Tak for de mange indlæg. Jeg er også glad for den positive modtagelse, som forslaget får her i dag. Det er jo igen et lovforslag, som vi har arbejdet rigtig meget med, og som baserer sig på en bred politisk aftale om organisering af affaldssektoren, som blev indgået i 2007.
Hensigten med aftalen er jo at modernisere affaldssektoren, så den bliver mere effektiv og med mindre administrativt bøvl. I hovedtræk kommer det til at betyde - som flere ordførere har været inde på - at vi liberaliserer håndteringen af det genanvendelige erhvervsaffald, gør administrationen på affaldsområdet mere enkel og skaber mere gennemsigtighed i økonomien på forbrændingsanlæg og deponeringsanlæg.
Som man ved, har lovforslaget også været i høring, og vi har haft en rigtig god drøftelse sammen med forligskredsen af, hvordan lovforslaget så skulle se ud.
Med lovforslaget får virksomhederne selv mulighed for i et nyt nationalt register at vælge det anlæg, de helst vil have til at genanvende deres affald. Tidligere var det kommunerne, som henviste den enkelte virksomhed til et bestemt anlæg, nu er det altså så på den måde, at der lægges op til, at virksomhederne selv træffer beslutningen. Det er i bund og grund sund fornuft, fordi det giver en større konkurrence, og det betyder også, at det sikres, at man frit kan vælge mellem, hvilke anlæg man vil benytte.
Jeg er heller ikke et sekund i tvivl om, at en skærpet konkurrence kommer til at være med til at kunne ses på prisen, men omvendt vil jeg også sige, at der jo ikke bliver gået på kompromis i forhold til miljøet. Anlæggene i affaldsregisteret skal alle være miljøgodkendte, og en miljøgodkendelse er faktisk et krav for overhovedet at blive registreret og komme med på den nationale liste over anlæg. Anlæggene skal også oplyse, hvilke affaldskomponenter de kan behandle.
Både private og kommunalejede anlæg kan komme med i registeret. De eksisterende kommunale anlæg kan tage erhvervsaffald ind, når der er ledig kapacitet. De kommunale anlæg skal fungere på markedsvilkår og kunne dokumentere, at de gør det. Det er så også vigtigt at sige, at nye kommunale genanvendelsesanlæg til gengæld ikke må behandle erhvervsaffald, kun husholdningsaffald.
Med de nye regler indføres et nyt begreb i affaldsreguleringen: indsamler af genanvendeligt erhvervsaffald. En indsamler kan overtage affaldsproducentens ansvar for, at det affald, som er kildesorteret, og som kommunen har klassificeret som genanvendeligt, bliver afleveret til genanvendelse. Vil en virksomhed registreres som indsamler, kræver det, at mindst en person i virksomheden har bestået en prøve i forsvarlig håndtering af affald og affaldsdataindberetning.
Jeg vil også bruge taletiden på lige at nævne et andet tema, som vi også har diskuteret, og det er genbrugspladser, som vi har drøftet særdeles grundigt. Det er sådan, at alle virksomheder får adgang til de kommunale genbrugspladser mod betaling. Der bliver adgang for køretøjer under 3.500 kg, og der må gerne være en trailer, som følger med bilen. Gebyret for genbrugspladserne bliver højest for dem, der bruger dem mest, og brugerundersøgelserne i kommunerne skal sikre, at husholdningerne og virksomhederne hver betaler deres andel af omkostningerne på genbrugspladserne. De nye regler er en god service til virksomhederne, og det er samtidig også godt for miljøet, fordi affaldet bliver sorteret bedre, så mere genbruges.
Jeg vil også gerne sige, at der på tre områder bliver en klar forenkling af administrationen på erhvervsaffaldsområdet. Der bliver nye regler for affaldsgebyrer og standardregulativer, og der bliver et nyt affaldsdatasystem.
Jeg vil ikke gå langt ned i detaljen om de forskellige ting, men sige, at det er min klare opfattelse, at vi nu får en rigtig god aftale, som også sikrer en større fokusering på erhvervsaffald og det genanvendelige affald.
Derudover får vi også en gennemsigtighed i økonomien. Selv om vi selvfølgelig ikke tager den politiske diskussion lige nu om forbrændingssektorens fremtid, kommer der alligevel til at ske nye ting på området. Uanset hvordan sektoren fremover bliver organiseret, er det vigtigt at have en gennemsigtighed i økonomien: Det skal være lettere at sammenligne anlæggenes økonomi; regnskabskravene til anlæggene skal lægge sig op ad de eksisterende krav; der skal føres særskilte regnskaber for henholdsvis forbrænding og deponering; der bliver ens krav til, hvordan der skal aflægges regnskab for kerneaktiviteterne; og samtidig bliver det nemmere at udskille driftsaktiviteterne på deponerings- og forbrændingsanlæg. Det giver på alle måder en klarere adskillelse af kommunens myndigheds- og driftsherrerolle.
Derudover vil der også på det her område være mulighed for benchmarking. Vi er i en tæt dialog med branchen, som allerede er godt i gang med opgaven, og vi er nu også ved at nå frem til en enkel metode, som med få parametre kan give et dækkende overblik over sektorens effektivitet.
Så på alle måder mener jeg faktisk, at lovforslaget har været igennem et grundigt forarbejde, som mange har bidraget meget positivt til, og jeg noterer mig også, at der er en meget bred opbakning til lovforslaget her ved førstebehandlingen.