sidde ude på virksomhederne.Kommunerne/jobcentrene gør arbejdet forskelligt, hvilket betyder at medarbejderne ikkeopnår den samme service/hjælp.– Hvorfor er det jobcentret i medarbejderens bopælskommune der skal stå foropfølgningen ?– Hvorfor kunne det ikke være jobcentret i virksomhedens bopælskommune der skalstå for opfølgningen ?Undgå at kommunen eller anden aktører indkalder til møder midt i et opfølgningsforløbMere fokus på opfølgningsprocessen på tværs af alle aktører i stedet for at se påopgaven for kommunen, virksomheden, medarbejderen, lægen osv.15
Resultater
MSL marts 2007
16
Totalt sygefravær forproduktionsmedarbejdere7%6%5%4%3%2%1%0%20032004200520062007200817
6,1%5,3%5,2%5,0%5,4%
5,8%
Fastholdelse af langtidssyge100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%
76%
74%
77%69%67%
73%
74%
77%
2001
2002
2003
2004Fastholdt på Grundfos
2005
2006
2007
2008
Mål - fastholdt Grundfos
18
Gradvis tilbagevendeni forhold til antal medarbejdere, der har genoptaget ordinærtarbejde.Antal genoptaget ordinært arbejde
400350300250200150100500199719981999200020012002200320042005200620072008
Genoptaget arbejde
via gradvis tilbagevenden
19
Certifikater og diplomer omkring Grundfos’ socialeansvar
20012003
2001
2002
2003
20042008
2006
2006
200720
Tak for opmærksomheden ...
www.Grundfos.com
AgendaGrundfos værdierForebyggelse og fastholdelseSamarbejde med kommunerneHvilke sygefraværstiltag virker ?Forudsætninger for succesResultater
22
Grundfos’produktprogram
23
BE – THINK - INNOVATEBE–THINK–INNOVATEANSVARLIGHEDER VORES FUNDAMENTFORUDSEENHEDGØR DET MULIGTINNOVATIONER ESSENSEN
24
RundbordssamtalenMedarbejderLederTillidsrepræsentantSocialrådgiverJobkonsulentSagsbehandlerPraktiserende lægeLokalpsykiatrienArbejdsmedicinsk afd.
InternRundbords-samtale
MedarbejderLederTillidsrepræsentantSocialrådgiver
Rundbordssamtale
25
Netværksmøder for langtidssygeAfholdes hver uge i Grundfos’ motionscenterFormålet med møderneer at give medarbejderne et aktivtsygeforløb, og gøre det lettere at bevare kontakten til Grundfos.• I samarbejde med socialrådgiveren vil medarbejderens leder påGrundfoshjælpe medarbejderenmed at:• bevare tilknytningen til arbejdspladsen• få et aktivt sygdomsforløb• få kontakt til andre langtidssyge• kontakte kommunen og andre relevante samarbejdspartnere• lave en plan for din tilbagevenden til jobbet.• Ved netværksmøderne bliver der givetforskellige informationer,som vi mener er relevante i en situation med sygdom, men som ogsåer forebyggende i forhold til senere sygemeldinger.• Emnerne kan bl.a. være:• sygedagpengelovgivning,• sund kost• gode arbejdsstillinger.• Møderneforegår i træningslokalernepå Grundfos Center, hvor visamarbejder med instruktørerne, kan træne under hensynstagen tilmedarbejdernes skånehensyn.
26

Særligt LEAN projekt med Viborg

kommune

Baggrund og formålOptimering af processen langtidssyge• Både Viborg Kommune og Grundfos gør en stor indsats for at få langtidssyge hurtigt tilbage påarbejde, men der er konstateret flere områder, hvor der er overlap og parallelforløb.Formålet med projektet er at opnå hurtigere sagsbehandling ved at arbejde sammen omopfølgningsindsatsen, så medarbejderne kommer hurtigere tilbage i job, og udgifterne reduceres forbåde kommunen og for Grundfos.Step 1: Kortlægning• Viborg kommune og Grundfos beskriver og kortlægger i samarbejde hele processen omkringopfølgning på sygemeldte borgere / medarbejdere.• Her stiller vi os spørgsmålene: Hvad gør Grundfos? Hvad gør Kommunen? – Og hvor er derparallelforløb?Step 2: Forsøg at fjerne spild• Den fælles opfølgningsindsats ses som et LEAN-projekt, hvor vi forsøger at fjerne spild, overlap ogparallelforløb.• Er der noget Grundfos med fordel kunne gøre for Kommunen og er der noget som kommunen medfordel kunne gøre for Grundfos?• Som eksempel starter Grundfos opfølgningen før kommunen, så derfor har Grundfos en viden tidligerei forløbet, som måske kan bruges senere.Step 3: Implementer nye metoder• Efter vi har identificeret spild får vi spild fjernet ved at igangsætte nye måder eller ændrede procedure.
Milepæle i Grundfos’ Socialt ansvar1986:Struktureret og1974:Indvielse af hobby-systematisk uddannelsegården.af alle medarbejdere1945:GrundlæggesGrundfosaf Poul Due Jensen1977:Opførelse afpermanent fritidscenter1968:Grundfos åbner detførste fleksværksted, somer det første i Danmarkuden for offentligt regi1989:Det førsteGrundfos OL afholdes.Herefter hvert 4. år
Siden starten er derhvert år arrangeretudflugter og juleafslut-ninger med uddeling afjulegaver
1940 - 1959
1960 - 1969
1970 - 1979
1980 -1989
Milepæle i Grundfos’ Socialt ansvar1992:Fleksværksted nr. 2 åbnes. (Øst 1)1996:Fleksværksted nr. 3 åbnes. (Nord 2)1996:Systematisk opfølgning på langtidssygeMedarbejdere1996:Igangsætning af funktionsafklaringer afinterne og eksterne2004:1998:Grundfos er med til at etablere Det MidtjyskeNetværk1998:Projekt unge i jobtræning starter. Et projektfor at integrere socialt belastede unge påarbejdspladsen1999:Fleksværksted nr. 4 åbnes. (Kit Pak)2006:2006:2007:2008:2000:2000:2000:2001:2001:2002:2004:Fleksværksted nr. 5 åbnes. (Aalestrup)Arbejdsmiljøcertificering efter OHSAS 18001Modtagelse af DI’s uddannelsesprisCertificering af Grundfos’ sociale engagementÅbning af Poul Due Jensen AcademyFormaliseret integrationsprojekt, med dansk-lærer tilknyttet fra sprogskolenSærligt erhvervsuddannelsesforløb medtilpassede krav og rammer (Mangfoldighed ilærlingeuddannelsen)Re-certificering af Grundfos’ socialeengagement iht. det sociale indeks.Integration af unge med en potentiel kriminelløbebane. High FiveEFQM Award med specialpris for socialansvarlighed.Opstart af Genvindingsafdelingen(Fleks-værksted nr. 6).Tilsluttet Det Sociale indeks
1990 - 1999
2000 - 2010