Jeg tror, at alle vi, der arbejder med socialpolitik, er blevet kontaktet af mennesker med et handicap, der har fået anvist en bolig med en særlig indretning eller med et særligt udstyr, som de faktisk havde brug for, og så har de mennesker måttet takke nej til den bolig, fordi de ikke havde råd til huslejen. Det er jo en mægtig, mægtig ulykkelig situation, og derfor var vi Socialdemokrater rigtig glade for, at vi i satspuljekredsen kunne finde ud af, at vi måtte reparere på det, sådan at den gruppe mennesker, hvis de fik tildelt en bolig af kommunen, også ville kunne opnå den økonomiske bistand, så de faktisk havde råd til at tage imod den velegnede bolig.
Vi ved jo, at for folk, der bor i en kommunal bolig, har kommunalbestyrelsen den mulighed, at den kan nedsætte huslejen, således at de enkelte borgere faktisk kan have en privatøkonomi, der betyder, at de har råd til at bo i den rigtige bolig, som er velegnet til dem, og at de også samtidig har en privatøkonomi, der betyder, at de kan leve et aktivt liv, at de kan deltage i foreningsarbejde, at de kan have en social omgangskreds, og at de har den økonomi, der skal til, så de har en hverdag, som også byder på livsglæde og livskvalitet.
Men i de almene ældreboliger er der den vanskelighed, at man ikke kan nedsætte huslejen. Så derfor er det en udmærket løsning, at man her kan afvige fra hovedreglen med de 15 pct. i boligstøtte til sådan en type bolig, således at man på den måde kan sikre, at den enkelte borger har en privatøkonomi, så vedkommende også i den type boliger dels kan sige ja tak til den rigtige bolig, dels kan leve et aktivt liv med gode oplevelser.
Vi kunne godt have ønsket os, at der i lovforslaget stod, hvornår det var, at kommunerne skulle kompensere borgeren, for det er en rent kommunal afgørelse, hvornår borgeren er i en sådan økonomisk situation, at man på den måde kan skrue op for boligstøtten. Vi har faktisk den antagelse, at den regel, vi har for de kommunale boliger med at sænke huslejen, bliver anvendt alt, alt for sjældent. Der er faktisk for mange mennesker, der bor dyrt, og som har så svær en privatøkonomi, at de ikke kan leve et aktivt liv.
Nu står der jo i lovforslaget - det er også rigtigt, det står der - at kommunerne skal kompenseres fuldt ud for den her udgift, som de nu får ved at øge boligstøtten. Det vil sige, at ministeren skal ud og snakke med kommunerne om, hvad de antager udgiften vil være til det her, så de kan blive kompenseret for udgiften. Vi kunne godt være nysgerrige med hensyn til, at ministeren brugte lejligheden til også at spørge kommunerne, hvor mange gange de i virkeligheden anvender den anden lov, der siger, at de kan støtte ved at nedsætte huslejen i de kommunale boliger. For vi er optagede af, at de mennesker, som har brug for en særlig bolig, ikke skal tabe på oplevelsessiden og på det at kunne leve med spændende oplevelser og med en omgangskreds, der gør, at de synes, at livet er dejligt, og at livet er værd at leve, selv om de skal bo i en bolig, som skal have en særlig indretning og derfor også har en særlig dyr husleje. Så vi vil bede ministeren, om man ikke kunne gøre det i samme arbejdsgang, for det kan ikke være særlig svært at få det organiseret.
Men naturligvis støtter vi forslaget. Som en del af satspuljekredsen støtter vi det, og vi har altså kun det der lille ekstra ønske om, at ministeren gør os klogere på, hvor mange mennesker der i virkeligheden har brug for det. Jeg vil også gerne høre ministerens kommentar til at føje til loven, at man faktisk laver en vejledning om, hvor meget en person sådan jævnt hen, hedder det på jysk, skal have til rådighed, for at vedkommende kan leve et aktivt liv. Tak.