Fra: Jacob Hartvig Simonsen [mailto:[email protected]]
Sendt: 10. marts 2009 13:13
Til: Peter Juel Jensen; Eyvind Vesselbo; Erling Bonnesen; Birgitte
Josefsen; Hans Christian Thoning; Jørn Dohrmann; Liselott Blixt; Per Ørum
Jørgensen; Knud Kristensen; Torben Hansen; Mette Gjerskov; Flemming Møller
Mortensen; Ida Auken; Steen Gade; Johs. Poulsen; Per Clausen; Juliane
Henningsen
Cc: Eske Groes
Emne: Fortræde - Genvindingsindustrien, DI og Dansk Erhverv springer i
målet
Til Folketingets Miljø- og Planudvalg
RenoSam har set at Genvindingsindustrien (DI og Dansk Erhverv) har foretræde for Miljø- og Planlægningsudvalget i morgen den 11. marts 2009.
RenoSam er meget forundret over den holdning som organisationerne ifølge dagsordenen (L152 – bilag 4) nu fremfører. Både Genvindingsindustrien, DI og Dansk Erhverv var medlemmer af miljøministerens arbejdsgruppe. I det arbejde bakkede organisationerne helt og fuldt op om de fælles anbefalinger som bl.a. var, at:
· erhvervslivet skal have adgang til de kommunale genanvendelsesanlæg på markedsmæssige vilkår
· erhvervslivet skal have adgang til genbrugspladser
· der skal udarbejdes kommunale standardregulativer, men at kommunerne fortsat skal kunne fastsætte deres serviceniveau
· den nye model for liberalisering af genanvendeligt erhvervsaffald udelukkende skal gælde det kildesorteret genanvendelige erhvervsaffald.
Den politiske aftale fra juni 2007 om affaldssektorens organisering bygger på den enighed og fælles forståelse parterne havde opnået i arbejdsgruppen. At Genvindingsindustrien og delvis DI og Dansk Erhverv nu vender 180 grader i forhold til helt centrale elementer, der var helt afgørende for at nå et samlet kompromis, er RenoSam stærkt forundret over, og finder naturligvis problematisk.
RenoSam håber meget, at i FMPU holder fast på det fælles tankegods der lå til grund for arbejdet. Hvis Genanvendelsesindustrien, DI og Dansk Erhverv mv. begynder at løbe fra indgået aftaler og springe i målet på denne måde er det naturligt, at RenoSam (og muligvis også de øvrige kommunale parter) vil blive nødt til at genoverveje vores holdning. RenoSam håber ikke vi skal starte forfra når vi efter 6 års arbejde er tæt på målet.
Dokumentation
Følgende fremgÃ¥r klart af rapporten â€En effektiv affaldssektor†fra 2004.
Kommunal genanvendelseskapacitet
Side 57 †Det anbefales, at der findes en løsning pÃ¥, at erhvervsvirksomheder fÃ¥r adgang til kommunale modtageanlæg pÃ¥ markedsmæssige vilkÃ¥r. Det vil blandt andet sige, at det forudsættes, at der ikke sker krydssubsidieringâ€.
Hverken Genvindingsindustrien, DI eller Dansk Erhverv kom med særstandpunkter til denne fælles anbefaling fra arbejdsgruppen.
Genbrugspladser
Side 110 (bilag II ii) Genanvendelsesindustrien og DI var specifikke medforfattere pÃ¥ et konsensuspapir om genbrugspladser, hvor det centrale element er at â€Alle virksomheder har adgang til at aflevere mindre mængder affald pÃ¥ de til enhver tid værende genbrugspladser, pÃ¥ samme vilkÃ¥r som borgerne f.eks. med køretøjer under 3.500 kg. el. lignendeâ€. Efterfølgende bakkede Genvindingsindustrien fuldt op om de fælles anbefalinger som arbejdsgruppen kom frem til â€alle virksomheder fÃ¥r adgang til de kommunale genbrugspladser†(side 86).
Det skal dog bemærkes at DI havde dog det særstandpunkt (side 87), at de â€principielt er modstander af, at kommunerne pÃ¥ affaldsomrÃ¥det kan pÃ¥lægge erhvervslivet en generel pligt til betaling for, at en ydelse stilles til rÃ¥dighed frem for betaling for faktisk forbrug…..â€.
Harmonisering af Kommunale affaldsregulativer
(side 77) â€Derudover giver en række centrale bestemmelser kommunerne en grad af valgfrihed, men der skal anvendes ens formuleringer af de forskellige valgmuligheder. Endelig findes der en række krav i eksisterende regulativer, hvor det vurderes, at kommunerne fortsat frit skal kunne formulere deres serviceniveauâ€.
Der var ingen særstandpunkter til denne fælles anbefaling fra arbejdsgruppen.
Kildesortering
DI var med til at udarbejde modellen for liberalisering af det kildesorteret genanvendelige erhvervsaffald. Efterfølgende støttede alle parter herunder Genvindingsindustrien modellen (side 37). â€Alle medlemmer af arbejdsgruppen støtter anbefalingen om ændret ansvar for det genanvendelige erhvervsaffald jævnfør beskrivelsen ovenfor. Konsensuspapir fra skrivegruppen om ansvar er vedlagt i kapitel 12 som bilag II. i.â€
(bilag II i, side 94 ff.) â€Affaldsproducenten skal kildesortere sit affald. Kravene om kildesortering fastsættes i nationale regler for visse fraktioner f.eks. med udgangspunkt i de fraktioner, der omtales i Regeringens Affaldsstrategi 2005-2008. Fraktioner, der ikke er reguleret nationalt, kan reguleres lokalt –i disse tilfælde udstyres affaldsproducenten med en klagemulighed over kommunens klassificering af affaldetâ€.
Venlig hilsen
Jacob H. Simonsen
Direktør
RenoSam
Vesterbrogade 24, 2. tv
1620 København V
Tlf.: 4675 6661
Direkte: 4674 0111
Mob: 2251 6661
Mail: [email protected]