Da vores ordfører, hr. Lennart Damsbo-Andersen, desværre ikke kan være til stede, skal jeg sige nogle få ting i forbindelse med tredje behandling. Og jeg kan til en start sige, at vi stemmer imod det her lovforslag. Der har hele vejen igennem været en lang, lang drøftelse i Arbejdsmarkedsudvalget, og der har været samråd med beskæftigelsesministeren, fordi der er en lang række ting, der går i den forkerte retning.
For det første er det sådan, at man har forsøgt at lave en forsøgslov, hvor man vil – og det kommer man til – tvinge dødssyge folk til at komme på aktiveringsfabrikker og pakke søm og skruer. Det har vi advaret imod; det er ikke det, der gør, at folk bliver raske. Det er vi lodret imod.
For det andet er vi også lodret imod, at man bruger nogle bestemmelser, der ikke har hold i virkeligheden, i stedet for at ministeren tager sig sammen og fremover lægger forslag frem hernede i Folketingssalen, så vi kan debattere dem, og så vi på et reelt grundlag kan forholde os til, hvilke ordninger det er, man vil lave. For vi er selvfølgelig enig i det synspunkt, at man skal forsøge at forebygge, at folk bliver syge, i stedet for at satse på efterbehandling.
For det tredje er en af de ting, der også ligger i det her, at vi ved, at en række partier, også Dansk Folkeparti, har været ude at sige, at de vil være med til at ophæve varighedsbegrænsningen. Det, der sker i dag, er, at man over for ca. 5.000 mennesker, der er syge, gør det lille kunstgreb, at man tager forsørgelsen fra dem, som om man tror, at folk bliver raske, når man tager forsørgelsen fra dem. Det har regeringspartierne og Dansk Folkeparti trods alt lyttet en lillebitte smule til, de er kommet med en lille indrømmelse, som gør, at det i bedste fald vil være 500 af de mennesker, jeg her taler om, der kan få en forlængelse af deres sygedagpengeperiode. Men det bliver de jo ikke raske af.
Derfor tror vi ikke på, at man med det her lovforslag og heller ikke med forsøgsloven kan opnå nogen som helst positive resultater. Det, man skal have fat i, er arbejdsvilkårene, det er arbejdsmiljøet alle de steder, hvor man kan komme til det. Og der kan vi se, at Dansk Folkeparti velvilligt har lagt ryg til, at man siger fra over for og skærer ned på både bedriftssundhedstjenesten og alle de ting, som vi ved virker derude, også på Arbejdstilsynet osv. Det er jo fuldstændig vanvittigt i en situation, hvor sygefraværet kun er gået én vej, og det er opad.
Det skal vi have bragt ned. Vi skal have folk tilbage på arbejdsmarkedet, vi skal gøre dem raske, og vi skal også sørge for, at man får et arbejdsmiljø i Danmark på både det private og offentlige arbejdsmarked, der gør, at folk kan holde ud at gå på arbejde og fortsætte, indtil de skal pensioneres, så de ikke skal gå på sygedagpenge i længere tid, for det er en korttidsydelse. Men vi synes, at der kunne være behov for at kigge på den varighedsbegrænsning, som vi også havde til behandling i går, hvor vores forslag om det desværre blev stemt ned.
Så skal jeg også sige, at regeringen jo ikke har holdt sig tilbage med at lave en lang række reformer. Politiforbundet har holdt kongres, hvor de har sagt, at politiet døjer med at klare opgaverne derude. Vi ved, at når man presser folk, fører det til øget sygefravær. Vi ved det i forbindelse med kommunerne, hvor hjemmehjælperne og en lang række andre grupper bliver hårdt presset i deres dagligdag, og det fører til øget sygefravær.
Der kører en sag om, at der i Fødevarestyrelsen er et sygefravær, der slår alle rekorder. Hvorfor gør det det? Er det, fordi der er en overskridelse af budgetterne? Ja, det er der jo måske nok et eller andet sted tale om. Men det er jo symptomerne, vi skal have kigget på. Hvorfor har man så meget højere sygefravær i f.eks. Fødevarestyrelsen, end man har i det øvrige statsapparat? Kunne det have noget med arbejdsmiljøet at gøre? Det er vi da nødt til at kigge på, vi er nødt til at tage de signaler og de advarsler, som vi får, alvorligt i stedet for bare at lave en forsøgslov, der end ikke har været behandlet i Folketinget, men som bare kører på bekendtgørelsesniveau.
Det ville klæde regeringen, om den fremover ville lægge sin politik frem og sige: Vi synes, at der skal ske sådan og sådan i forbindelse med at behandle sygdomme og sørge for, at folk ikke bliver syge, altså at forebygge det – mere forebyggelse end helbredelse. Og sygdom er jo rasende dyrt, fordi vi ved, at der skal erstatningsarbejdskraft til, og ofte er det tilfældet, at man ikke kan få den erstatningsarbejdskraft, og så bliver det personale, der er tilbage, endnu hårdere ramt.
Derfor skal jeg med de få bemærkninger sige, at vi stemmer imod det her lovforslag, som regeringen trumfer igennem. Og jeg skal beklage, at Dansk Folkeparti og andre ikke kan se nytten i de ændringsforslag, vi har stillet, og i vores beslutningsforslag fra i går om at ophæve varighedsbegrænsningen.