Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 152 Bilag 17
Offentligt
674823_0001.png
674823_0002.png
28. april 2009hjo/J.nr. 07.03.0012-03
NOTATTil: Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Fra:affald danmark
Lovforslag om affaldssektorens organiseringVi har modtaget Miljøministerens svar på vores henvendelse. Tak for det.Vi vil dog gerne knytte et par enkelte kommentarer til ministerens svar.Hjemmel til offentlig/private samarbejdeVedr. kommunale genanvendelsesanlæg er vi glade for, at ministeren bekræf-ter nødvendigheden af en stram økonomisk styring af de kommunale anlæg.Men samtidig vil vi foreslå, at der med lovforslaget åbnes for muligheder foroffentlig/privat samarbejde på affaldsområdet.Det gælder bl.a. kommunale genanvendelsesanlæg, der primært behandlererhvervsaffald. Hvis en sådan virksomhed fremover skal have mulighed forfortsat udvikling, vil det være nærliggende at udskille anlægget i et A/S ellerApS for at drive det på rene markedsvilkår.Men den nuværende lovgivning kræver, at kommunen sælger et sådant sel-skab. De må ikke drive selskaber i konkurrence – ej heller indgå partnerskabermed private virksomheder, hvis mere end 25 % af produkterne afsættes påmarkedet1.Begrænsningerne er endnu større for fælleskommunale selskaber (I/S), som erhelt afskåret fra at deltage i selskaber sammen med private virksomheder.Men i nogle tilfælde vil det være fornuftigt at udnytte den kommunale erfa-ring og ekspertise, der er opbygget på affaldsområdet, til at styrke de danskeaffaldsvirksomheders konkurrenceevne på det internationale marked.affald danmarkanbefaler, at der i lovforslaget indarbejdes hjemmel til, at der
kan indgås offentlig/private samarbejder om affaldshåndtering, hvor det errelevant at sikre udnyttelse af kommunal erfaring og ekspertise. Det bør væremuligt for både kommuner og fælleskommunale selskaber.
Lov nr. 548, 2006, om kommuners udførelse af opgaver for andre offentlige myndighederog kommuners og regioners deltagelse i selskaber.
1
BenchmarkingMiljøministeren bekræfter, at der ikke stilles krav om benchmarking for de-poneringsanlæg, der ikke er omfattet af hvile-i-sig-selv. Men ministeren fast-holder kravet for medforbrændingsanlæg.Kravet begrundes med behovet for samlet økonomisk overblik. Men medfor-brænding forudsætter sortering og forarbejdning af affaldet - typisk på anlægejet af private indsamlingsvirksomheder. Økonomisk overblik og sammenlig-ning med forbrændingsanlæg kan derfor ikke sikres uden, at disse virksomhe-der inddrages. Vil man det?I alle tilfælde er både forarbejdning og energiudnyttelse af affald på kraftvær-ker og i cementovne omfattet af konkurrencen, og det økonomiske overblikvil naturligt skabes af de markedspriser, der dannes af markedet.affald danmarkanbefaler, at der ikke stilles benchmarking krav til anlæg som
medforbrænder affald – men alene til de forbrændingsanlæg, der er omfattetaf hvile-i-sig-selv og som umiddelbart kan sammenlignes.
Side 2 af 2