Kirkeudvalget 2008-09
L 157 Bilag 1
Offentligt
Notat
Dato: * februar 2009.26.
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring aflov om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening ogsognebåndsløsning (Udvidelse af kredsen af præster derkan modtage sognebåndsløsere)Lovforslaget blev sendt i offentlig høring den 18. december 2008 med fristfor bemærkninger den 13. januar 2009.Lovforslaget blev sendt i høring hos: Samtlige biskopper, Landsforeningenaf Menighedsråd, Danmarks Provsteforening, Den danske Præsteforening,Finansministeriet, Statsministeriet, Velfærdsministeriet og Selskab for Kir-keretVed høringsfristens udløb var modtaget 13 høringssvar. Høringssvarene for-delte sig således, at der var modtaget høringssvar fra biskoppen over AalborgStift, Fyens Stift, Viborg Stift, Århus Stift, Haderslev Stift og Helsingør Stift.Der var desuden modtaget høringssvar fra Landsforeningen af Menigheds-råd, Danmarks Provsteforening, Den danske Præsteforening, Kristrup SognsMenighedsråd, sognepræst Gert Nicolajsen, Finansministeriet og Velfærds-ministeriet.Lovforslaget har givet anledning til følgende bemærkningerGenereltBiskoppen over Aalborg Stift, Fyens Stift, Viborg Stift, Århus Stift, Haders-lev Stift og Helsingør Stift, Landsforeningen af Menighedsråd, DanmarksProvsteforening, Finansministeriet og Velfærdsministeriet har ingen be-mærkninger til lovforslaget.Kristrup Sogns Menighedsråd udtrykker i sit høringssvar opbakning til lov-forslaget. Menighedsrådet bemærker således, at præstens ansættelsesforholdikke har indflydelse på det daglige arbejde i sognet, hvorfor ansættelsesfor-holdet ikke bør have indflydelse på det kirkelige liv. Menighedsrådet støtterderfor, at loven ændres, så alle præster der er ansat for mere end to år kanmodtage sognebåndsløsere.Indskrænkning af grupper af overenskomstansatte præster der kan lø-ses sognebånd tilDen danske Præsteforening bemærker i sit høringssvar, at foreningen somudgangspunkt støtter, at der bliver åbnet mulighed for sognebåndsløsning tiloverenskomstansatte præster. Præsteforeningen er dog betænkelig ved, at deri henhold til lovforslaget skal kunne løses sognebånd til præster med en be-grænset lønkvote på 5 eller 10 procent. Præsteforeningen finder således, at
Kirkeministeriet
Dokument nr. Dok: DokumentNr3942122. Kontor
Kirkeministeriet
Dok. nr. 09/02-252. Kontor
Dok: Ansvarligt kontor
SagsbehandlerSagsbehandlerLise M. Hjort ElmquistLise SagsbehandlerDok: Marianne Hjort
Notat
antallet af sognebåndsløsere bør stå i rimeligt forhold til lønkvote og/ellersognemenighed.Præsteforeningen foreslår i øvrigt, at der indsættes et nyt stk. 3 i lovens § 10,hvorefter sognepræsten kan påklage biskoppens afgørelse i henhold til § 10,stk. 2, til Kirkeministeriet. Præsteforeningen begrunder dette med, at biskop-pens afgørelse for præsten kan få meget store konsekvenser for dennes tjene-ste, og at der derfor bør være mulighed for, at præsten kan indanke afgørel-sen.Lovforslaget efter høringKirkeministeriet finder, at der i lovforslaget er foreslået en hensigtsmæssigafgrænsning af hvilke gruppe af overenskomstansatte sognepræster, som kanmodtage sognebåndsløsere. Det er således i henhold til ministeriets opfattel-se naturligt, at præster, hvis ansættelsesforhold er af en sådan karakter, atde har sæde i et menighedsråd, og således opfylder betingelsen herfor i § 2,stk. 1, i lov om menighedsråd, også kan modtage sognebåndsløsere. For såvidt angår de overenskomstansatte sognepræster, som er ansat med en be-grænset kvote, lægger ministeriet vægt på, at en sognepræst i henhold tilloven kan afvise at modtage en sognebåndsløser af hensyn til præsten ellerdennes menighed. Ministeriet er dog åben overfor en anden afgrænsning endden foreslåede, hvis en hensigtsmæssig model kan findes.For så vidt angår præsteforeningens ønske om indførelse af en ny § 10, stk.3, bemærkes som nævnt ovenfor, at en præst ikke er forpligtet til at modtageen ansøger som sognebåndsløser, såfremt hensynet til ansøgeren findes atburde vige for afgørende hensyn til præsten eller dennes menighed. Præstenkan således afvise en sognebåndsløser, hvis tilrettelæggelsen af hans arbejdef.eks. betyder, at han ikke indenfor sin ansættelseskvote på en ansvarlig mådekan modtage medlemmet som sognebåndsløser. En sådan afgørelse kan affolkekirkemedlemmet påklages til biskoppen, som naturligvis også skal læggevægt på præstens begrundelse for afslaget ved udarbejdelsen af sin afgørel-se. På dette grundlag finder ministeriet ikke, at det er nødvendigt med enudvidelse af klageadgangen, som foreslået af præsteforeningen.Øvrig gennemgang af den kirkelige frihedslovgivning i relation til over-enskomstansatte præsterSognepræst Gert Nicolajsen bemærker, at der i lovforslaget ikke er set påandre parallelle problemstillinger for overenskomstansatte sognepræster iforhold til den folkekirkelige frihedslovgivning. Gert Nicolajsen beklagerdette meget, da han finder, at der er andre området af den kirkelige friheds-lovgivning, hvor overenskomstansatte sognepræster også behøver ligestil-ling.Lovforslaget efter høring
Side 2Dokument nr. *
Notat
Kirkeministeriet har noteret sig Gert Nicolajsens bemærkninger. Hensigtenmed lovforslaget er imidlertid alene at behandle spørgsmålet om folkekirke-medlemmernes mulighed for at løse sognebånd til en udvidet kreds af præ-ster og ikke at foretage en gennemgang af den folkekirkelige frihedslovgiv-ning i øvrigt.
Side 3Dokument nr. *